تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,141 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,608 |
تاثیر برنامه مدرسه تلویزیونی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان در ایام کرونا با میانجیگری انگیزش تحصیلی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2024.71960.1158 | ||
نویسندگان | ||
محسن حاجی تبار* 1؛ میمنت عابدینی2؛ مسعود خطیری3 | ||
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه مازندران | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علومانسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
3کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر برنامهی «مدرسه تلویزیونی ایران» شبکه آموزش، بر میزان عملکرد تحصیلی دانشآموزان با میانجیگری انگیزش تحصیلی، در ایام کرونا میباشد. روش پژوهش، پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پایه ششم (1038 نفر) شهرستان کردکوی در سال 1401-1400 میباشند که با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی 343 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند. جهت گردآوری دادهها، از دو پرسشنامه استاندارد عملکرد تحصیلی پاهم و تایلر(1999) و انگیزش تحصیلی گای، مارش و داوسون(۲۰۰۵) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطّلاعات از ضرایب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین میزان تماشای مدرسه تلویزیونی با انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی تاثیر میگذارد.نتایج نشان داد که بین میزان تماشای مدرسه تلویزیونی با انگیزش تحصیلی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که برنامه مدرسه تلویزیونی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم بر عملکرد تحصیلی تاثیر میگذارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرسه تلویزیونی؛ عملکرد تحصیلی؛ انگیزش تحصیلی؛ کرونا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of television school program on academic performance of students in the corona days through mediation of academic motivation | ||
نویسندگان [English] | ||
m hajitabar1؛ meimanat abedini baltork2؛ m kh3 | ||
1Associate Professor, Department of Educational Sciences, Mazandaran University | ||
2Associate professor, Department of Education, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
3Master's degree in Curriculum Studies, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of the "Iran TV School" program on the academic performance of students with the mediation academic motivation during the Corona period. The research method was a correlational survey. The statistical population includes all sixth grade students (1038 people) of Kordkuy city in the year 1400-1401, and 343 people were selected as a statistical sample using proportional stratified random sampling. To collect data, two standard questionnaires of academic performance by Pahm and Tyler (1999) and educational motivation by Guy, Marsh and Dawson (2005) were used. Pearson correlation coefficients and structural equation modeling were used to analyze the data. The results showed that there was a positive and significant relationship between the amount of watching TV school with academic motivation and academic performance. Also, the results showed that the television school program affects the academic performance in two ways, directly and indirectly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
television school, academic performance, academic motivation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 |