
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,940 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,541,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,860,256 |
ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزشهای مجازی مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 10، اسفند 1402، صفحه 57-64 اصل مقاله (334.05 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70713.1134 | ||
نویسندگان | ||
سیروس منصوری* 1؛ افشین منفرد2 | ||
1استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه اراک، اراک، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد داراب، داراب، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی فرایند یاددهی-یادگیری آموزشهای مجازی مدارس مبتنی بر الگوی تایلر در مدارس ابتدایی استان فارس بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان مقطع ابتدایی استان فارس در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بود که 191 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد سنجش، پرسشنامه 47 گویهای محققساخته بود. روایی محتوایی براساس شاخص CVR برای بعد هدف ۷۷/0، بعد محتوا ۹۵/0، بعد راهبردهای یاددهی- یادگیری ۹۴/0، بعد ارزشیابی ۹۸/. و نمره کل ۹۱/. بهدست آمد. مقادیر پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراج شده نشان دادند که ابزار مورد نظر دارای روایی سازه است. پایایی ابزار براساس آلفای کرونباخ 99/0 بهدست آمد. آزمون مورد استفاده در پژوهش تی تکنمونهای بود. نتایج نشان داد که کیفیت آموزش در بعد هدف و راهبردهای یاددهی- یادگیری در مدیریت فرایندهای آموزش مجازی در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. ولی کیفیت محتوا در مدیریت فرایندهای یاددهی- یادگیری آموزش مجازی مبتنی بر الگوی تایلر در وضعیت مطلوبی است و کیفیت ارزشیابی در وضعیت متوسطی قرار دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرایند یاددهی-یادگیری؛ آموزش مجازی؛ الگوی تایلر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the Teaching- Learning Process of Virtual Learning based on Tyler’s model in Fars Province Elementary Schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Sirous Mansoori1؛ afshin monfared2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology & Educational science, Arak University, Arak, Iran. | ||
2Master's Degree in Educational Management, Azad University, Darab branch, Darab, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of current research was to evaluate the teaching and learning process of virtual learning based on Tyler's model in Fars province elementary schools. The method was a descriptive survey. The statistical population included elementary school teachers of Fars province, of which 191 were selected by random sampling. The measuring tool was a 47-item researcher-made questionnaire. Content validity based on the CVR index for the objective component 0.77, content component 0.95, teaching-learning strategies component 0.94, evaluation component 0.98. And the total score is 0.91. Also, the composite reliability values and the average variance extracted showed that the tool has construct validity. The reliability of the tool was also obtained based on Cronbach's alpha of 0.99. The test used was T-Test. The results showed that the quality of learning in the objective component and teaching-learning strategies in the management of virtual education processes is not in a favorable condition. The quality of the content in managing the learning processes of virtual learning based on Tyler's model is in a favorable condition. Also, the results indicated that the evaluation quality is in an average state. Based on the results of the research, it can be said that the education system of Iran should strengthen the required platforms in order to improve virtual learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
learning teaching process, virtual learning, Tyler's model | ||
مراجع | ||
باقری، خسرو (1393). مدرسه هوشمند زیر ذرهبین تعلیم و تربیت تعاملی. رشد مدرسه فردا.10(71)، 8-9.
دولتی، علی اکبر؛ جمشیدی، لاله و امین بیدختی، علی اکبر (1394). بهبود فرآیند یاددهی–یادگیری مدارس هوشمند از منظر ارزشیابی. مطالعات آموزش و یادگیری. 7(2): 1-20.
ذاکری، علیرضا؛ کرد نوقابی، رسول و صدرالاشرافی، مسعود (1398). بررسی فرایندهای یاددهی-یادگیری در آموزشهای فنی و حرفهای. فناوری آموزش. 4(4): 227-237.
رضایی، علی محمد (1400). ارزشیابی از آموختههای دانشجویان در دوران کرونا: چالشها و راهکارها. روانشناسی تربیتی. 16(55): 214-179.
