| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,235 |
| تعداد مقالات | 10,619 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,476,665 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,457,070 |
امکانسنجی عملیاتیشدن مدل اسلامی عدالت اقتصادی حکیمی | ||
| دوفصلنامه پژوهش های مالیه اسلامی | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 2، اسفند 1392، صفحه 83-97 اصل مقاله (236.94 K) | ||
| نویسندگان | ||
| محمدرضا آرمان مهر1؛ محمد لشکری* 2 | ||
| 1عضو هیات علمی دانشگاه شاهرود | ||
| 2عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور | ||
| چکیده | ||
| بررسی نظر محمدرضا حکیمی، بهعنوان یک صاحبنظر در حوزۀ عدالت اقتصادی اسلام، دربارۀ امکانسنجی تحقق عدالت، موضوع این پژوهش است. عدالت اقتصادی ازنظرحکیمی، اصلی اساسی در نظامسازی و عنصری درخشان در منظومۀ تفکر اجتماعی است. در این پژوهش با روش کتابخانهای و توصیفی، نظر و متدولوژی وی که تکیه بر متنمحوری نسبت به قرآن و حدیث است، مورد تجزیهوتحلیل قرارمیگیرد. ایشان با متنمحوری وسیع نسبت به قرآن و سنت، نگاهی اجتماعی و نظاموار به آموزههای اقتصادی اسلام دارد. حکیمی، تحقق عدالت را یک آرمان دور از دسترس نمیشمارد و آن را هدف مقدس همۀ پیامبران و امامان میداند. وی تأکید فراوان شارع و غیرقابل لغوبودن آنها را نشان از امکان عملیاتیشدن عدالت میشمارد. امکانسنجی عملیاتیشدن، مدل عدالت اقتصادی از این جنبه دارای اهمیت است که برخی عدالت را یک آرمان دستنیافتنی میدانند که تنها در حیطۀ نظریه ماندهاست؛ اما تأکیدات اصلی که شارع مقدس بر عدالت دارد؛ نشانگر این است که عدالت تنها یک موضوع تخیلی سرابوار نیست، قلمروی است که برای تحقق آن باید تلاش کرد. فرضیۀ اصلی این تحقیق این است که مدل عدالت اقتصادی حکیمی که آرمانی هم به نظر میرسد، قابلیت عملیاتیشدن را دارد و از جمله راهکارهای آن وضع مالیاتهای مناسب است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عدالت اقتصادی؛ اسلام؛ محمدرضا حکیمی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Feasibility Study of the Hakimi’s Islamic model of Economic Justice | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohammad Reza Armanmehr1؛ Mohammad Lashkary2 | ||
| چکیده [English] | ||
| Evaluation of Mohammad Reza Hakimi’s viewpoint, as an expert in the economic justice in Islam, about feasibility study of justice realization is the subject of this study. According to Hakimi, Economic justice is a basic principle in system-making and a brilliant element in the system of social thought. Using adescriptive method, his view and methodology based on the Quran and Hadith is analyzed. Through a vast text-based towards Quran and Sunnah, he considers the economic teachings of Islam from a social and systematic perspective. He believes that the realization of justice is both possible and a holy aim of all the prophets and imams. Hakimi does not consider the realization of justice out of reach, and says that it is the holy aim of all prophets and imams. Operational feasibility of the model for economic justice is important because some believe that justice is an unattainable and only a theoretical ideal. But the main emphasis of holy legislator on justice indicates that justice is not just an imaginary topic and we should try to realize it. The main hypothesis of this study is that there seems to be an ideal model of Hakimi economic justice, has the operational capability and through levying appropriate taxes it may become operational. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Economic Justice, Islam, Mohammad Reza Hakimi | ||
| مراجع | ||
|
