
تعداد نشریات | 45 |
تعداد شمارهها | 1,219 |
تعداد مقالات | 10,473 |
تعداد مشاهده مقاله | 20,217,751 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,905,611 |
واکاوی دستاوردهای توسعه هوش هیجانی دیجیتال در کلاس های درس دانشگاه: رویکرد فراترکیب تفسیری - انتقادی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، مهر 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.74008.1259 | ||
نویسندگان | ||
خاطره محمد جعفری1؛ مهدی محمدی2؛ مجید کوثری1؛ رضا ناصری جهرمی* 3؛ سولماز خادمی3؛ فردوس شادی4؛ انسیه اثنی عشری5 | ||
1استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2استاد، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
3دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
4کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. | ||
5کارشناسی ارشد، مدیریت اجرائی، دانشگاه مازندران، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی نقش هوش هیجانی دیجیتال در عملکرد تحصیلی دانشجویان در نظام آموزش عالی بود. این پژوهش از نوع کاربردی، در زمره پژوهشهای کیفی و از نوع فراترکیب انتقادی بوده که با استفاده از روش پنج مرحلهای فراترکیب تفسیری انتقادی انجام شده است. فراترکیب تفسیری انتقادی یک روش پویا و انعطافپذیر است که با ترکیب تحلیل کیفی و نظریه انتقادی نه تنها به ترکیب یافتههای مطالعات کیفی میپردازد، بلکه با نگاهی انتقادی و تفسیری، به تحلیل قدرت، ایدئولوژیها وبافتارهای اجتماعی-سیاسی مؤثر بر پدیده مورد مطالعه توجه دارد. گردآوری اطلاعات و یافتههای استخراج شده، براساس مطالعات کیفی پیرامون پدیده مورد مطالعه و مشابه آن است. پـس از آن که دادههـای گردآوری شده به نقطه اشباع رسید، که در نهایت مطالعات منتخب در پژوهش 38 مقاله رسید و سپس فرایند بررسی و تفسیر آغاز شد در این مرحله محتوای مقالات به دقت مطالعه شده و شاخصهای اساسی استخراج شده است. یافتهها بیانگر این مطلب هستند که براساس هوش هیجانی دیجیتال عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی دانشجویان را میتوان در دو مضمون اصلی دستاوردهای هوش هیجانی دیجیتال برای دانشجو و دستاوردهای هوش هیجانی دیجیتال برای استاد دستهبندی نمود. این پژوهش با روش کیفی و با رویکرد فراترکیب تفسیری نتقادی نشان میدهد که هوش هیجانی دیجیتال به عنوان مجموعهای از مهارتهای اجتماعی، عاطفی و شناختی، عاملی کلیدی در بهبود عملکرد آموزشی و انطباق پذیری دانشجویان در فضای دیجیتال است. با وجود چالشهای موجود در پیشینه پژوهشی محدود این حوزه، توسعه مهارتهای خودتنظیمی، تفکر انتقادی و مدیریت فضای دیجیتال برای اساتید و دانشجویان به عنوان راهکارهای عملیاتی پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
هوش هیجانی؛ هوش هیجانی دیجیتال؛ عملکرد تحصیلی؛ نظام آموزش عالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of digital Emotional Intelligence in the Academic Performance of Students in the Higher Education System | ||
نویسندگان [English] | ||
Khatere Mohammad Jafari1؛ Mehdi Mohammadi2؛ Majid Kowsari1؛ Reza Naserijahromi3؛ Solmaz Khademe3؛ Ferdows Shadi4؛ Ensiyeh Asna Ashahri5 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Professor, Department of Educational Management and Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
3Ph.D of Curriculum Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
4M. A. of Curriculum Planning, Shiraz University, Shiraz, Iran. | ||
5M. A. of Executive Management, University of Mazandaran, Sari, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the role of digital emotional intelligence in students' academic performance in the higher education system. This applied research is a qualitative research and a critical metasynthesis type that was conducted using the five-stage method of critical interpretive metasynthesis. Critical interpretive metasynthesis is a dynamic and flexible method that combines qualitative analysis and critical theory to not only synthesize the findings of qualitative studies, but also, with a critical and interpretive perspective, to analyze the power, ideologies, and socio-political factors affecting the phenomenon under study. for collecting information and extracting findings is qualitative studies on the phenomenon under study and similar ones. After the collected data reached the saturation point, which ultimately resulted in 38 books and articles selected for the study, the review and interpretation process began. At this stage, the content of the articles was carefully studied and the basic indicators were extracted. This qualitative study, using a Critical interpretive Metasynthesis approach, shows that digital emotional intelligence, as a set of social, emotional, and cognitive skills, is a key factor in improving students' educational performance and adaptability in the digital space. Despite the challenges in the limited research background in this area, developing self-regulation, critical thinking, and digital space management skills for professors and students is suggested as practical solutions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
emotional intelligence, digital emotional intelligence, academic performance, higher education system | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 |