
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,145 |
تعداد مقالات | 9,842 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,158,735 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,679,291 |
Pathology of the virtual evaluation system in elementary school | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 5، شماره 2، فروردین 2024، صفحه 62-72 اصل مقاله (278.44 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2024.67900.1156 | ||
نویسندگان | ||
Rogheyeh Khalili shahabi1؛ Isa Barghi* 2 | ||
1Master of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology,Azarbaijan Shahid Madani University ,Tabriz, Iran | ||
2Associate Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan, Shahid Madani University ,Tabriz, Iran | ||
چکیده | ||
The aim of the current research was the pathology of the virtual evaluation system in the elementary school. The current research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of survey type. The population of this research included all primary school teachers in Miandoab city in the academic year of 2019-1400. Using proportional stratified random sampling method and using Morgan and Karjesi table, the sample size of 201 teachers was determined. A researcher-made questionnaire was used to collect data. The face validity of the questionnaire was confirmed by experts and professors of the Department of Educational Sciences. Descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation, variance, etc.) and inferential statistics (one-sample t-test) were used to analyze the data. The data was analyzed using spss22 software. The results of the research indicated that the items (attention to the correlation of evaluation methods with general goals and behavior, the level of student readiness to enter electronic courses in evaluation, the way the teacher interacts with managers, other teachers, staff and knowledge students in the evaluation of the virtual environment, the level of knowledge and skills in the evaluation of virtual education) are management aspects in the pathology of virtual evaluation of the primary course; and cases (the need for hardware and software and web browsers in evaluation; the possibility of adding evaluation methods by the teacher; taking advantage of digital media and resources in evaluation; adapting the technological architecture to the evaluation schedule of the course; using educational tools for student evaluation; use of technical standards to share questions, assignments and feedback in evaluation) are the aspects of electronic technology in the pathology of virtual evaluation of the primary course; and issues (the extent of using inter-curricular questions for self-testing and encouraging content learning in evaluation; paying attention to setting the structure of each lesson and dividing it into sections of introduction, content, assignments and evaluation; integrating curriculum and electronic environment tools in virtual education in evaluation; the degree of participation of students' knowledge in the learning process in evaluation; | ||
کلیدواژهها | ||
pathology؛ evaluation؛ virtual space؛ elementary school | ||
عنوان مقاله [English] | ||
آسیب شناسی سیستم ارزشیابی مجازی در دوره ابتدایی | ||
نویسندگان [English] | ||
رقیه خلیلی شهابی1؛ عیسی برقی2 | ||
1دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
2دانشیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
چکیده [English] | ||
هدف پژوهش حاضر آسیبشناسی سیستم ارزشیابی مجازی در دوره ابتدایی بود. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه این پژوهش شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان میاندوآب در سال تحصیلی 1400-1399 بود. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه معلمان 201 نفر تعیین شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان و اساتید گروه علوم تربیتی مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی ( فراوانی، میانگین و انحراف استاندار، واریانس و...) و آمار استنباطی (آزمون t تک نمونهای) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که موارد (ﺗوجه به ﺗﻧﺎﺳب ﺷﯾوههای ارزﺷﯾﺎﺑﯽ ﺑﺎ اهداف ﮐﻠﯽ و رﻓﺗﺎری، ﻣﯾزان آﻣﺎدﮔﯽ داﻧشآﻣوز ﺑرای ورود به دورههای اﻟﮑﺗروﻧﯾﮑﯽ در ارزﺷﯾﺎﺑﯽ، نحوه تعامل معلم با مدیران، ﻣﻌﻠﻣﺎن دﯾﮕر، ﮐﺎرﮐﻧﺎن و داﻧشآﻣوزان در ارزﺷﯾﺎﺑﯽ ﻣﺣﯾط ﻣﺟﺎزی، ﻣﯾزان ﮐﺳب داﻧش و مهارت درارزﺷﯾﺎﺑﯽ آﻣوزش ﻣﺟﺎزی) جنبههای مدیریتی در آسیبشناسی ارزشیابی مجازی دوره ابتدایی میباشند؛ و موارد (نیاز به سخت افزارها و نرمافزارها و مروگرهای وب در ارزﺷﯾﺎﺑﯽ؛ اﻣﮑﺎن اﻓزودن ﺷﯾوههای ارزﺷﯾﺎﺑﯽ ﺗوﺳط ﻣﻌﻠم؛ بهرهمند شدن از رﺳﺎنهها و ﻣﻧﺎﺑﻊ دﯾﺟﯾﺗﺎﻟﯽ درارزﺷﯾﺎﺑﯽ؛ اﻧطباق ﻣﻌﻣﺎری ﻓﻧﺎورانه ﺑﺎ ﺑرﻧﺎمه زﻣﺎنبندی ارزﺷﯾﺎﺑﯽ دوره؛ استفاده از ابزارهای آﻣوزﺷﯽ ﺑرای ارزﺷﯾﺎﺑﯽ دانشآﻣوزان؛ استفاده از استانداردهای فنی برای به اشتراکگذاری سوالات، تکالیف و بازخوردها در ارزﺷﯾﺎﺑﯽ) جنبههای فناوری الکترونیک در آسیبشناسی ارزشیابی مجازی دوره ابتدایی میباشند. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آسیب شناسی, ارزشیابی, فضای مجازی, دوره ابتدایی | ||
مراجع | ||
References
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 192 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 324 |