
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,081 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,892,356 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,106,130 |
تاثیر برنامه مدرسه تلویزیونی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در ایام کرونا با میانجیگری انگیزش تحصیلی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403، صفحه 25-36 اصل مقاله (508.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.71960.1158 | ||
نویسندگان | ||
محسن حاجی تبار* 1؛ میمنت عابدینی2؛ مسعود خطیری3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علومانسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر برنامهی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری انگیزش تحصیلی، در ایام کرونا میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 میباشند که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 343 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی پاهم و تایلر(1999) و انگیزش تحصیلی گای، مارش و داوسون(۲۰۰۵) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از ضرایب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان تماشای مدرسه تلویزیونی با انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی تاثیر میگذارد.نتایج نشان داد که بین میزان تماشای مدرسه تلویزیونی با انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی تاثیر میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه تلویزیونی؛ عملکرد تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ کرونا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of television school programs on students' academic performance during the Corona period with the mediation of academic motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
m hajitabar1؛ meimanat abedini baltork2؛ m kh3 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mazandaran University | ||
2Associate professor, Department of Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
3Master's degree in Curriculum Studies, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the spread of the corona disease, the relations of education changed and it was not possible for students to attend in school. For this reason, at first, trainings were started through television, and then virtual training systems and platforms such as Shad were designed. Based on this; The purpose of this research is to investigate the effect of the "Iran Television School" program on the academic performance of students with the mediation of academic motivation during the Corona period. The research method was a correlational survey. The statistical population includes all sixth grade students (1038 students) of Kordkuy city in the year 1400-1401, and 343 students were selected as a statistical sample using proportional stratified random sampling. To collect data, two standard questionnaires of academic performance by Pahm and Tyler (1999) and educational motivation by Guy, Marsh and Dawson (2005) were used. Pearson correlation coefficients and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between the amount of watching TV school with academic motivation and academic performance. In fact, the television school program has been able to use different methods, including; Creating an appropriate environment and decor, using a capable presenter, among attractive programs, employing teachers with a history and experience, using up-to-date equipments and educational videos to increase the attention of your audience to education, attracting and motivating them to study. So that students can engage in their educational activities with increased ability. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Television school, Academic performance, Academic motivation, Corona | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 325 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |