تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,633,118 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,306,723 |
تحلیل نقش تعدیل کنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 39، مهر 1402، صفحه 79-92 اصل مقاله (745.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/fmss.2023.67411.2512 | ||
نویسندگان | ||
سجاد مومنی* 1؛ رضوان یزدی2 | ||
1استادیار، مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان، ایران | ||
2کارشناس ارشد، مدیریت ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی، گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا ، همدان ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از مطالعه حاضر تحلیل نقش تعدیلکنندگی فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع طرح های همبستگی بود که به روش مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی معلمان تربیتبدنی استان همدان بود که تعداد 287 نفر بهصورت تصادفی بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه توانمندسازی اسپریتزر (1995)، فضیلت سازمانی کامرون (2004) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) بود. روایی پرسشنامه ها به تأیید 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید و پایایی آنها نیز با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب برابر 86/0، 91/0 و 94/0 محاسبه گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که فضیلت سازمانی در تبیین رابطه بین توانمندسازی و سرمایه اجتماعی معلمان تربیتبدنی نقش تعدیلکنندگی دارد. همچنین سرمایه اجتماعی بر توانمندسازی معلمان تأثیر مثبت میگذارد. فضیلت سازمانی تأثیر مثبتی بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی دارد. براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان نمود که تقویت فضیلت سازمانی و اخلاق در سطح فردی و سطح سازمانی نهتنها کارکرد مثبت بر توانمندسازی معلمان تربیتبدنی خواهد شد بلکه بهطور معناداری رابطه سرمایه اجتماعی و فضیلت سازمانی را تحت تأثیر خود قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
"توانمندسازی"؛ "سرمایه اجتماعی"؛ "معلمان تربیتبدنی"؛ "فضیلت سازمانی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the moderating role of Organizational Virtue in the relationship between Social capital and Psychological Empowerment of physical education teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
sajad moemeni1؛ Rezvan yazdi2 | ||
1Assistant Professor, faculty of sport sciences, department of motor behavior and sport management, Bu-Ali Sina University ,Hamedan, Iran | ||
2Master of Sport Management, faculty of sport sciences, department of motor behavior and sport management, Bu-Ali Sina University ,Hamedan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to Analyzing the moderating role of Organizational Virtue in the relationship between Social capital and Psychological Empowerment physical of education teachers. Methodology was descriptive and correlational and it applied Structural Equation Modeling. The statistical population of the study was all physical education teachers’ in Hamadan province that 287 people who were selected through random sampling. For collecting data, Spreader's Psychological Empowerment (1995), Cameron’s Organizational Virtuousness (2004), and social capital’s Nahapiet and Ghoshal’s (1998) questionnaires were used. Questionnaires Validity was confirmed by 15 sports management professors and their reliability coefficients were found through Cronbach's alpha to be 0/86, 0/91, and 0/94 respectively. The result showed that the moderating role of Organizational Virtue in the relationship between Social capital and Psychological Empowerment was confirmed. Also, social capital has a positive and significant effect on physical education teacher’s Psychological Empowerment. Organizational Virtue has a positive and significant effect on physical education teacher’s Psychological Empowerment. According to the results this research, Strengthen Organizational Virtuousness in individual level and organizational level will strengthen relationship between Social capital and Psychological Empowerment of physical education teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Psychological Empowerment", "social capital", "physical education teachers", "Organizational Virtue" | ||
مراجع | ||
Zarbakhsh, A., Alam, S., & Zarghami, M. (2020). Identifying and explaining the human resource empowerment model Ministry of Education and Training in the Islamic Republic of Iran (Case Study: Physical Education Teachers). Medical journal of mashhad university of medical sciences, 62(5.1), 732-749. (Persian | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 221 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 428 |