تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,847,568 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,464,365 |
بررسی بارشناختی مطلوب در آموزش مجازی براساس دانش فراشناختی و کیفیت خدمات الکترونیک (SERVQUAL) | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 6، دوره 10، شماره 4 - شماره پیاپی 40، خرداد 1402، صفحه 93-102 اصل مقاله (237.59 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2023.65504.3872 | ||
نویسندگان | ||
عفیفه قنبری* 1؛ سهیلا هاشمی2؛ خسرو رشید2 | ||
1کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف پیشبینی بارشناختی مطلوب حاصل از آموزش مجازی براساس کیفیت آموزش SERVQUAL و دانش فراشناختی دانشجویان انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه مازندران در سال تحصیلی ۱400-۱399 با تعداد 1911 دانشجو بود که از طریق نمونهگیری طبقهای نسبتی، ۳۸۰ نفر از آنها در انجام پژوهش همکاری داشتند. ابزارهای این پژوهش شامل: پرسشنامه بارشناختی (کلپش، اشمیتس و سوفرت، 2017)، پرسشنامه حالت فراشناختی (اونیل و عابدی، 1996) و پرسشنامه بررسی کیفیت خدمات سیستمهای آموزی مجازی براساس الگوی سروکوآل (محمدزاده، 1398) بود. دادههای به دست آمده از طریق نرمافزار SPSS نسخه ۲۲ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان نشان داد که کیفیت آموزش مجازی براساس الگوی کیفیت خدمات (SERVQUAL)و دانش فراشناختی دانشجویان، پیشبینی کنندههای معناداری برای بارشناختی مطلوب هستند و توانستهاند 12% از واریانس بارشناختی مطلوب را تبیین کنند. این بدین معنی است که با افزایش کیفیت آموزش مجازی براساس شاخصهای الگوی SERVQUAL و دانش فراشناختی دانشجویان، شرایط برای افزایش تولید بارشناختی مطلوب و یادگیری بهتر و مؤثرتر مهیا خواهد شد.تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان نشان داد که کیفیت آموزش مجازی براساس الگوی کیفیت خدمات (SERVQUAL)و دانش فراشناختی دانشجویان، پیشبینی کنندههای معناداری برای بارشناختی مطلوب هستند و توانستهاند 12% از واریانس بارشناختی مطلوب را تبیین کنند. این بدین معنی است که با افزایش کیفیت آموزش مجازی براساس شاخصهای الگوی SERVQUAL و دانش فراشناختی دانشجویان، شرایط برای افزایش تولید بارشناختی مطلوب و یادگیری بهتر و مؤثرتر مهیا خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ بارشناختی؛ بارشناختی مطلوب؛ دانش فراشناختی؛ کیفیت خدمات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Germane Cognitive Load in E-Learning Based on Student’s Metacognitive Knowledge and Quality of E-Learning Service (SERVQUAL) | ||
نویسندگان [English] | ||
Afife Qanbari1؛ Soheila Hashemi2؛ Khosro Rashid2 | ||
1MS.c., Educational Psychology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Psychology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of predicting the Germane cognitive load resulting from virtual education based on the quality of education and metacognitive knowledge of students. The statistical population of the research included all undergraduate students of the Faculty of Humanities of Mazandaran University in the academic year of 1399-1400 with a number of 1911 students, 380 of whom participated in the research through proportional stratified sampling. The tools of this research included: cognitive load questionnaire (Kalpesh, Schmidts and Sofret, 2017), metacognitive state questionnaire (O'Neill and Abedi, 1996) and a questionnaire for evaluating the quality of services of virtual learning systems based on the servqual model (Mohammadzadeh, 1398). The obtained data were analyzed through SPSS version 22 software. Simultaneous multiple regression analysis showed that the quality of virtual education based on SERVQUAL model and metacognitive knowledge are significant predictors for Germane Cognitive Load and were able to explain 12% of the Germane Cognitive Load variance that means by increasing the quality of virtual education based on the indicators of the SERVQUAL model and students' metacognitive knowledge, conditions will be created to increase the desired cognitive production and better and more effective learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Evaluation, E-Learning, Cognitive Load, Metacognitive Knowledge, SERVQUAL | ||
مراجع | ||
ادراکی، میترا؛ رامبد، معصومه؛ عبدلی، روحالله (1390). ارتباط رضایت از تحصیل با پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11 (1)، 32-39.
حسینبگلو، کوروش؛ پیری، موسی (1398). طراحی آموزش چندرسانهای مبتنی بر نظریه بارشناختی سوئلر و تأثیر آن بر هیجان تحصیلی درس ریاضی در فراگیران پایه سوم ابتدایی، نشریه علمی- آموزشی ارزشیابی، 12 (46).
خانی، فریبا (1399). بررسی و تحلیل فراشناخت، پنجمین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علومتربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران.
رشیدی، علی؛ بدری، مرتضی (1394). ارزیابی کیفیت خدمات دانشگاه علامه طباطبایی تهران براساس مدل ارزشیابی SERVQUAL، دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علومتربیتی و سبکزندگی، تهران.
رضازاده شرمه، محمد؛ هاشمی، سهیلا (1399). مقایسه تأثیر روشهای آموزش مبتنی بر نظریه بارشناختی، چندرسانهای و سخنرانی بر یادگیری درس علوم دانشآموزان، فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8 (2).
رضایی، محمدعلی؛ دلاور، علی (1398). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ایرانی ارزشیابی دانشجویان از کیفیت آموزشی (ISEEQ).
زاهد، سیعده؛ درتاج، فریبرز؛ اسدزاده، حسن (1400). ساختار عاملی و اعتباریابی نسخه فارسی پرسشنامه بار شناختی. فصلنامه روانشناسی شناختی، 9 (1).
زنگنه، حسین؛ ولایتی، الهه؛ پورجمشیدی، مریم (1394). مدیریت بارشناختی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی، مجله فناوری آموزش و یادگیری، 1 (4).
سلیمی، سمانه؛ فردین، محمدعلی (1399). نقش کرونا ویروس در آموزش مجازی با تاکید بر چالشها و فرصتها، فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 8 (2).
شاهرضایی، سید رسول (1389). بررسی وضعیت ارزیابی در آموزش عالی کشور بهمنظور ارائه یک چارچوب ادراکی.
صالحی، وحید؛ مرادی مخلص، حسین؛ قراباغی، حسن (1396). بررسی اثر پیشآموزی بر بارشناختی درونی، یادگیری و بهرهوری آموزشی دانشجویان پرستاری. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 9 (3).
صیادی، صادق (1397). بررسی نظریه بارشناختی و اثرات مرتبط با آن در طراحی آموزشی، دهمین همایش ملی آموزش، تهران.
عبدی، حمید؛ نصر، احمدرضا؛ ربیعی، مهدی (1389). رابطه دانش فراشناختی و میزان اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی. مجله اندیشههای نوین تربیتی، 7 (2).
فارغزاده، نفیسه؛ کاشی، علی (1393). بررسی روشها و ابزارهای آموزش مجازی بهمنظور ارتقا کیفیت آموزش از دیدگاه استادان دانشگاه آزاد واحد خدابنده، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزش، 5 (1).
فتحی واجارگاه، کوروش؛ ربیعی، مهدی (1390). ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزش مجازی در نظام آموزش عالی ایران (مطالعه موردی: دانشگاه فردوسی مشهد)، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (4).
فریدیان، کبری؛ رضایی، اکبر؛ مصرآبادی، جواد (1400). اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر آمادگی به یادگیری الکترونیکی و یادگیری خود راهبر در دانشجویان مشغول به تحصیل در دورههای مجازی، نشریه علمی آموزش و ارزشیابی، 14 (55)، 165-183.
ولایتی، الهه؛ سعدیپور، اسماعیل (1397). طراحی الگوی آموزش مبتنی بر نظریه بارشناختی براساس تحلیل محتوای کیفی و اعتباریابی درونی و بیرونی آن، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 14 (49).
محمدزاده، حسن (1398). طراحی پرسشنامه ارزشیابی کیفیت خدمات در مراکز آموزش مجازی و ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی در دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی تهران.
مصطفیپور، زهرا (1400). ارائه الگوی برابری کیفیت آموزش در آموزش عالی.
مظلومیان، سعید؛ ایازیقره بابا، داوود (1397). فراشناخت در آموزش و عملکرد تحصیلی. کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی- اجتماعی.
معروفی، یحیی؛ کیامنش، علیرضا؛ مهرمحمدی، محمود؛ علیعسکری، مجید (1396). ارزشیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی، بررسی برخی دیدگاهها. مطالعات برنامه درسی، 2 (5)، 81-112.
مقامی، حمیدرضا؛ دلاور، علی (1393). مقایسه تأثیر سه روش آموزش حضوری، الکترونیکی و تلفیقی بر یادگیری و یادداری دانشجویان رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزش، 8 (24).
موحدنصر، جواد؛ جلیلی، منصوره (1397). بررسی تأثیر فضای مجازی بر یادگیری مطالب درسی دانشآموزان. دومین کنفرانس بینالمللی نوآوری و تحقیق در علوم تربیتی، مدیریت و روانشناسی، تهران.
Abdelrahman, Rasha M. (2020). Meta-Cognitive Awareness And Academic Motivation And Their Impact On Academic Achievement Of Ajman University Student. Heliyon, 9 (16).
Blayney P, Kalyuga S, Sweller J. (2010). Interactions between the isolated–interactive elements effect and levels of learner expertise: Experimental evidence from an accountancy class. Instructional Science; 38.
Cerdan, Requal; Candel, Carmen; Leppink, Jimmie. (2018). Cognitive Load And Learning In The Study Of Multiple Documents.
De Jong, T. (2010). Cognitive load theory, educational research, and instructional design: some food for thought. Instr. Sci. 38, 105–134.
Flavel, John. (2014). Theories Of Learning In Educational Psychology.
Klepsch, Mellina; Schmitz, Florian. (2017). Development and validation of two instruments measuring Intrinsic, Extraneous, and Germane cognitive load.
Pass, Fred; Van Merrienboer, Jeroen J.G Van. (2020). Cognitive Load Theory: Methods To Manage Working Memory Load In The Learning Of Complex Tasks.
Ribeiro, Fabiana. (2020). Who is going to pay the price of COVID-19? Reflections about an unequal Brazil. International Journal for Equity in Health; 19 (91).
Soykan, Emrah; Adedoyin, Olasia. (2020). COVID-19 pandemic and online learning: the challenges and oppertunies.
Sweller, John (2012). Cognitive Load Theory: Recent Theoretical Advances. Sweller, John; Ayres, Paul; Kalyuga, Slava. (2011th Edition). Cognitive Load Theory.
Udo, Godwin J.; Bagchi, Kallol. (2011). Using SERVQUAL to assess the quality of e-learning experience, Computer and Human Behavior, 27. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 353 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 336 |