
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,743,350 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,012,656 |
On Iranian Teachers’ Self-efficacy as a predictor of Tendency to Integrate Technology in Teaching | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 6، شماره 2، بهمن 2024، صفحه 131-140 اصل مقاله (331.39 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2025.70979.1190 | ||
نویسندگان | ||
Saeedeh Karbalaee Kamran* 1؛ Nasrin Mohammadhasani2؛ Yousef Mahdavinasab2 | ||
1Department of Educational Technology , Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
2Department of Educational Technology, Faculty of Psychology and Education, Kharazmi University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
This study aims to investigate the relationship between teachers' self-efficacy and their tendency for integrating technology in teaching. Additionally, the contribution of teachers' self-efficacy variables in predicting their tendency to use technology in teaching is measured. This research is applied in terms of its objective and descriptive-correlational in terms of data collection. A sample of 175 teachers (109 females and 66 males) from the Safir Gofteman Institute were selected as the participants considering convenience sampling method, while the statistical population encompassed 324 teachers. The participants completed three questionnaires: Skaalvic and Skaalvic Norwegian Teacher’s self-efficacy scale with Cronbach’s alphas of 0.98 , Browne’s Technology Integration confidence scale (2009) with Cronbach’s alphas of 0.95 and a demographic information questionnaire. It is indicated that the teachers’ self-efficacy and technology integration intention are at satisfactory level. Correlation between self-efficacy and technology integration intention is .30 which shows positive direct relationship between these two variables. Moreover teachers’ self-efficacy is of power to predict teachers’ intention to integrate technology in teaching. | ||
کلیدواژهها | ||
self-efficacy؛ teaching؛ technology integration tendency | ||
عنوان مقاله [English] | ||
بررسی خودکارآمدی معلمان ایرانی بعنوان پیش بینی کننده تمایل به کاربرد تکنولوژی در تدریس | ||
نویسندگان [English] | ||
سعیده کربلایی کامران1؛ نسرین محمدحسنی2؛ یوسف مهدوی نسب2 | ||
1گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
2گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
هدف از این پژوهش بررسی رابطه ی خودکارآمدی این معلمان و میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس می باشد.. علاوه بر این میزان سهم متغیر خود کارآمدی معلمان و مولفه های آن در پیش بینی میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی در تدریس نیز مورد سنجش قرار می گیردند. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، در بعد روش توصیفی-همبستگی و از لحاظ جمع آوری اطلاعات پیمایشی میباشد. 175 نفر( 109 زن و 66 مرد) از معلمان موسسه سفیر گفتمان به شیوه در دسترس از جامعه آماری 324 نفری بعنوان نمونه انتخاب شدند و به سه پرسش نامه خودکارآمدی معلم اسکالویک و اسکالویک (2007) با ضریب آلفای کرونباخ 98% ، پرسش نامه اطمینان از کاربرد تکنولوژی براون (2009) با ضریب آلفای کرونباخ 95% و پرسشنامه اطلاعات فردی پاسخ دادند. نتایج حاصل از تحلیل های آماری همبستگی و رگرسیون با استفاده از spss 26 نشان دهنده ضریب همبستگی 0.30 است که نشان دهنده وجود ارتباط مثبت و مستقیم بین خودکارآمدی معلمان زبان انگلیسی و میزان تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی است. علاوه بر این متغیر خود کارآمدی معلمان قابلیت پیش بینی تمایل آنها به استفاده از تکنولوژی را دارد و میزان سهم مولفه های خودکارآمدی در پیش بینی تمایل به استفاده از تکنولوژی متفاوت است. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از همبستگی مستقیم و مثبت میان خودکارآمدی و تمایل به کاربرد تکنولوژی در تدریس است و خودکارآمدی می تواند پیش بینی کننده تمایل به کاربرد تکنولوژی باشد. سهم مولفه های خودکارآمدی در پیش بینی تمایل به کاربرد تکنولوژی متفاوت است. سهم بالای مولفه مهارت های تدریس در این پیش بینی می تواند نشان دهنده اهمیت و تاثیر گذاری توانمندی های تدریس در اتخاذ رویکردهای مبتنی بر کار با تکنولوژی باشد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
خودکارآمدی, تدریس, تمایل به کاربرد تکنولوژی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 25 |