
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,153 |
تعداد مقالات | 9,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,481,884 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,836,496 |
عنوان (واکاوی مولفه های معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور) | ||
فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/t-edu.2025.72974.1226 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا سرمدی* 1؛ سمیه سلمانی کله2 | ||
1استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده معرفت شناسی مقوله ای فلسفی است که درباره حقیقت یادگیری و دانستن صحبت می کند و این خود مبیّن وجود رابطه بین مقوله معرفت شناسی با تعلیم و تربیت است. و در این میان معرفت شناسی بیشترین اثر را بر روشهای تعلیم و تربیت دارد. آموزش از راه دور با ایجاد امکانات لازم برای ارتباط و تبادل اطلاعات نه تنها میان معلم و دانشآموز، بلکه بین خود دانشآموزان، فضایی نوین برای یادگیری فراهم میآورد. این نوع محیط آموزشی بر اساس رویکرد سازندهگرایی بنا شده است. تحقیق حاضر از لحاظ جهت گیری پژوهش جزو تحقیقات بنیادی نظری است. از نظر شیوه گردآوری داده ها، با رویکرد کیفی انجام شد. به منظور شناسایی ابعاد مولفه های اصلی مدل معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور از استراتژی تحلیل تم و روش شبکه مضامین به کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته پرداخته شده است. بر این اساس 25 نفر از متخصصین دانشگاهی مورد مصاحبه قرار گرفتند. جهت اعتباردهی فرایند کدگذاری و کنترل کیفیت در بخش کیفی ابعاد معرفت شناسی از شاخص کاپای کوهن استفاده شده است. مضامین فراگیر استخراج شده معرفت شناسی نسل سوم آموزش از راه دور در 5 مقوله (توانمندی فردی، توانمندی تعامل اجتماعی در سطح بین المللی، توانمندی تدریس سازنده گرایی، پشتیبانی فضای مجازی، پشتیبانی ارزیابی و نظارت) و در 17 مضمون سازماندهنده، -1 مهارت ها -2 کارآفرینی 3- شایستگی ها 4- عوامل روانشناختی 5- ایجاد اعتماد 6- ایجاد هماهنگی 7- ایجاد ارتباط 8- توانمندی تکنیکی 9- توانمندی علمی 10- توانمندی مدیریتی 11- زیرساخت های سخت افزاری 12- زیرساخت های نرم افزاری 13- ارزیابی و نظارت بر شیوه تدریس اساتید 14- ارزیابی و نظارت بر دانشجویان 15- آموزش مستمر اساتید 16- فرهنگ سازی معرفت شناسی آموزش از راه دور17- شناسایی موانع و چالش ها و 88 مضمون پایه تعیین و معرفی شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
معرفت شناسی؛ فلسفه؛ نسل سوم؛ آموزش از راه دور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the epistemological components of the third generation of distance education | ||
نویسندگان [English] | ||
mohamadreza sarmadi1؛ somayeh salmanikalleh2 | ||
1Professor of Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor at Payame Noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Epistemology is a philosophical category that discusses the nature of truth, learning, and knowing, which itself indicates the existence of a relationship between the subject of epistemology and education. In this context, epistemology has the greatest impact on teaching methods. Distance education, by creating the necessary facilities for communication and information exchange not only between teachers and students but also among the students themselves, provides a new space for learning.This type of educational environment is based on the constructivist approach. In this approach, strategies are provided to learners to help them learn how to learn and construct meanings. Each scientific discipline fundamentally follows a specific philosophy in order to theorize. The present research is considered fundamental research in terms of research orientation.The present research is classified as fundamental research in terms of its orientation. In terms of data collection methods, it was conducted with a qualitative approach. To identify the dimensions of the main components of the third generation knowledge model of distance education, thematic analysis strategy and the method of theme networks were utilized with the help of semi-structured interviews.The extracted comprehensive themes of third generation epistemology in distance education are categorized into 5 areas (individual competency, social interaction competency at the international level, constructivist teaching competency, virtual space support, evaluation and supervision support) and 17 organizing themes: 1. Skills 2. Entrepreneurship 3. Competencies 4. Psychological factors 5. Building trust 6. Creating coordination 7. Establishing communication 8. Technical competency 9. Scientific competency 10. Managerial competency 11. Hardware infrastructure 12. Software infrastructure 13. Evaluation and supervision of teaching methods of instructors 14- Evaluation and supervision of students 15- Continuous training for instructors 16- Cultural promotion of epistemology in distance education 17- Identification of obstacles and challenges and 88 foundational themes have been determined and introduced. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
(Epistemology, philosophy, third generation, distance education) | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 |