صادقپور، سیداسماعیل و مولازاده، معصومه (1400). راهبردها و مزایای استفاده از فضای مجازی در پیشبرد اهداف یاددهی-یادگیری دانشآموزان. همایش ملی پژوهشهای حرفهای در روانشناسی و مشاوره با رویکرد ازنگاه معلم. میناب
عابدینی بلترک، میمنت (1400). آموزش مجازی و چالشهای آن در دوران کرونا از منظر بانوان هیأتعلمی دانشگاه مازندران: یک مطالعه پدیدارشناسانه. پژوهشهای تربیتی. ۸(۴۲): ۱۴۱-۱۶۱.
منصوری، سیروس و طالب بیگی، مژگان (1403). ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش کیفیت برنامه درسی آموزش مجازی دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران، فناوری آموزش، 18(2): 415-428.
قیسوندی، حمید؛ ساعدی، نبی و باغی، محمد (1393). مدارس هوشمند و فناوریهای نوین. رشد تکنولوژی آموزشی،30(4)، 28-31.
محمدینیا، حسین و عربی جونقانی، احمد (1399). ارزشیابی و تاثیر آن بر یاددهی-یادگیری برنامهدرسی دوره ابتدایی. هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم انسانی، مدیریت و کارآفرینی ایران. تهران
مطاعی، محسن (1400). تاثیر الگوی ارزشیابی کیفی توصیفی بر بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری دانشآموزان ابتدایی، نهمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی. تهران
معصومی فرد، مرجان و محمدزاده، الهام (1400). بررسی موانع بهرهگیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی–یادگیری از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهرستان بیجار. نخستین کنفرانس ملی آیندهپژوهی، علوم تربیتی و روانشناسی. شیراز
References
Abdullah, F., & Ward, R. (2016). Developing a General Extended Technology Acceptance Model for E-Learning (GETAMEL) by analysing commonly used external factors. Computers in Human Behavior. 56: 238-256.
Al-Faki., I. M. & Adam Khamis, A. H. (2014). Difficulties Facing Teachers in Using Interactive Whiteboards in Their Classes. Merican International Journal of Social Science, 3(2), 136-158.
Basilaia, G., & Kvavadze, D. (2020). Transition to online education in schools during a SARS-CoV-2 coronavirus (COVID-19) pandemic in Georgia. Pedagogical Research, 5(4), 1-9.
Bora, U. J., & Ahmed, M. (2013). E-learning using cloud computing. International. Journal of Science and Modern Engineering. 1(2): 9-12
Dağhan, G., & Akkoyunlu, B. (2016). Modeling the continuance usage intention of online learning environments. Computers in Human Behavior. 60: 198-211.
El Mhouti, A., Erradi, M., & Nasseh, A. (2018). Using cloud computing services in e-learning process: Benefits and challenges. Education and Information Technologies. 23(2): 893-909.
Grisson V, Anderson B. E-learning in the 21st century. 1st ed. Mohammad A, Translator. Tehran: Institute of Educational Technology Smart Schools; 2018:56-44p
Hassanzadeh, A., Kanaani, F., & Elahi, S. A (2012).Model for measuring e-learning systems success in universities. Expert Systems with Applications. 39(12): 10959-10966.
Kearns, S. (2016).E-learning in aviation. London, Routledge.
Lubis, M., Ariffin, S., Muhamad, T., Ibrahim, L., & Weke, I. (2009).The Integration of ICT in the Teaching and Learning Processes: A Study on Smart School of Malaysia. Proceedings of the 5th WSEAS/IASME. International Conference on educational Technologies, (EDUTE' 09).
Peansupap, V., & Walker, D., (2015). Exploratory factors influencing information and communication technology and adoption within Australian construction organizations: A micro analysis. Construction Innovation, 5, 135-157.
Smith A.D, Rupp W.T. Managerial implications of computer-based online/face to face business education: a case study online. Information review. 2020; l2(2):100-9.
Todd, R. W. (2020). Teachers’ perceptions of the shift from the classroom to online teaching. International Journal of TESOL Studies, 2(2), 4-16 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 258 |