تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,269 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,663 |
اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 آبان 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2024.71019.2969 | ||
نویسندگان | ||
سید مجتبی عقیلی* 1؛ نرگس صنعتیان2 | ||
1استادیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور، گلستان، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده انجام شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی به شیوه پیش آزمون_پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست ساکن مراکز شبه خانواده شهر مشهد در سال 1402 بودند که تعداد آنها 1700 نفر محاسبه شده است. از جامعه ذکر شده تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامههای ترس از ارزیابی منفی لیری (1983) و علائم روانتنی نجاریان و داوودی (1380) بود. گروه آزمایش، آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی را در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کردند اما گروه گواه تا پایان پژوهش هیچ مداخله دریافت نکردند. دادههای پژوهش با تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیره توسط نرمافزار SPSS نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی بر ترس از ارزیابی منفی و علائم روانتنی نوجوانان بیسرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده اثربخش است (05/0>p). نتایج حاکی از آن است که آموزش شایستگی اجتماعی_هیجانی با تغییر نگرشها، ارزشهـا، رفتـار و ارتقاء سطح عزّت نفس و تعـاملات اجتمـاعی موجب کاهش ترس از ارزیابی منفی و علائم روان تنی نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست مراکز شبه خانواده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی اجتماعی_هیجانی؛ ترس از ارزیابی منفی؛ علائم روان تنی؛ مراکز شبه خانواده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Social-Emotional Competence Training on the Fear of Negative Evaluation and Psychosomatic Symptoms of Homeless and Poorly Supervised Adolescents in Quasi-Family Centers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Aghili1؛ Narges Sanatian2 | ||
1Assistant Professor, Department of Psychology, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Master of Psychology Payam Noor University, Golestan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of investigating the effectiveness of social-emotional competence training on the fear of negative evaluation and psychosomatic symptoms of homeless and poorly supervised adolescents in quasi-family centers. The design of the semi-experimental research was pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the research was all the unsupervised and poorly supervised teenagers living in quasi-family centers in Mashhad in 2023, whose number was calculated to be 1700. From the mentioned population, 30 people were selected by available sampling method and were placed in two experimental and control groups (15 people in each group) by random method. The research tools were questionnaires of fear of negative evaluation by Leary (1983) and psychosomatic symptoms by Najarian and Davoudi (2009). The experimental group received social-emotional competence training in 8 sessions of 60 minutes, but the control group did not receive any intervention until the end of the study. Research data were analyzed by multivariate and univariate covariance analysis by SPSS version 24 software. The results showed that social-emotional competence training is effective on the fear of negative evaluation and psychosomatic symptoms of homeless and poorly supervised adolescents in quasi-family centers (p<0.05). The results indicate that social-emotional competence training, by changing attitudes, values, behavior and improving the level of self-esteem and social interactions, reduces the fear of negative evaluation and psychosomatic symptoms of unaccompanied and poorly supervised adolescents in quasi-family centers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Social-Emotional Competence, Fear of Negative Evaluation, Psychosomatic Symptoms, Quasi-Family Centers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 49 |