تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,765 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,901,153 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,511,232 |
نقش ابعاد نشاط اجتماعی و ابعاد مثبت اندیشی در پیش بینی کیفیت زندگی معلمان شهر قاین | ||
فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، اسفند 1402، صفحه 9-18 اصل مقاله (212.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2024.71443.1064 | ||
نویسندگان | ||
احمد موحد* 1؛ محسن غلامی آبیز2؛ زهره عباسی3 | ||
1مربی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قاینات، ایران | ||
چکیده | ||
انسان موجودی هدفمند و جویای نشاط، خوشبختی و سعادت است و تا زمانی که به آنچه میخواهد دست نیابد احساس نشاط، خوشبختی و سعادت نمیکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش ابعاد نشاط اجتماعی و ابعاد مثبت اندیشی در پیشبینی کیفیت زندگی معلمان شهر قاین ﺍﻧﺠﺎﻡ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ. این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی به شمار میآید. جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان شهر قاین بودند که از میان آنها 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامههای نشاط اجتماعی زارع و امینپور(1390)، مثبتاندیشی اینگرام و ویسنیکی(1988) و کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی(WHOQOL) -فرم کوتاه (1991) اطلاعات لازم جمعآوری گردید و نتایج به کمک نرمافزار Spss23 و با استفاده از همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد نشاط اجتماعی (رضایت از زندگی، آراستگی ظاهری، تعامل اجتماعی، کارایی فردی و کمک به دیگران) با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و تمامی ابعاد نشاط اجتماعی توان پیشبینی کیفیت زندگی را دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بین ابعاد مثبتاندیشی (کارکرد مثبت روزانه، خودارزیابی مثبت، ارزیابی دیگران از خویش، انتظارات مثبت آینده و خوداعتمادی) با کیفیت زندگی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و از بین ابعاد مثبتاندیشی بعد کارکرد مثبت روزانه توان پیشبینی کیفیت زندگی را دارد. بنابراین با توجه به نقش نشاط اجتماعی و مثبتاندیشی در افزایش کیفیت زندگی، هرچه ما بزرگتر، سالمتر و زیباتر فکر کنیم، زندگی عینی خودمان را گستردهتر، عمیقتر و لذتبخشتر میکنیم و این شیوه تفکر ماست که کیفیت زندگیمان را تعیین میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
نشاط اجتماعی؛ مثبت اندیشی؛ کیفیت زندگی؛ معلمان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The role of dimensions of social vitality and positive thinking in predicting the quality of life of teachers in Qaen city | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Movahhed1؛ Mohsen Golami abiz2؛ Zohreh Abbasi3 | ||
1Instructor, Department of Psychology, Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
3M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, Islamic Azad University, Qayenat, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Humans are purposeful being who seek vitality, happiness, and prosperity, and they do not feel vitality, happiness, and prosperity until they achieves what he desire. The present research carried out to investigate the role of dimensions of social vitality and positive thinking in predicting the quality of life of teachers in Qaen city. This research is a descriptive-correlational study. This research is a descriptive-correlational study. The statistical population of the research consisted of all teachers in Qaen city and among them, 150 people selected using a simple random sampling method. The data collected using Zare and Aminpour's social vitality questionnaire (2013), Ingram and Wisnicki's positive thinking questionnaire (1988) and short form of World Health Organization's quality of life questionnaire (WHOQOL) (1991). The results analyzed using Pearson correlation coefficient and the regression test with SPSS23 software. The results of the research showed a positive and significant relationship between the dimensions of social vitality and the quality of life, and all dimensions of social vitality can predict the quality of life. Additionally, the results of the research showed that there was a positive and significant relationship between the dimensions of positive thinking and quality of life, and among the dimensions of positive thinking, the dimension of daily positive functioning can predict the quality of life. Therefore, according to the role of social vitality and positive thinking in increasing the quality of life, the more beautifully we think, the more enjoyable we can make our lives, and our way of thinking determines the quality of our life. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
social vitality, positive thinking, quality of life, teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |