
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,812 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,034,341 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,614,602 |
تاثیر سن و جنسیت در درک استعاره های بدنمند در مرحله عملیات عینی: مطالعه ای بر روی کودکان فارسی زبان | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
دوره 6، شماره 3 - شماره پیاپی 23، تیر 1402، صفحه 45-50 اصل مقاله (599.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2023.66344.1573 | ||
نویسندگان | ||
طلایه جعفری1؛ حیات عامری* 2؛ ارسلان گلفام3 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دانشکده زبان و ادبیات گروه زبان شناسی | ||
2گروه آموزشی زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران | ||
3دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی تاثیر سن و نیز جنسیت بر درک استعارههای بدنمند در مرحله رشد شناختی عملیاتی عینی در کودکان فارسیزبان میپردازد. در این پژوهش براساس دو آزمون تجربی (آزمونی دیداری و آزمونی شنیداری) رشد درک کودکان از استعارههای بدنمند را در گذار از ۸سالگی به ۱۲سالگی مورد ارزیابی قرار دادیم و نقش جنسیت را در هر یک از این دو سن بررسی کردیم. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان در این مرحله از رشد شناختی، رشد قابل توجهی را در درک استعارههای بدنمند تجربه میکنند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که هرچند در ۸سالگی تمایز معناداری بین دختران و پسران در درک استعارههای بدنمند مشاهده نمیشود، در ۱۲سالگی دختران عملکرد بهتری در این زمینه از خود نشان میدهند. این نتایج نشان میدهد که در طول مرحله عملیاتی عینی کودکان رشد شناختی متفاوتی را برحسب جنسیتشان تجربه میکنند که این تفاوت در درک استعارههای بدنمند بازتاب یافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
استعارههای بدنمند؛ مرحله عملیاتی عینی؛ رشد شناختی؛ جنسیت؛ سن؛ رشد کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Age and Gender on the Understanding of Embodied Metaphors in the Concrete Operational Stage: a Study on Persian Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Talayeh Jafari1؛ Hayat Ameri2؛ arsalan golfam3 | ||
1Islamic Azad University Science and Research Branch Faculty of Foreign Languages and Literature Department of General Linguistics | ||
2Linguistics/ university of Tarbiat Modares | ||
3Associate Professor, Department of Linguistics, Tarbiat Modarres University | ||
چکیده [English] | ||
In this research, we investigated the effect of age and gender on the understanding of embodied metaphors in the concrete operational stage in Persian children. Based on two experimental tests (a visual test and an auditory test), we evaluated the development of children's understanding of embodied metaphors in the transition from 8 to 12 years of age and examined the role of gender in each of these two ages. The results showed that children in this stage of cognitive development experience significant growth in the understanding of embodied metaphors. The results also showed that although there is no significant difference between girls and boys, 11 years old girls perform better than the corresponding boys in the tasks. The results suggest that during the concrete operational stage, children undergo separate cognitive development based on their genders, which reflects in their understandings of embodied metaphors. Keywords: embodied metaphors, concrete operational stage, cognitive development, gender, age, children development | ||
کلیدواژهها [English] | ||
embodied metaphors, concrete operational stage, cognitive development, gender, age, child development | ||
مراجع | ||
پیاژه، ژان و باربل اینهلدر. (1396). روانشناسی کودک. ترجمه زینب توفیق. تهران، نشر نی.
رقیبدوست، شهلا و صادقی, شهره. (1394). «فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 سالۀ فارسیزبان». زبانشناخت. 6(11). صص. 137-160.
سلطانی، وحیده. (1392). طراحی برنامه توانبخشی درک مفاهیم انتزاعی با استفاده از استعارههای مفهومی بدنمند در کودکان کمشنوای 5 تا 7 ساله فارسیزبان. پایاننامه مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی (غیرانتفاعی-غیردولتی).
شجاع رضوی، سعیده؛ روشن، بلقیس؛ پور ابراهیم، شیرین و صبوری، نرجس بانو. (۱۳۹۵). «بررسی فرایند رشد درک استعاره بدنمند در کودکان ۲ تا ۵ ساله فارسیزبان». جستارهای زبانی. ۷ (۵). صص. ۲۹۳-۳۱۰.
صادقی، شهره. (1392آ). «ارزیابی رشد زبان استعاری در کودکان فارسیزبان: بررسی مقایسهای». علم زبان، 1(1)،. صص.145-167.
صادقی، شهره. (۱۳۹۲ب). فرایند رشد درک استعاره در کودکان 6-8 ساله فارسی زبان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
گلفام، ارسلان و رنگین کمان، فرانک. (138۶). «فراگیری استعاره در کودکان پیش از دبستان». مجموعه مقالات دانشگاه علامه طباطبایی. ۲۲۰: ۷۰۸-۷۱۸.
Bialeka-Pikul, M. (2003). Metaphors in preschool child thinking about the mind. Journal Psychology of Language and Communication,17(2), 37-47. Geeraerts, D. (2010). Theories of lexical semantics. Oxford University Press. Gevaert, C. (2001). Anger in old and middle English: A "hot" topic? In Belgian Essays on Language and Literature. Université de Liège, Dép. d'anglais. King, B. (1989). The conceptual structure of emotional experience in Chinese. Columbus, O.: Ohio State University. Kövecses, Z. (2000). Metaphor and emotion. New York and Cambridge: Cambridge University Press. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: University of Chicago Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 408 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |