تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,156,877 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,015,839 |
اثربخشی برنامه آموزش ذهنآگاهی بر واگیری هیجانی در محیط کار و رفتار شهروندی ایمنی | ||
فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، آذر 1402، صفحه 9-14 اصل مقاله (238.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2024.70593.1055 | ||
نویسندگان | ||
سیما پری زاده1؛ کیومرث بشلیده* 2؛ نسرین ارشدی2؛ بهرام پیمان نیا3 | ||
1دکتری روان شناسی صنعتی و سازمانی، گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، | ||
2استاد گروه روان شناسی صنعتی و سازمانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهنآگاهی بر واگیری هیجانی و رفتار شهروندی ایمنی بود. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در آن از طرح پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری سه ماهه با گروههای آزمایش و کنترل استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه کارکنان صفِ مرد یک شرکت صنعتی در اهواز بود که از این تعداد 40 نفر بهعنوان نمونه فرضآزمایی با روش در دسترس انتخاب و به روش گمارش تصادفی در دو گروه 20 نفری گمارده شدند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامههای واگیری هیجانی در محیط کار و رفتار شهروندی ایمن بودند که در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری روی هر دو گروه اجرا شدند. برای گروه آزمایش، آموزش تعادل هیجانی مبتنی بر ذهنآگاهی اعمال شد که این جلسات آموزشی شامل هشت جلسهی نود دقیقهای بودند که در هشت هفته برگزار شدند. درحالیکه هیچ مداخلهای روی گروه گواه انجام نشد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش ذهنآگاهی بهطور معنیداری بر افزایش واگیری هیجان شادی و رفتار شهروندی ایمنی و کاهش هیجانات منفی اثربخش بوده است (01/0p< ) و این اثربخشی در مرحلهی پیگیری نیز وجود داشته است. با برگزاری دورههای آموزش ذهنآگاهی ضمن افزایش واگیری هیجانات مثبت و رفتارهای شهروندی ایمنی و کاهش واگیری هیجانات منفی؛ بهزیستی روانشناختی کارکنان نیز افزایش مییابد؛ به این ترتیب میتوان مزایای بلندمدتی را برای کل سازمان و کارکنان به ارمغان آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ذهن آگاهی؛ واگیری هیجانی در محیط کار؛ رفتار شهروندی ایمنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Mindfulness Training Program on Emotional Contagion in the Workplace & Safety Citizenship Behavior | ||
نویسندگان [English] | ||
Sima Parizadeh1؛ Kioumars Beshlideh2؛ Nasrin Arshadi2؛ Bahram Peymannia3 | ||
1PhD in Industrial and Organizational Psychology, Department of Industrial &amp;amp; Organizational Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
2Professor of Department of Industrial &amp; Organizational Psychology, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
3Assistant Professor of Clinical Psychology Department, Faculty of Educational Science and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of mindfulness training on emotional contagion & safety citizenship behavior. This research was a quasi-experimental type in which a pre-test-post-test-three-month follow-up design was used with experimental and control groups. The statistical population of this research included all the male line employees of an industrial company in Ahvaz, of which 40 people were selected as a hypothesis test sample using the convenience sampling method and they were randomly assigned in two groups of 20 people. The measurement tools included emotional contagion in the workplace & safe citizenship behavior questionnaires, which were performed on all two groups in the pre-test, post-test and follow-up stages. For the experimental group, the mindfulness-based emotional balance training was applied, these training sessions included eight ninety-minute sessions that they were held in eight weeks. While no intervention was done on the control group. To analyze the data, covariance analysis was used in SPSS-24 software. The findings showed that mindfulness training was significantly effective in increasing the contagion of happiness, safe citizenship behavior and reducing negative emotions (p<0.01) and this effectiveness was also present in the follow-up phase. By holding mindfulness training courses while increasing the contagion of positive emotions and safe citizenship behaviors and reducing the contagion of negative emotions; the psychological well-being of employees also increases; in this way, long-term benefits can be brought to the entire organization and employees. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mindfulness Training, Emotional Contagion in the Workplace, Safety Citizenship Behavior | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 173 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 51 |