تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,606,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,292,836 |
Existentialistic Analysis of Time-Faith Relation, with a Look at Surah Al-ʿAṣr | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، آبان 2023، صفحه 89-98 اصل مقاله (255.12 K) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2023.66664.1184 | ||
نویسنده | ||
Seyed Mohammad Kazem Alavi* | ||
Hakim Sabzevari University | ||
چکیده | ||
Time is the basis of human life in this world and it is not only his biological background, but also a background for his intelligent life. Man thinks about time and looks at it from the angles of different sciences; from physics to philosophy; and from cosmology to anthropology. The concept of "Time" has also received attention in the Qur'an, and due to the dedication of an independent surah to this concept and the oath to time has assigned a special place to it in the form of the concept of "al-ʿAṣr". The epistemological connection of this concept with the concepts of "Man", "Loss", and "Faith" is very important from an existential point of view, which organizes the current approach in this article. The existential and existentialistic condition of man is the condition of this world that requires timing. This is a possibility for humans, which indicates a time limit for humans. This situation is associated with the feeling of loss in the passage of time, which is absolute and inseparable from the situation of this world. This is the human condition and, of course, it is a condition that presents possibilities to the human being. Time passes on man and confronts man with the concept of eternity and immortality. Eternity is placed in front of man as a possibility to face an existential contradiction in order to achieve salvation as an existential concern by choosing faith in a transcendental and spatial origin and destination. | ||
کلیدواژهها | ||
Faith؛ Time؛ Surah Al-ʿAṣr؛ Salvation؛ Eternity؛ Loss | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تحلیل اگزیستانسیالیستی رابطه زمان-ایمان، با نگاهی به سوره «العصر» | ||
نویسندگان [English] | ||
سید محمد کاظم علوی | ||
دانشگاه حکیم سبزواری | ||
چکیده [English] | ||
زمان بستر زیست انسان در این جهان است. و نه تنها بستر زیست بیولوژیکی اوست بلکه زمینه ای برای زیست هوشمندانه او نیز بوده است. انسان درباره زمان می اندیشد و از زوایای علوم مختلفی به آن می نگرد؛ از فیزیک گرفته تا فلسفه؛ و از کیهان شناسی گرفته تا انسان شناسی. مفهوم «زمان» در قرآن نیز مورد توجه بوده است و با توجه به اختصاص سوره ای مستقل به این مفهوم و سوگند به زمان در قالب مفهوم «العصر» جایگاه ویژه ای را به آن اختصاص داده است. ارتباط معرفتی این مفهوم با مفاهیم «انسان»، «خسران»، و «ایمان» از منظر وجودی حایز اهمیت فراوانی است که روی کرد حاضر در این مقاله را سامان می دهد. وضعیت وجودی و اگزیستانسیالیستی انسان وضعیت این-جهانی است که زمان مندی را می طلبد. این یک امکان برای انسان است که حاکی از محدودیتی زمانی برای انسان است. این وضعیت با احساس خسران در گذر زمان همراه می گردد که مطلق بوده و غیرقابل انفکاک از وضعیت این-جهانی است. این وضعیت انسان است و البته وضعیتی که امکاناتی را پیش روی انسان قرار می دهد. زمان بر انسان می گذرد و انسان را با مفهوم ابدیت و جاودانگی مواجه می سازد. ابدیت به مثابه امکانی فراروی انسان قرار می گیرد تا با تضادی وجودی روبرو گردد تا با انتخاب ایمان به مبدا و مقصدی فرازمانی و مکانی به رستگاری به عنوان یک دغدغه وجودی دست یابد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ایمان, زمان, سورهی «, العصر», ابدیت, خسران | ||
مراجع | ||
The Holy Qur'an.
Aba'i Kopaei, Mahmoud (1995). Frontiers of Physics and Philosophy, Tehran: Arghanoun.
Abedi Shahroudi, Ali (2010). Space and Time in Physics and Metaphysics, Qom: Qom University, Eshraq Publications.
Capleston, Frederick (1996). History of Philosophy, vol. 1: Greece and Rome, [translated by Seyed Jalaluddin Mojtabavi,] Tehran: Scientific and Cultural; Soroush, 3rd. ed.
Daneshmand, Morteza (2013). "Qur'an and knowledge: the relativity of time in the Qur'an", Basharat, 35: 50.
Heidegger, Martin (2013). The Concept of Time and Several Other Works, [translated by: Ali Abdollahi,] Tehran: Markaz Publishing.
Ibn Manzūr, Muhammad Bin Mukrim (1405 AH). Lisān al-Arab, 15 vols, Qom: Adab al-Hawza Publishing House.
Jamalpour, Bahram (1992). Man and Universe, Tehran: Homa.
Javadi Amoli, Abdullah (1999). Tasnim: Commentary on the Holy Qur'an, 3rd vol, Qom: Asra.
Javadi Amoli, Abdullah (2000). Thematic Commentary of the Qur'an, vol. 14, Qom: Asra.
Javadi Amoli, Abdullah (2005). Human to Human Interpretation [Research and Arrangement: Mohammad Hossein Elahizadeh,] Qom: Asra.
Khalil bin Ahmad (Farāhīdī) (1410 AH). Kitāb al-'Ayn, Qom: Hijrat, 2nd ed.
Kurd Saffronlou Kambozia, Alie; Fayazi, Maryam Sadat (2015). "Examination of real tense and grammatical tense in the Holy Qur'an based on a linguistic approach", Islamic Studies, 3: 61-49.
Macquarie, John (1988). Existential Philosophy [translated by: Mohammad Saeed Hanai Kashani,] Tehran: Hermes.
Macquarrie, John (1955). An Existentialist Theology: A Comparison of Heidegger and Bultmann, England: Penguin Book.
Makarem Shirazi, Nasser (1995). The Commentary of Nemooneh, Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiya, first edition.
Monfared, Mahdi (2018). Time in the Philosophy of Sadr al-Muta'allihin and Saint Augustine, Qom: Boostan-e Ketab.
Mosleh, Ali Asghar (2014). A Commentary on the Philosophies of Existence, Tehran: Research Institute of Islamic Culture and Thought.
Mostafavi, Hassan (1981). Research in the Words of the Qur'an, Tehran: Book Translation and Publishing Company.
Mowlavi, Jalaluddin Mohammad (2007). Ghazaliyat of Shams Tabriz, [Introduction, Selection and Commentary: Mohammad Reza Shafiei Kadkani,] Tehran: Sokhan.
Mulla Sadra, Muhammad bin Ibrahim (Sadr al-Muta'alihin Shirazi) (1987). Tafsir al-Qur'an al-Karim (Tafsir Sadrā). Introduction, [Research: Mohammad Khajawi,] Qom: Bidar Publications, 2nd ed.
Plato (1988). The Period of Plato's Works [translated by: Mohammad Hassan Lotfi,] Tehran: Khwarazmi, 2nd ed.
Sabzevari, Seyyed Abd al-A'lā (1409 AH). Mawāhib al-Rahmān fī Tafsīr al-Qur’an, Beirut: Ahl al-Bayt Institute, 2nd ed.
Sojoudi, Farzan (2006). "The symbolism of time and the passage of time; comparative study of verbal and visual works", Research Journal of Farhangestan Honar, 1: 64-46.
Tabātabā'ī, Sayed Mohammad Hossein (1417 AH). Al-Mizīn fi īafsirīal-Qur'an, Qom: Islamic Publications Office of the Modaresin Community, 5th ed.
Tabrisī, Fadl bin Hassan (1993). Majma' al-Bayān fī Tafsīr al-Qur'an, [with introduction: Mohammad Javad Balāghi,] Tehran: Nasser Khosrov, 3rd ed.
Trig, Roger (2012). Man from the Perspective of Ten Thinkers [translator: Reza Bakhshayeshi,] Tehran: Research Institute of Teaching and Education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 249 |