
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,097,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,647,497 |
واکاوی کنش فرهنگی و سیاسی معلمان و دانشآموزان استان گیلان در فرآیند پیروزی انقلاب اسلامی | ||
پژوهشنامه تاریخ های محلی ایران | ||
دوره 12، شماره اول،پیاپی 23، پاییز و زمستان 1402، اسفند 1402، صفحه 97-110 اصل مقاله (427.84 K) | ||
نوع مقاله: pajoheshi | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/lhst.2024.68466.2851 | ||
نویسندگان | ||
یاسر کریمی گیلایه* 1؛ حجت فلاح توتکار2؛ باقر علی عادل فر2؛ محسن بهرام نژاد2 | ||
1دانشجوی دکتری انقلاب اسلامی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران. | ||
2گروه تاریخ، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
قشر معلم و دانشآموز از مهمترین نیروهای اجتماعی برآمده از ساختار آموزشی نوین در کشور بودند که نسبت به کارکردهای نامتوازن سیاسی و اجتماعی حکومت پهلوی، موضع انتقادی اتخاذ نمودند. معلمان و دانشآموزان استان گیلان نیز به مانند همنوعان خود در دیگر استانهای کشور در پی دگرگونی در ساختار اجتماعی، بسط گفتمانهای چالشگر نظام سیاسی و ظهور رهبری ساختارشکن به نام امام خمینی (ره)، شالودهی بروز نارضایتی و اعتراضات خیابانی را فراهم نمودند و با حضور مستمر در اعتراضات و راهپیماییها و توزیع و تکثیر اعلامیهها و کتب انقلابی دست به کنشگری فرهنگی و انقلابی زدند. این پژوهش میکوشد تا با رویکرد توصیفی- تحلیلی و روش تاریخی و با تکیه بر منابع اسنادی و تاریخ شفاهی به این پرسش پاسخ دهد که معلمان و دانشآموزان شهرهای مختلف استان گیلان چه نقشی در شکلدهی و بسیج سیاسی نیروها در انقلاب اسلامی داشتند؟ یافتههای پژوهش نشان میدهد که آنان از پیشگامان جریان آگاهیبخشی و انسجام سیاسی جهت انجام کنش انقلابی در بین اقشار مختلف جامعه بودند و با کنشهای رفتاری و بیانی خود زمینهی حضور تودههای انقلابی را در صحنهی انقلاب فراهم نمودند. | ||
کلیدواژهها | ||
معلمان؛ دانشآموزان؛ استان گیلان؛ امام خمینی (ره)؛ انقلاب اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing teachers and students’ cultural and political action in the process of Islamic revolution victory in Gilan | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaser Karimi gilaye1؛ hojjat fallah tootkar2؛ Bagher Ali Adelfar2؛ mohsen bahram nezhad2 | ||
1PhD student of the Islamic Revolution, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran., | ||
2Department of History, Faculty of Humanities, Imam Khomeini International University, Qazvin, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Teachers and students were one of the most important social forces emerging from the new educational structure in the country, who took a critical stance towards the unbalanced Pahlavi government’s political and social functions. The teachers and students of Guilan province, like their counterparts in other provinces of the country, after the transformation in the social structure, the expansion of the challenging discourses of the political system and the emergence of the destructive leader named Imam Khomeini, have provided the foundation for the emergence of dissatisfaction and street protests and created cultural and revolutionary activism by participating in protests and marches and distributing and reproducting of revolutionary leaflets and books. This research with descriptive-analytical approach and historical method and relying on documentary sources and oral history tries to answer the question, what role did teachers and students of different cities of Gilan province play in the formation and political mobilization of forces in the Islamic Revolution. ? The findings showed that they were among the pioneers of the flow of awareness and political cohesion to carry out revolutionary action among different strata of the society, and with their behavioral and expressive actions, they provided the ground for the presence of the revolutionary masses in the scene of the revolution.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers, students, Guilan province, Imam Khomeini, Islamic revolution | ||
مراجع | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 223 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |