تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,852,719 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,467,909 |
تأثیر روش ارزشیابی همتاسنجی بر کارکردهای اجرایی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پنجم ابتدایی شهرستان پیرانشهر در درس املا . | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 13، آذر 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72673.1214 | ||
نویسندگان | ||
مجتبی دانش* 1؛ حمیدرضا مقامی2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران | ||
2دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روش ارزشیابی همتاسنجی بر کارکردهای اجرایی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان پنجم ابتدایی شهرستان پیرانشهر در درس املا بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بـود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه پنجم شهرستان پیرانشهر در سال تحصیلی 1402-1403 بودند که از بین آن ها 30 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل ( هرگروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان ویگا (2016) و کارکردهای اجرایی -BRIEF فرم معلم استفاده شد که ضریب پایایی آنها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 78/ 0 و 84/0 به دست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس تکمتغیره (آنکوا) به کمک نرمافزار Spss نسخه 27 استفاده شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که پس از استفاده از روش ارزشیابی همتاسنجی، تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در میزان اشتیاق تحصیلی ( 52/815 F = ، 05/0≥ p ) و کارکرد اجرایی (9/159 F = ، 05/0≥ p ) وجود دارد. اندازه اثر برای اشتیاق تحصیلی 968/0 و برای کارکردهای اجرایی 856/0 به دست آمد که نشاندهنده تأثیر روش ارزشیابی همتا سنجی است. بر اساس نتایج پژوهش میتوان بیان نمود که همتاسنجی باید بهعنوان استراتژی مؤثر و مکمل در تدریس دروس و مهارتهای مختلف، از جمله درس املا، گنجانده شود. این رویکرد با فراهمکردن فرصتهای یادگیری متقابل، میتواند به شکلگیری جامعهای یادگیرنده در کلاسهای درس کمک کرده و بستری را برای یادگیری همیشگی ایجاد نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
همتاسنجی؛ کارکردهای اجرایی؛ اشتیاق تحصیلی؛ دانش آموزان؛ درس املا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
the effect of peer assessment (PA) method on executive functions (EFs) and Students Engagement (SE) of fifth-grade elementary students in Piranshahr County in dictation. | ||
نویسندگان [English] | ||
mojtaba Danesh1؛ Hamid Reza Maghami2 | ||
1Master's degree in Educational Technology, Faculty of Educational, Islamic Azad University, Urmia, Iran | ||
2Associate Professor of Educational Technology, Faculty of Psychology and Educational, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effect of peer assessment (PA) method on executive functions (EFs) and Students Engagement (SE) of fifth-grade elementary students in Piranshahr County in dictation. The research method was quasi-experimental with a pretest-posttest design and a control group. The statistical population included all fifth grade male students of Piranshahr County in the academic year 1402-1403, of which 30 were selected as a sample through cluster sampling method and were randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in each group). Data were collected using the SE Questionnaire by Veiga (2016) and the teacher form of the Behavior Rating Inventory of EFs by BRIEF (2000). Cronbach's alpha reliability coefficients for these questionnaires were 0.78 and 0.84, respectively. The results of the analysis of covariance (ANCOVA) showed that after using the PA method, there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of SE (F = 815.52, p ≤ .05) and EFs (F = 159.9, p ≤ .05). The effect size for SE was 0.968, and for executive function, it was 0.856, indicating the effectiveness of the PA method. Based on the findings of this study, it can be concluded that PA should be incorporated as an effective and complementary strategy in teaching various subjects and skills, including spelling. By providing opportunities for reciprocal learning, this approach can contribute to the formation of a learning community within classrooms and create a foundation for lifelong learning. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Peer Assessment, Executive Functions, Students Engagement, Students, Dictation | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 59 |