| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,226 |
| تعداد مقالات | 10,535 |
| تعداد مشاهده مقاله | 20,930,158 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,209,294 |
نیازسنجی آموزشهای زیستمحیطی زنان روستایی استان مرکزی مبتنی بر الگوی بوریچ و تحلیل کوادرانت | ||
| فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 آبان 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2025.72924.2796 | ||
| نویسندگان | ||
| سیروس منصوری* 1؛ فاطمه قاسمی2؛ بهمن یاسبلاغی شراهی2 | ||
| 1عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک | ||
| 2گروه علوم تربیتی دانشگاه اراک | ||
| چکیده | ||
| چکیده: در بسیاری از برنامههای آموزشی ترویجی توجه چندانی به نیازهای آموزشی ازنقطهنظر مخاطبین و کارشناسان ترویج نمیشود که در نتیجه آن اثربخشی برنامههای آموزشی تحتالشعاع قرار میگیرد؛ بنابراین هدف از این پژوهش توصیفی - پیمایشی بررسی نیازهای آموزش زیستمحیطی بانوان روستایی استان مرکزی با استفاده از دو مدل نیازسنجی بوریچ و کوادرانت بود. جامعه آماری این پژوهش را بانوان روستایی استان مرکزی و کارشناسان ترویج تشکیل داده است. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 298 نفر از بانوان روستایی انتخاب شدند. باتوجهبه محدودیت تعداد کارشناسان ترویج تعداد 40 نفر از کارشناسان در این پژوهش شرکت نمودند. بهمنظور گردآوردی دادهها در این پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. روایی ابزار باتوجهبه شاخص روایی محتوایی مورد بررسی قرار گرفت و 81/0 به دست آمد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در دو بعد اهمیت و مهارت به ترتیب (86/0) و (84/0) دست آمد که گویایی مطلوبیت پرسشنامه بود. از این پژوهش در دو مرحله انجام گردید؛ در گام نخست بر اساس ادبیات پژوهش نیازهای آموزشی زیستمحیطی استخراج شد، سپس نیازهای آموزشی بانوان روستایی از دیدگاه خودشان با استفاده از پرسشنامه مبتنی بر مدل بوریچ مشخص گردید. نتایج نشان داد که از نظر بانوان روستایی 7 نیازآموزشی، دارای بالاترین اولویت است. در مرحله دوم با استفاده از مدل کوادرانت نیازها از دیدگاه بانوان و کارشناسان تطبیق داده شد، نتایج نشان داد که اکثر نیازهای آموزشی ازنقطهنظر زنان و کارشناسان با یکدیگر تطابق دارد. بنابراین بهمنظور اثربخشی برنامههای ترویجی، توجه هم زمان به دیدگاه بانوان روستایی و کارشناسان ترویج امری ضروری بوده که این مسئله با بهره گیری از مدل نیازسنجی بوریچ و کوادرانت امکان پذیر است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش زیستمحیطی؛ زنان روستایی؛ مدل بوریچ و کوادرانت. نیازسنجی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Needs Assessment of Environmental Education of Rural Women in Markazi Province based on Borich Model and Quadrant Analysis | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Sirus Mansoori1؛ fatemeh ghasemi2؛ bahman yasbolaghi sharahi2 | ||
| 1depatement of education, Arak university | ||
| 2department of education, Arak University | ||
| چکیده [English] | ||
| The purpose of this descriptive-survey research was to investigate the environmental education needs of rural women in Markazi Province using two needs assessment models, Borich and Quadrant. The statistical population of this research is made up of rural women of Central Province and extension experts in field of agricultural. Using random sampling method, 298 rural women were selected. Due to the limited number of promotion experts, 40 experts participated in this research. In order to collect data, a researcher-made questionnaire was used in this research. The validity of the instrument was checked according to the content validity index and it was 0.81. This research was done in two stages; In the first step, environmental educational needs were extracted based on the research literature, then the educational needs of rural women were determined from their own point of view using a questionnaire based on the Borich model. The results showed that according to rural women, 7 educational needs have the highest priority. In the second stage, the needs from the point of view of women and experts were compared using the quadrant model, the results showed that most of the educational needs from the point of view of women and experts are compatible with each other. Therefore, in order to make extension programs effective, it is necessary to pay attention to the views of rural women and extension experts at the same time, which is possible by using the Borich and Quadrant needs assessment model. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Needs assessment, Environmental Education, Rural Women, Borich model and Quadrant Analysis | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2 |
||