تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,569,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,268,497 |
فرا ترکیب شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر بهرهوری معلمان با استفاده از تکنیک ویکور | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.70780.1135 | ||
نویسندگان | ||
صادق فیض الهی* 1؛ علیرضا شیرمحمدی2؛ همت الله بسطامی3 | ||
1استادیارگروه مدیریت، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران | ||
2استادیار،گروه مدیریت، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. | ||
3استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
توسعه پایدار تابعی از سیستم آموزشی هر کشور محسوب میشود لذا تصمیم گیران هر کشور بایستی تمرکز ویژهای بر روی بهبود عملکرد این سیستم داشته باشند. معلمان مهمترین نقش کلیدی را در بهبود عملکرد ایفا میکنند، بنابراین افزایش سطوح بهرهوری معلمان میتواند منجر به عملکرد بهتر سیستم آموزشی شود. این پژوهش سعی دارد عواملی را که به افزایش سطوح بهرهوری معلمان شهرستان ایلام کمک مینمایند، شناسایی و رتبه بندی کند. پژوهش حاضر، از نظر هدف کاربردی است که با رویکرد آمیخته (اکتشافی) انجام شده است. گردآوری اطلاعات در بخش کیفی به صورت فراترکیب است وگردآوری اطلاعات در بخش کمی از ابزار ماتریس ویکور استفاده شده است. در گام نخست، 217 پژوهش پیشین مرتبط با اهداف مطالعه حاضر با استفاده از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو بررسی شدند و به تجمیع، ترکیب و تفسیر یافتههای این پژوهشها پرداختند تا با بسط مدل جدید، تصویر جامع، نو و بدیعی از عوامل اثرگذار بر بهرهوری معلمان ارائه دهند بسط مدل ارائه شده یکی از قوتها و نوآوریهای این پژوهش است. در این پژوهش تعداد 39 کد نهایی، در قالب هفت بعد (عوامل آموزشی، عوامل مدیریتی، عوامل اقتصادی، عوامل فردی، عوامل فیزیکی، عوامل فرهنگی، عوامل به روزرسانی اطلاعاتی معلمین) شناسایی و ارائه شده است در نهایت با استفاده از روش ویکور به رتبه بندی عوامل پرداخته شد. نتایج حاصل بیانگر این است که، بیشترین تاثیر مربوط به عامل روز بودن اطلاعات معلمان و کمترین تاثیر از میان هفت عامل شناسایی شده عامل رفاهی میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بهرهوری؛ بهرهوری معلمان؛ آموزش و پرورش؛ فراترکیب؛ ویکور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meta-synthesis of identification and ranking of effective factors on teachers' productivity using Vicor technique | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadegh Feizollahi1؛ Alireza Shirmohammadi2؛ Hemmatollah Bastami3 | ||
1Department of Management, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Management, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Sports Management, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Sustainable development is considered a function of the education system of each country, so the decision makers of each country should focus on improving the performance of this system. Teachers play the most important key role in improving performance, so increasing teacher productivity levels can lead to better performance of the educational system. This research tries to identify and rank the factors that help to increase the productivity levels of teachers in Ilam city. The current research is applied with a mixed (exploratory) approach. The data collection in the qualitative part is meta-synthesis and the data collection in the quantitative part is using Vicor matrix tool.. In the first step, 217 previous researches related to the objectives of the present study were examined using the seven-step model of Sandelowski and Barroso, and the findings of these studies were aggregated, combined and interpreted in order to develop a comprehensive, new and original picture of the factors affecting Teachers' productivity should be presented. The expansion of the presented model is one of the strengths and innovations of this research. In this research, 39 final codes have been identified and presented in the form of seven dimensions (educational factors, managerial factors, economic factors, individual factors, physical factors, cultural factors, teachers' information updating factors). Factors were ranked. The results show that the greatest effect is related to the factor of teachers' information being up-to-date and the least effect among the seven identified factors is the welfare factor. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
productivity, teachers' productivity, education, meta-synthesis, vicor | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 101 |