| تعداد نشریات | 46 |
| تعداد شمارهها | 1,231 |
| تعداد مقالات | 10,570 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,148,089 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,267,676 |
مدل یابی روابط بین استرس شغلی ادراک شده، سرمایه روانشناختی، تاب آوری شغلی و سواد سلامت روان معلمان ابتدایی شهر شیراز | ||
| فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
| دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 11، مهر 1404 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2025.74503.1091 | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه اسماعیلی1؛ فریبا تابع بردبار* 1؛ سولماز مهرابی بیگدلی2 | ||
| 1گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور. تهران. ایران | ||
| 2گروه روانشناسی. دانشگاه پیام نور.تهران ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین استرس شغلی ادراک شده، سرمایه روانشناختی، تاب آوری شغلی و سواد سلامت روان معلمان ابتدایی شهر شیراز انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. نمونه ای مشتمل بر250 نفر از معلمان مقطع ابتدایی ناحیه دو شهر شیراز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند که پرسشنامه های استرس شغلی(HSE)، سرمایه روانشناختی لوتاز(2007) ،تاب آوری شغلی مورگان لیون(2001)و سواد سلامت روان(HELIA)منتظری و همکاران(1393) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها پس از بررسی توزیع داده ها و معنی داری روابط ، مدل مفهومی تحقیق برازش داده شد و فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزارهای Amos24و Spss24 مورد بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد که بین سواد سلامت و استرس شغلی در معلمان رابطه ای یافت نشد(118/0ß=، 128/0 (P=، اما بین تاب آوری و استرس شغلی (277/0ß=، 000/0(P= و سرمایه روانشناختی و استرس شغلی (299/0ß=، 000/0(P= رابطه منفی معناداری وجود داشت همچنین نتایج اثرات غیر مستقیم نشان داد که بین سواد سلامت با نقش واسطه ای تاب آوری و سرمایه روانشناختی بر استرس شغلی معلمان اثر غیر مستقیمی وجود داشت. بنابراین با توجه به روابط میان متغیرها و استرس شغلی، می توان مدل های درمانی مناسبی را در کاهش و درمان استرس شغلی در معلمان پیشنهاد داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| استرس شغلی ادراک شده؛ سرمایه روانشناختی؛ سواد سلامت روان؛ تاب آوری شغلی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Modeling the relationships between perceived job stress, psychological capital, job resilience and mental health literacy of elementary school teachers in Shiraz | ||
| نویسندگان [English] | ||
| esmaeili masomeh1؛ fariba tabe bordbar1؛ solmaz mehrabi bigdeli2 | ||
| 1department of psychology, payamnoor university | ||
| 2Department of psychology.payamnoor university.tehran.iran | ||
| چکیده [English] | ||
| The present study was conducted with the aim of modeling the relationships between perceived job stress, psychological capital, job resilience and mental health literacy of elementary school teachers in Shiraz. The descriptive research method was correlation. A sample consisting of 250 elementary school teachers in two districts of Shiraz city was selected using available sampling method, which included job stress questionnaires (HSE), Lutaz's psychological capital (2007), Morgan Lyon's job resilience (2001) and mental health literacy ( (HELIA) were completed by Muntzari et al. (2013). For data analysis, after examining the distribution of data and the significance of relationships, the conceptual model of the research was fitted and the research hypotheses were examined using Amos24 and Spss24 software. The results showed that no relationship was found between health literacy and job stress in teachers (p=0.128, ß=0.118), but between resilience and job stress (p=0.000, ß=0.277) and capital There was a significant negative relationship between psychological and job stress (ß=0.299, P=0.000). Also, the results of indirect effects showed that there was an indirect effect between health literacy with the mediating role of resilience and psychological capital on teachers' job stress. Therefore, according to the relationship between variables and occupational stress, it is possible to propose appropriate treatment models to reduce and treat occupational stress in teachers. Perceived job stress, psychological capital, mental health literacy, job resilience | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Perceived job stress, psychological capital, mental health literacy, job resilience | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1 |
||