تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,568,869 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,268,449 |
بررسی فرایندهای فرانقش تجربی از منظر رویکرد هلیدی و متیسن در متن سخنرانی ترامپ | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، خرداد 1402، صفحه 47-57 اصل مقاله (643 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.67023.1588 | ||
نویسندگان | ||
نسترن کیانپور1؛ محمد رضا اروجی* 2؛ بهزاد رهبر3؛ مهدی بازیار4 | ||
1دانشجوی دکترای زبانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی،واحد زنجان،ایران | ||
2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زنجان، گروه زبانشناسی، زنجان، ایران | ||
3گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4استاد مدعو، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، گروه آموزش زبان انگلیسی، قزوین، ایران | ||
چکیده | ||
ارزیابی سخنرانیهای سیاسی و تحلیل محتوای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است. هدف این پژوهش تحلیل زبانشناختی متن سخنرانی ترامپ از منظر انواع فرایند (فعل) بر اساس چهارچوب فرانقش تجربی دستور نقشگرای نظاممند هلیدی و متیسن (2004)است.پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی است.به این ترتیب که متن سخنرانی ترامپ در قالب شش فرایند مادی،ذهنی،رابطهای،بیانیو وجودی طبقهبندی و الگوی فرایندها ارائه میشود.نتایج به دست آمده نشان میدهد از مجموع ۲۱۲ فرایند مشاهده شده،فرایند مادی با(7/62%)رخداد بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است که این بسامد با محتوای سخنرانی و صحبتهای کوبنده ترامپ کاملاًهماهنگ است.چرا که وی از ابتدای سخنرانی به اعمال و فعالیتهای مخرب ایران در منطقه اشاره داردو تلاش ایران برای توسعه موشکهای بالستیک را برجسته میسازد.همچنین، با استفاده از فرایند مادی به تحریمها و اقداماتی که علیه ایران انجام خواهد داد، اشاره میکند.درصد رخداد سایر فرایندها به ترتیب عبارتند از: فرایند رابطهای (3/13%)، بیانی (3/10%) ، ذهنی (۷%)، وجودی (7/5%) و رفتاری (۱%). | ||
کلیدواژهها | ||
فرانقش تجربی؛ فرایند مادی؛ فرایند رابطهای؛ فرایند رفتاری؛ فرایند بیانی؛ فرایند وجودی؛ فرایند ذهنی؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Processes of Experiential Metafunction from the Perspective of Halliday and Matthiessen's Approach in Trump's Speech | ||
نویسندگان [English] | ||
Nastaran Kiyanpour1؛ mohammad reza oroji2؛ Behzad Rahbar3؛ Mehdi Bazyar4 | ||
1linguistics_Azad university _zanjan branch _Iran | ||
2Department if Linguistics, Zanjan Branch, Islamic Azad University, Zanjan, Iran | ||
3Linguistics Department, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
4Department of English, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Evaluating political speeches and analyzing their content is very important. The aim of this research is the linguistic analysis of the text of Trump's speech from the point of view of the types of process (verb) based on the experiential metafunction framework of the systematic functional grammar instruction of Halliday and Matthiessen(2004). The present is of descriptive-analytical type. In this way, the text of Trump's speech is presented in the form of six material, mental, relational, verbal,and existential processes, classification and model of the processes. The obtained results show that out of a total of 212 observation processes material process has the highest frequency with (62.7%) of the incidents, which is completely in line with the content of Trump's speech and his harsh words. It highlights Iran's efforts to develop ballistic missiles. It also refers to the sanctions and actions it will take against Iran by using the material process. , relational (13/3%), verbal (10.3%), mental (7%), existential (7.5%) and behavioral (1%). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Behavioral metafunction, existential process, experiential metafunction, material process, mental process, relational process, verbal process, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
ابوالحسنی، زهرا و میرمالک ثانی، مریم. (1387). «بررسی کتـابهـای درسـی دانشـگاهی بـر اسـاس نظریـة نقشگرای نظاممند هلیدی و مقایسة آن با متون همسان غیردرسی معرفی یک پایاننامه». سـخن سـمت. 20. صص 13-22.
امیرخانلو، معصومه. (1394). «سبکشناسی غزلیّات حافظ بر اساس فعل، رویکرد نقشگرا». ادب فارسی. 5(2). صص 169-186.
تبریزمنش، معصومه (1385). بررسی مجموعة فارسی بیاموزیم از منظر فرانقش تجربی بر اساس چهارچوب نظری دستور نقشگرای نظاممند هلیدی. پایاننامة کارشناسی ارشد زبانشناسی همگانی. دانشگاه تهران.
Achugar, M, & Colombi, C. (2008). Systemic functional linguistic explorations into the longitudinal study of the advanced capacities, in the longitudinal study of advanced second language capacities. New York: Routledge. [1][2] Colombi, C. (2009). A systemic functional approach to teaching Spanish for heritage speakers in the United States. Linguistics and Education, 20, 35-44 Dalamu, T. O. (2018). Donald Trump’s 2016 American presidential election victory remarks: An ideational perspective. Communication, 12(1), 181-234. Darong, H. C. (2021). Interpersonal function of Joe Biden’s victory speech (systemic functional linguistics view). Journal of Educational Research and Evaluation, 5(1), 57-66. Halliday, M.A.K (2000). An introduction for second language teachers. Jack C. Richards (ed). Cambridge University press. Halliday, M.A.K., & Matthiessen, C.M.I.M. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold Publication. Hyland, K. (2004). Meta-discourse in academic writing: A reappraisal. Applied Linguistics, 25(2), 156–177. Scotto di Carlo, G. (2014). The role of proximity in online popularizations: The case of TED talks. Discourse Studies, 16(5), 591-606. Sharififar, M., & Rahimi, E. (2015). Critical discourse analysis of political speeches: A case study of Obama's and Rouhani's speeches at UN. Theory and Practice in Language Studies, 5(2), 343-349. Wang, J. (2010). A critical discourse analysis of Barack Obama’s speeches. Journal of language teaching and research, 1(3), 254-261. Yang, H. (2017). The interpersonal metafunction analysis of Barack Obama's inaugural address. International Journal of Languages, Literature and Linguistics, 3(1), 27-31 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 258 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 223 |