
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,155 |
تعداد مقالات | 9,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,527,971 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,851,282 |
چالش ها و راهبردهای توسعه حمل بار در صنعت ریل ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
دوره 7، شماره 25، آذر 1402، صفحه 33-50 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jier.2024.69649.1421 | ||
نویسنده | ||
علی نصیری اقدم* | ||
گروه برنامهریزی و توسعه اقتصادی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
متوسط سهم راهآهن از حمل و نقل بار زمینی کشور در دو دهه گذشته 11.5 درصد و سرعت بازرگانی[1] کمتر از 4 کیلومتر در ساعت است. حرکت قطارهای باری برنامهریزی شده و قابل پیشبینی نیست. بهعلاوه، ارتباط ضعیفی بین زیرساختهای راه آن و تقاضا برای حمل و نقل ریلی بار وجود دارد. اگر اینها را شاخصی از عملکرد نه چندان مطلوب حمل و نقل ریلی بار در ایران بدانیم، آنگاه پرسش از چالشهای حمل و نقل ریلی بار و راهبردهای توسعه آن موضوعیت مییابد. پرداختن به چنین موضوعاتی هدف اصلی از نگارش مقاله حاضر است. چالشها و راهبردها از فرآیند مصاحبه عمیق با خبرگان و کارشناسان، منطبق بر نظریه داده بنیاد، استخراج شده است. نتایج نشان میدهد بهبود عملکرد صنعت ریل در حمل و نقل بار در گروی (1) انتزاع وظایف تنظیمگری، داوری و سیاستگذاری از شرکت راهآهن ج.ا.ا.، (2) اداره شرکت راهآهن ج.ا.ا. بر اساس منطق بازرگانی و اعطای مسئولیت کامل در احداث زیرساخت و در دسترس نگه داشتن آن، (3) اداره سیر و حرکت، صدور بارنامه، اعطای مجوزها، تنظیم جدول زمانی و تعیین حق دسترسی بر مبنای قواعد نهاد تنظیمگر مستقل، و (4) لحاظ اختیار و مسئولیت کامل در اداره قطار برای شرکتهای حمل بار، است. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل بار؛ رقابت پذیری؛ نهاد تنظیمگر مستقل؛ قطار برنامهای؛ و نظریه داده- بنیاد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Challenges and Strategies to Enhance Rail Freight Transportation in Iran’s Railway Industry | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Nassiri Aghdam | ||
Planing and Economic Development Department, Faculty of Economics, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
A B S T R A C T The Average share of the rail industry of freight The Average share of the rail industry of freight transportation for the last two decades is 11.5 percent and its average commercial speed is less than 4 km per hour. Freight trains departures and arrival times are not planned and predictable. In addition, there is a weak correspondence between railway infrastructure and the demand for rail freight transportation. If we consider these as an indicator of the not somehow desirable performance of rail freight transportation in Iran, then asking about the challenges of rail freight and its development strategies becomes relevant. Dealing with such issues is the main purpose of this paper. Challenges and strategies have been derived from deep interviews with the experts, according to the grounded theory. The results show that the improvement of rail freight transportation industry performance depends on (1) Separation of responsibility of regulatory, arbitration, and policy making from the Railways of the Islamic Republic of Iran (RAI); (2) Managing RAI based on commercial logic and giving full responsibility for building the infrastructure and keeping it available; (3) Administration of movement, issuing bills of lading, granting licenses, setting timetables, and determining access rights based on the rules of the independent regulatory body, and (4) Considering full authority and responsibility in train management for freight companies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Freight transportation, Competitiveness, Independent regulatory body, Scheduled train operation, and grounded theory | ||
مراجع | ||
منابعپورسید آقایی، محسن (1402)؛ «سخنرانی در نشست راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریلی»؛ نشست مشترک اندیشکده ریل و پیشرفت و دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، 4 دی 1402.
«قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی»؛ مصوب سال 1387 مجلس شورای اسلامی.
«قانون اساسنامه شرکت راهآهن ج.ا.ا.»؛ مصوب سال 1366 مجلس شورای اسلامی.
«قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی»؛ مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی.
راهآهن جمهوری اسلامی ایران (1399)؛ «سالنامه آماری 1398 حمل و نقل ریلی کشور»؛ معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل، دفتر هوشمند سازی و داده کاوی، آبان ماه.
راهآهن جمهوری اسلامی ایران (1400)؛ «سالنامه آماری 1399 حمل و نقل ریلی کشور»؛ معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل، دفتر هوشمند سازی و داده کاوی، آذر ماه.
راهآهن جمهوری اسلامی ایران (1401)؛ «آمار حمل و نقل ریلی کشور در 12 ماهه سال 1400»؛ معاونت تأمین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل، دفتر هوشمند سازی و داده کاوی.
سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای (1401)؛ «سالنامه آماری سال 1400».
ذوالقدری، محمد (1401)؛ «قاعده مند شدن صنعت ریل با تأسیس نهاد تنظیمگر»؛ گفتگو با اندیشکده ریل و پیشرفت، آدرس دسترسی:
https://railwayreform.ir/events/zolghadri/
شاه محمدی، محسن (1401)؛ «تفکیک عمودی: راهبرد توسعه حمل بار ریلی»؛ گفتگو با اندیشکده ریل و پیشرفت، آدرس دسترسی:
https://railwayreform.ir/events/shahmohammadi-interview/
شفیع نادری، علی اصغر (1401)؛ «پیشنهاد ساختار نوین حمل و نقل ریلی برون شهری ایران»، گزارش ارائه شده در مرکز پژوهشهای مجلس، 20 مهر 1401.
فاطمی اردستانی، سید فرشاد (1396)؛ «بررسی لزوم تشکیل نهاد تنظیمکننده بخشی با هدف افزایش رقابت در حمل و نقل ریلی»؛ مرکز ملی رقابت.
نصیری اقدم، علی (1402)؛ «راهبردهای تحول ساختاری در صنعت ریل ایران»؛ تهران، انتشارات اندیشکده ریل و پیشرفت.
نظری، سبحان (1401)؛ «بررسی بهرهوری در حمل و نقل ریلی ایران»؛ ماهنامه سازمان ملی بهرهوری ایران، نقل شده در تین نیوز به تاریخ 07/06/1401، آدرس دسترسی:
https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-246433
نظری، سبحان (1402الف)؛ «راهبردهای توسعه حمل بار ریلی بر اساس نظریه محدودیت ها»؛ گفتگو با اندیشکده ریل و پیشرفت، آدرس دسترسی: https://railwayreform.ir/events/sobhan-nazari
نظری، سبحان (1402ب)؛ «سخنرانی در نشست راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهرهبرداری و عملیات در صنعت ریل»، نشست مشترک اندیشکده ریل و پیشرفت و دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی، 4 دی 1402.
یقینی، مسعود (1400)؛ «بررسی تنظیم گری در صنعت حمل و نقل ریلی کشور و ارائه راهکارهای بهبود آن»؛ اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران.
References
Cabral, L.M. (2017). “Introduction to Industrial Organization”. The MIT Press. Second edition.
Dionori, F., Dunmore, D., Ellis, S., and Crovato. (2011). “The Impact of Separation Between Infrastructure Management and Transport Operations on the EU Railway Sector”. European Parliament, Policy Department B: Structutral and Cohesion Policies, 64 pages.
European Commission (2009). “Second report on monitoring development of the rail market”. SEC(2009)1687/2- RMMS study.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). “The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research”. Chicago: Aldine.
Roland Berger (2018). “New Strategy and Structure Development for Railway Industry in Islamic Republic of Iran”. Islamic Republic of Iran Railways (RAI).
Strauss, A.L., & Corbin, J. (1990). “Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques”. Thousand Oaks, CA: Sage.
Transport and ICT (2017). “Railway Reform: Toolkit for Improving Rail Sector Performance”. Washington, DC: World Bank, License: Creative Commons Attribution CC by 3.0. 2017.
Transportation and Water Department (1982). “The Railway Problems”. Washington, DC: World Bank, 1982.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 339 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 184 |