تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,069,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,962,489 |
واکاوی عینیت تجربه شهودی در هندسه معرفت دینی علامه طباطبایی و فخررازی | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 24، 1403، صفحه 65-76 اصل مقاله (421.73 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2023.68027.2021 | ||
نویسنده | ||
معصومه سالاریراد* | ||
استادیار گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
شهود از اضلاع مهم هندسه معرفت دینی و از منابع کسب معرفت محسوب میشود. پرسش از عینیت متعلق تجربه عرفانی از سوالات اساسی مطرح در این حوزه است. در پاسخ به این پرسش برخی نظریه ذاتگرایی را پذیرفته و برخی دیگر معتقد به ساختارگرایی(زمینهگرایی) هستند. ذاتگرایان متعلق تجربه عرفانی، را ذات و حقیقت متعالی میدانند. طرفداران نظریه ساختارگرایی ضمن نفی حکایتگری تجربه عرفانی از ذات واحد، این تجربهها را معلول فرهنگ، باور و زمینه فکری فرد میدانند. مطالعه و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و فخر رازی در زمینه واقعگرایی و عینیت متعلق تجربه عرفانی از اهداف و موضوع این نوشتار است. روش مطالعه از نوع توصیفی و تحلیلی و با اتکاء به آثار آنها میباشد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که علامه طباطبایی با تقسیمبندی علم به دو قسم علم حضوری و حصولی و بازگشت علم حصولی به حضوری و پذیرش اصل اتحاد علم، عالم و معلوم، تجربههای عرفانی را از نوع علم حصولی و حضوری دانسته که در هر دو نوع، تجربه ذات محقق میشود. از دیدگاه فخررازی در سایه تزکیه درون و تصفیه نفس و رسیدن به احوال و کشفیات عرفانی، انسان به مرتبهای میرسد که با علم حضوری حقایق را درک مینماید. لذا این احوالات از نوع تجربه ذات و معرفتبخش میباشند. در واقع ذاتگرایی وجه اشتراک علامه و فخر است. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختارگرایی؛ شهود؛ ذاتگرایی؛ علم حضوری؛ علم حصولی؛ علامه؛ فخر رازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the objectivity of intuitive experience in the geometry of religious knowledge’s Allameh Tabatabai and Fakhr Razi | ||
نویسندگان [English] | ||
masome salarirad | ||
Assistant Professor of Theology and Islamic Studies Department of Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Intuition is one of the important aspects of the geometry of religious knowledge and one of the sources of acquiring knowledge. The question of objectivity of associate the mystical experience is one of the basic questions raised in this field. In response to this question, some accepted the theory of essentialism and others believe in structuralism (contextualism). The essentialists consider the associate of mystical experience to be the supreme essence and truth. Proponents of the theory of structuralism, while denying the narration of the mystical experience of a single essence, consider these experiences as a result of a person's culture, belief and intellectual background. Studying and comparing the views of Allameh Tabatabai and Fakhr Razi in the field of realism and objectivity of the associate of the mystical experience is one of the goals and the subject of this article. The study method is descriptive and analytical, relying on their works. The findings of the research show that Allameh Tabatabai, by dividing knowledge into two types of presential knowledge and acquired knowledge and returning the acquired knowledge to presential and accepting the principle of unity of the knower and the known, considered mystical experiences to be the type of acquired and presential knowledge that in both types, Essence experience is realized. From Fakhrazi's view, in the shadow of inner cultivation and self-purification, and reaching mystical states and discoveries, a person reaches a level where he understands the truths with direct knowledge. Therefore, these situations are the experience of the essence and cognitive knowledge. In fact, essentialism is the common feature of Allameh and Fakhr | ||
کلیدواژهها [English] | ||
acquired knowledge, associate, essentialism, intuition, presential knowledge, structuralism | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 26 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 22 |