تعداد نشریات | 40 |
تعداد شمارهها | 1,020 |
تعداد مقالات | 8,749 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,587,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,890,694 |
بررسی و نقد اندیشه کراوس درباره قاعده «تسلسل» در فرآیند نظریه خلقت با تاکید بر نظریات علامه طباطبایی | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2023.67052.2005 | ||
نویسنده | ||
سید محمد علی سجادیان* | ||
دانشجوی دکتری پیام نور | ||
چکیده | ||
کراوس معتقد به خلق هوشمندانه و خودبهخودی جهان از عدم است و آغاز جهان را از یک انفجار بزرگ میداند که دائم در حال گسترش است؛ یعنی بیانتهایی زمانی و مکانی. درنتیجه، تسلسل در نزد وی امکانپذیر است. بنابراین وی بر ادعای الهیدانان که علت اول را بوسیله قاعده «تسلسل» اثبات میکنند، ایراد میگیرد و میگوید اگر یک موجود فراطبیعی که خارج از نظام طبیعت است را در نظر بگیریم منجر به این میشود که یکی را باید مقدم و دیگری را مؤخر قرار دهیم، زیرا سلسله علل باید جایی ختم شود. بنابراین، وی معتقد به تسلسل اینجهانی و درون طبیعت است. پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیل محتوا، اندیشه کراوس را بر مبنای اندیشه علامه به نقد میکشد. علامه معتقد است کل این جهان مانند بدن انسان با کلیه اعضایش یک واحد شخصی است و از سلسله علتها و معلولها تشکیل شده که بر روی هم علتی میخواهد. وی با تلفیقی از دو برهان حدوث، و وجوب و امکان برهان متمایزی را تقریر کرده است و ادعا میکند جهان با توجه به حرکت جوهری ذاتی، دائما در حال حدوث است، و چون مجموعا یک وجود خارجی است، بعنوان یک واحد حادث، نیازمند به علت است، و در صورتی که کسی حرکت جوهری جهان را منکر شود، امکان ذاتی آن انکارناپذیر است، زیرا جهان دارای ماهیت است و لازمه ماهیت، امکان ذاتی است؛ بنابراین، هر ممکنی نیازمند به علت است. درنتیجه، این جهان نیاز به علت اول است که از طریق قاعده تسلسل اثبات می-شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تسلسل؛ خلأ کوانتومی؛ خلق از عدم؛ خلق خودبه خودی؛ علامه طباطبایی؛ لارنس کراوس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining and criticism of Krauss's thought about the rule of "succession" in the process of creation theory with emphasis on Allameh Tabatabai's theories | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Ali Sajjadian | ||
PH. Payame Noor | ||
چکیده [English] | ||
Krauss believes in the spontaneous creation of the world from nothing, and considers the beginning of the world from a Big Bang that is constantly expanding; means infinity of time and space. Therefore, the succession is possible in his opinion. Therefore, he objects to the claim of theologians who prove the first cause by the rule of "succession" and says that if we consider a supernatural being that is outside the system of nature, it leads to the fact that we must put one prior and the other latter, because the series of causes must end somewhere. Therefore, he believes in the succession within nature. The present study criticizes Krauss's thought based on Allameh's thought with descriptive method. Allameh believes that this whole world is a personal unit like the human body with all its parts and composed of series of causes and effects that require a cause on top of each other. By combining the two proofs of occurrence, necessity and possibility, he has presented a distinctive proof and claims that the universe is constantly occurrence due to the intrinsic movement, and because it is a total external existence, as a unit of occurrence, it needs a cause, and if someone denies the intrinsic movement of the universe, its inherent possibility is undeniable, because the universe has quiddity, and the necessity of quiddity is the inherent possibility; therefore, every possibility needs a cause. Consequently, this universe requires a first cause, which is proved through the rule of succession. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Allameh Tabatabai, creation from nothing, Lawrence Krauss, quantum vacuum, spontaneous creation, succession | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |