
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,743,688 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,012,932 |
بررسی مؤلّفههای روایت در شش شعر نصرت رحمانی بر اساس دیدگاه «ژرار ژنت» | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 15، فروردین 1402 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2024.63696.1967 | ||
نویسندگان | ||
یاسین محمودزاده* 1؛ علیرضا مظفری2 | ||
1زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه/دبیر | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ارومیه و معاون آموزشی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
چکیده روایتشناسی ریشه در ساختارگرایی دارد و کارکرد اصلی آن بررسی عناصر ساختاری است. «ژرار ژنت» برای بررسی متون روایی طرحی پیشنهاد میکند و گام بلندی در راه اعتلای این علم برداشتهاست. او در نظریات خود به بررسی سه عامل زمان دستوری، وجه یا حال و هوا و لحن پرداخته است. هدف از نگارش این مقاله بررسی مؤلفههای روایت در شش شعر «نصرت رحمانی» بر اساس دیدگاه ژرار ژنت است. روش تحقیق تحلیلی ـ توصیفی است. نتایج حاصل از بررسی اشعار نشان داد که ترتیب روایت در همهی اشعار مورد بررسی به صورت خطّی است؛ یعنی، بین داستان و روایت تفاوتی وجود ندارد. روایت داستانها در همهی اشعار به غیر از «میعاد در لجن» که شتابی منفی داشت، دارای شتاب مثبت است. بسامد مورد استفاده در روایت، به غیر از شعر «چاقو» که بسامد مکرّر داشت و واژگان و عباراتی در آن تکرار شدهاست، در دیگر اشعار بسامد مفرد(تک) محور است. به لحاظ وجه در تمامی اشعار کمترین فاصله مشاهده میشود. زاویهی دید در «فاحشه و ماشه را چکاند» سوم شخص و بیرونی و در دیگر اشعار؛ «میعاد در لجن»، «چاقو»، «مادر و نامه» اوّل شخص و درونی است. دیدگاه در «فاحشه و ماشه را چکاند» کانون بیرونی ـ باز نمود ناهمگن و در سایر اشعار شامل «میعاد در لجن»، «چاقو»، «مادر و نامه» کانون درونی ـ بازنمود همگن است. صدا و لحن نیز در «فاحشه و ماشه را چکاند» خارج از روایت خود و در دیگر اشعار «میعاد در لجن»، «چاقو»، «مادر و نامه» داخل در روایت خود است. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: روایت؛ ساختارگرایی؛ ژرار ژنت؛ شعر روایی؛ نصرت رحمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Review the narrative components in five poems of Nusrat Rahmani from the perspective of Gerard Ganette | ||
نویسندگان [English] | ||
yasin mahmoodzadeh1؛ alireza mozaffari2 | ||
1Persian Language and Litrature of urmia University/teacher | ||
2Professor, Persian language and literature department, Orumia University | ||
چکیده [English] | ||
narrative is a branch of literary studies that is rooted in structuralism and its main function is to examine structural elements.Jerema Giant French theorist is one of the narrative narratives.In his views, he studied three factors of grammatical time, or air and tone.The purpose of this article is to examine the narrative components in six poems of Nosrat Rahmani based on Jerema Genet's view.The research method is descriptive analytically.The results of the examination of poems showed that the arrangement of narration in all lyrics is linear;That is, there is no difference between the story and narrative.The narrative of stories in all lyrics, apart from the mud, had a positive acceleration.The frequency used in narration, except for the poetry of the knife, which has repeated frequency, and the vocabulary and phrases are repeated, are in other singular frequency lyrics (single).In terms of interest in all lyrics, the lowest distance is observed.Angular vision in the Prostitute and trigger the third person and the outer and in other lyrics;Mead in sludge, knife, mother and letter First person and inner.The view in the prostitute and the trigger of the outer focus is heterogeneous and in other lyrics, including the maternal sludge knife The mother and letter of the internal center are homogeneous.The sound and tone are also in the prostitute and trigger outside of their narrative and in other poems in the slime of the mother's knife and the letter inside his narration | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: narration, structuralism, genetine, narrative poetry, NusraPersian Language and t Rahmaniil | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 23 |