
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,482,001 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,836,551 |
اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان در درس علوم تجربی | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72617.1208 | ||
نویسندگان | ||
رحیم مرادی* 1؛ ویدا بیرنوندی2 | ||
1دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی؛ استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک | ||
2کارشناس ارشد، رشته تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از انجام این پژوهش، اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی و انعطافپذیری شناختی دانش آموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش-آزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه ششم دوره ابتدایی شهرستان دره شهر بود. برای انتخاب حجم نمونه از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد به این صورت که تعداد 36 نفر از دانشآموزان پایه ششم دوره دوم ابتدایی انتخاب و سپس نمونه منتخب به صورت تصادفی در قالب گروههای آزمایش (18 نفر) و گواه (18 نفر) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها در خصوص رضایت تحصیلی از پرسشنامه رضایتمندی تحصیلی هیوبر(2001) و از آزمون استروپ (1935) برای سنجش انعطافپذیری شناختی دانشآموزان استفاده شد. گروه آزمایش طی هشت جلسه با استفاده از راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری ، درس علوم تجربی پایه ششم را آموزش دیدند و گروه کنترل به شیوه معمول آموزش دیدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روشهای آماری در دو سطح توصیفی (شاخصهای مرکزی و پراکندگی) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چند متغییری) استفاده شد. نتایج نشان داد که راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی دانش آموزان تأثیر معنی دارد اما در متغییر انعطاف پذیریشناختی تاثیر معنیداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج این پژوهش در خصوص اثربخشی راهبرد یادگیری فعال مبتنی بر فناوری بر رضایت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی، پیشنهاد میشود کاربست این راهبرد در دستور کار معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش قرار گیرد.. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری فعال؛ تلفیق فناوری؛ رضایتتحصیلی؛ انعطافپذیری شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of technology-based active learning strategy on academic satisfaction and cognitive flexibility of students in experimental science course | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim Moradi1؛ Vida Bayrvandi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University | ||
2Master of Science in the Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
A B S T R A C T The purpose of this research was the effectiveness of technology-based active learning strategy on academic satisfaction and cognitive flexibility of elementary school students in experimental sciences. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population included all sixth grade female students of the elementary school in Darreh Shahr city. In order to select the sample size, it was selected from the available sampling method in such a way that 36 students of the sixth grade of the second period of elementary school were selected and then the selected sample was randomly divided into experimental groups (18 people) and control groups (18 people). To collect data regarding academic satisfaction, Huber's educational satisfaction questionnaire (2001) and Stroop test (1935) were used to measure students' cognitive flexibility. The experimental group was taught the 6th grade experimental science course using technology-based active learning strategy during eight sessions, and the control group was taught in the usual way. To analyze the data, statistical methods were used at two descriptive levels (central and dispersion indices) and inferential (multivariate covariance analysis). The results showed that technology-based active learning strategy has a significant effect on students' academic satisfaction, but no significant effect was observed on the variable of cognitive flexibility. According to the results of this research regarding the effectiveness of the technology-based active learning strategy on the academic satisfaction of primary school students, it is suggested that the application of this strategy be included in the agenda of the Ministry of Education's Ministry of Education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
active learning, technology integration, educational satisfaction, cognitive flexibility | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 62 |