قرآن مجید. نهجالبلاغه (۱۳۲۶ ش). «ترجمه فیض الاسلام». تهران: چاپخانه سپهر. انصاری (۱۳۷۸ ق). شیخ مرتضی. «رسالة فی العدالة». ضمیمه المکاسب. تبریز. الصدر، محمدباقر (۱۴۰۸ ق). «اقتصادنا». بیروت: دارالتعارف، چاپ بیستم.. حکیمی، محمدرضا (1378 الف).«اجتهاد و تقلید در فلسفه». تهران: دفتر نشرفرهنگ اسلامی. ___________ (1358). «ادبیات و تعهد در اسلام». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ___________(۱۳۷۷ الف). «امام در عینیت جامعه». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ___________(1362). «بیدارگران اقالیم قبله». قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزۀ علمیه قم. ___________(1376). «تعریف عدالت از زبان امام صادق (ع)». نقد و نظر. قم: بهار و تابستان، شمارۀ ۹ و ۱۰. ___________(بیتا الف). «تفسیر آفتاب». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. ___________(۱۳۷۸ ب). «جامعهسازی قرآنی». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم.. ___________(بیتا ب). «جهشها». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. __________(بیتا پ). «حماسه غدیر». تهران: چاپ درخشان. __________(1360 الف). «خورشید مغرب». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. __________(بیتا ت). «دانش مسلمین». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. __________(1379). «پیده باوران» . تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم. __________(۱۳۶۰ ب). «شرفالدین». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. __________(بیتا ث). «شیخ آقا بزرگ تهرانی». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. __________(۱۳۸۲). «عاشورا، مظلومیتی مضاعف». قم: انتشارات دلیل ما، چاپ پنجم.. __________(۱۳۷۸ پ). «عدالت اقتصادی و اجتماعی اسلام». مقاله منتشر شده در کتاب: درآمدی بر اندیشه سیاسی اسلام. مرکز مطالعات فرهنگی- بینالمللی. تهران: انتشارات الهدی. __________(۱۳۸۰ الف). «عقل خودبنیاد دینی». همشهری ماه، شمارۀ ۹. __________(۱۳۸۳ الف). «عقل سرخ». قم: انتشارات دلیل ما. __________(1377 ب). «قیام جاودانه». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم. __________(۱۳۷۰). «کلام جاودانه». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. __________(1369). «گزارشی درباره الحیاه». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم. _______(۱۳۸۱ الف). «معاد جسمانی در حکمت متعالیه». قم: انتشارات دلیل ما، چاپ دوم. _______(۱۳۸۳ ب). «مقام عقل». قم: انتشارات دلیل ما. _______(1375). «مکتب تفکیک». تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی. _______(1384). «نان و کتاب». قم: انتشارات دلیل ما. _______، و دیگران (1381 ب). «الحیاه»، ترجمة احمد آرام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ چهارم، ج 3. _______ (1378 ت). «الحیاه»، ترجمة احمد آرام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ دوم، ج4. _______ (1377 پ). «الحیاه»، ترجمة احمد آرام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج5. _______(1380 ب). «الحیاه»، ترجمة احمد آرام. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ج6. _______(۱۳۶۱). «هویت صنفی روحانی». قم: دفتر انتشارات اسلامی. خرمی، فرهاد (1375). «تحلیلی از نظریة فقرزدایی اسلامی و نظریههای فقرزدایی آنگلوساکسون». گردهمایی بررسی مسأله فقر و فقرزدایی. تهران: سازمان برنامه و بودجه، چاپ دوم. ژید، شارل و شارل، ریست (۱۳۷۰). «تاریخ عقاید اقتصادی». ترجمه کریم سنجابی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. العاملی، محمد بن مکی (شهید اول)(بیتا).« القواعد والفوائد». قم: مکتبة المفید. عاملی، یاسین عیسی (۱۹۹۳ م).« الاصطلاحات الفقهیة فی الرسائل العملیة». بیروت: دارالبلاغة. عیوضلو، حسین (1381). «نظریهای در تبیین مبانی نظری توزیع ثروت و درآمد در نظام اقتصادی اسلامی». پژوهشها و سیاستهای اقتصادی، سال دهم،زمستان، ش 24. ماسگریو، ریچاردا و ماسگریو،پگی (۱۳۷۲). «مالیه عمومی در تئوری و عمل». ترجمة مسعود محمدی و یدالله ابراهیمیفر. تهران: سازمان برنامه و بودجه. مطهری، مرتضی (۱۴۰۹ ق). «مبانی اقتصاد اسلامی». انتشارات حکمت. نمازی، حسین (۱۳۸۲). «نظامهای اقتصادی». تهران: شرکت سهامی انتشار.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,890 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,903 |
||