تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,611,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,295,781 |
Analyzing the effectiveness of ancient Persian literature from Quranic teachings; A case study of the intertextuality of Qabusnameh and the Qur'an | ||
Quran and Religious Enlightenment | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 9، آذر 2024، صفحه 67-84 اصل مقاله (512.38 K) | ||
نوع مقاله: The scientific research paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/quran.2023.68903.1230 | ||
نویسندگان | ||
Sayedmahdi Rahmati* 1؛ Fatemeh Hajiakbari2 | ||
1استادیار گروه الهیات (علوم قرآن و حدیث) دانشگاه گنبد کاووس | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه کوثر بجنورد | ||
چکیده | ||
The fusion of the Islamic-centered Qur'anic culture and Iranian-based wisdom culture in ancient Persian literary texts is a blessed and unquestionable event in the field of Islamic Iranian culture. However, some people try to unilaterally manage the sources that influence Persian literature and the suspicion of the alienation of the literary heritage from the Holy Qur'an by promoting pre-Islamic Iranian sources.In the meantime, many Persian writers have benefited from Quranic elements in order to explain their thoughts and artistic creations. Qaboosnameh also did not neglect this importance, and by purposefully using the miracle of Khatam, Sanratul-Maali has displayed the element of education with rare eloquence and eloquence. Examining the background of the place of religion in the realm of Hakim and Hakim al-Ziyar's decree requires extensive research.Knowing about the intertextual scope of Qaboosnameh and the Holy Quran, by describing and analyzing the forty-four chapters of this advice book, Ferraro's library research has explored the influence of Qaboosnameh on Quranic themes based on the model of Julia Kristeva as the founder of the modern intertextuality theory. The findings of the research show that Qabusnameh, in addition to being influenced by the wisdom of Iranians and sources such as Azarbad Marspandan's instructions, Anoushirvan's Pandnameh and Bushkur Balkhi's poems, has also benefited from the system of Islamic knowledge centered on the word of revelation.A usage that is sometimes obvious and carries the sign of Quranic verses, and sometimes requires careful reading and reflection to know the Quranic source. | ||
کلیدواژهها | ||
Qur'an؛ Qaboos Nameh؛ Al-Maali؛ Intertextuality؛ Julia Kristeva | ||
عنوان مقاله [English] | ||
واکاوی اثرپذیری ادبیات کهن فارسی از آموزه های قرآنی؛ مطالعه موردی بینامتنیت قابوسنامه و قرآن | ||
نویسندگان [English] | ||
سید مهدی رحمتی1؛ فاطمه حاجی اکبری2 | ||
1Assistant Professor of Theology Department (Quran and Hadith Sciences) of Gonbad Kavous University | ||
چکیده [English] | ||
امتزاج فرهنگِ قرآن محور اسلامی و فرهنگ حکمت بنیان ایرانی در متون کهن ادب فارسی رخدادی مبارک و تردیدناپذیر در گسترهی فرهنگ ایرانی اسلامی است. با این وجود برخی با دامن زدن بر منابع ایرانی پیش از اسلام، سعی در مدیریت یکجانبهی مصادر تأثیرگذار بر ادب فارسی و شبههی بیگانگی میراث ادبی از قرآن کریم را دارند. در این میان بسیاری از ادیبان پارسی زبان در جهت تبیین اندیشههای خود و آفرینشهای هنری از عناصر قرآنی سود جستهاند. قابوسنامه نیز از این مهم غفلت ننموده و عنصرالمعالی با بهرهگیری هدفمند از معجزهی خاتم، عنصر تعلیم را به شیوایی و رسایی کمنظیر به نمایش گذارده است. بررسی پیشنیهی جایگاه دین در قلمرو اندرزنامه حاکم و حکیم آل زیار، پژوهشی گسترده را طلب میکند. پژوهه کتابخانهای فرارو با آگاهی از گسترهی بینامتنی قابوسنامه و قرآن کریم، با توصیف و تحلیل ابواب چهل و چهارگانه این نصیحتنامه، تأثیرپذیری قابوسنامه از مضامین قرآنی را براساس الگوی ژولیا کریستوا به عنوان بنیانگذار نظریه بینامتنیت نوین کاویده است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که قابوسنامه افزون بر تأثیرپذیری از گنجینه حکمت ایرانیان و منابعی همچون اندرزهای آذرباد مارسپندان، پندنامه انوشیروان و اشعار بوشکور بلخی، به صورت وسیعی از منظومه معرفت اسلامی با محوریت کلام وحی نیز بهرهمند شده است. استفادهای که گاه به صورت عیان و آشکار بوده و نشانِ آیات قرآن را به همراه داشته و گاه نیازمند خوانش دقیق و تأمّل در بازیابی، شناخت و دریافت این آبشخور است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
قرآن, قابوس نامه, عنصرالمعالی, بینامتنیت, ژولیا کریستوا | ||
مراجع | ||
The Holy Quran, translated by Mohammad Mahdi Foladvand, 1418 AH, Tehran: Office of Islamic History and Education Studies. Allen, Graham, 1380, intertextuality, translation of Yazdanjo's message, Tehran: Naşr al-Karzan. Ibn Rasheeq, Abolhasan, 1972, Qarazat al-Dhahab fi al-Arab poems, Tunis: Al-Tunsiya Company for distribution. Ahmadi, Babak, 1387, creation and freedom (hermeneutic and aesthetic essays), Tehran: Naşr al-Karzan. Ahmadi, Babak, 1380, structure and interpretation of the text, Tehran: Nashr al-Karzan. Akhwan Saraf, Zahra, 2019, "Qur'anic intertextuality and narration in Golshan Raz Shabestri", Parto Vahi two-part magazine, 7th volume, numbers 12 and 13, pp. 40-19. Bukhari, Muhammad bin Ismail, 1422 A.H., Al-Jaami Al-Musnad Sahih Al-Mukhtasar Man Amor Rasulullah (SAW) and Sunnah and Ayamah (Sahih Bukhari), Beirut: Dar Tawq Al-Najat. Bahar (Malek al-Shaara), Mohammad Taghi, 1349, stylistics or the history of the development of Persian prose, Tehran: Sepehr printing house. Payne, Michael, 1380, Derrida's Lacan, Kristova, translated by Payam Yazdanjo, Tehran: Naşr al-Karzan. Jalili Jashanabadi, Saba and Seyed Mehdi Rahimi, 1400, "Intertextuality in educational literature (focusing on Qaboos-nameh and the teachings of Ptah Hotep; the oldest children's book in the world"), Research Journal of Educational Literature, year 13, number fifty and the second, pp. 57-27. Hosni, Al-Mukhtar, 2003, "Al-Tanas fi Anjaz al-Samatami", Magazin Al-Lagham, Vol. 13, Part 49, pp. 578-560. Hawi, Said, 1424 AH, Al-Asas fi al-Tafsir, Cairo: Dar al-Salam. Khoeini, Esmat and Sajjad Rahmatian, 2018, "Echoes of some instructions of the ancients in the book of Qaboos-nameh", Research Journal of Educational Literature, Year 11, Number 42, pp. 159-131. Sabz Alipour, Jahandost and Farzaneh Abdollahi, 2013, "Story in Qabusnameh anecdotes and its adaptation to minimalism", Persian poetry and prose stylistics quarterly (Bahar Adeb), 5th year, 1st issue, pp. 172-161. Sabzianpour, Vahid, 2013, "Examination of educational views of ancient Iranians in Qabus Nameh", Research Journal of Educational Literature, No. 17, pp. 86-51. Siyuti, Abd al-Rahman Jalaluddin, 1404 A.H., Al-Dur Al-Manthor fi al-Tafsir Balmathur, Qom: Ayatollah Murashi Najafi Library. Shariati, Ali, 1362, art (collection of works), Tehran: Office for editing and publishing the collection of Dr. Shariati's works. Tabatabayi, Seyyed Mohammad Hossein, 1417 AH, Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an, Qom, 5th, Islamic Publications Office of the Seminary Society of Teachers. Tabari, Muhammad bin Jarir, 1412 A.H., Jami al-Bayan fi Tafsir al-Qur'an, Beirut: Dar al-Marafa. Azzam, Muhammad, 2005, The Poetry of Al-Khattab Al-Sardi, Damascus: Al-Kitab Al-Arab Publications. Elmi, Mohammad Kazem, 1385, "Modern hermeneutics and the reasons for understanding the text better than the text", Scientific Research Quarterly of Islamic Studies, No. 71, pp. 145-127. Renmat al-Maali, Kikavus bin Iskandar, 2015, Qaboos-nameh, edited by Gholamhossein Yousefi, Tehran: Scientific and Cultural Publications. 1312, book of advice known as Qaboosnameh, with an introduction and notes by Saeed Nafisi, Tehran: Majlis Press. Ayashi, Muhammad Bin Masoud, 1380 A.H., Tafsir Al-Ayashi, Tehran: Al-Alamiya Islamic School. Fazlullah, Muhammad Hossein, 1419 AH, Man Wahi Al-Qur'an, Beirut: Dar al-Mulak. Faiz Kashani, Muhammad bin Shah Mortaza, 1415 AH, al-Tafsir al-Safi, Tehran: Maktaba al-Sadr. Lushan, Noor Al-Hadi, 2003, "Intersection between Tradition and Modernity", Journal of Umm Al-Qari Society for Islamic Studies and Arabic Language and Etiquette, Vol. 15, No. 26, pp. 1033-1019. Miftah, Muhammad, 1992, Analysis of the poetic speech (Strategy of Al-Tanas), Beirut: Al-Maqruz al-Thaqafi al-Arabi. Makarem Shirazi, Nasser, 1374, Tafsir Nashet, Tehran, 1st, Dar al-Kutub Islami. Nohi, Nazhat, 2016, "Supertext of the New Hermeneutic Challenge", Commentary and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), No. 27, pp. 90-69. Waadullah, Lydia, 2005, al-Tanas al-Marafi in the poetry of Ezz al-Din al-Manasara, Beirut: Dar al-Mandlawi. Yazdanjo, Payam, 1381, Towards Postmodernism, Poststructuralism in Literary Studies, Tehran: Age Publishing. Yalmeha, Ahmad Reza and Muslim Rajabi, 2016, "The Manifestation of Divine Verses in Sana'i Poems Based on the Intertextuality of Gerard Genet", Qur'anic Literary Research, 5th year, 2nd issue, pp. 57-37.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 21 |