
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,743,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,012,851 |
نقد و تحلیل تصویر در شعر حجم | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، اسفند 1402 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2024.69043.2091 | ||
نویسنده | ||
لیلا نوروزپور* | ||
عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان | ||
چکیده | ||
یدالله رؤیایی در آثار نظری خود با دیدی انتقادی به تصویر در شعر سنتی مینگرد. از نظر او تصویر در شعر کلاسیک ایستا و راکد است و در مقابل تصویر حجم پویا و سیال. این مقاله ضمن نقد دیدگاههای گاه ناهمگون او در تصویر، مثالهایی که در آثار نظری او ذکر شده، مورد تحلیل قرار میدهد. همچنین با بررسی نمونههای مورد ادعای رؤیایی از تصویر حجم در شعر کلاسیک، نشان میدهد که آن تصاویر با زبان بلاغت کلاسیک قابل توضیح است و ابهام تصویر در بافت و با سنت ادبی رفع میشود، ازاینرو با نمونههای معاصر خود تمایز دارد. مدعای مقاله آن است که برای درک دقیق تصویر حجمی باید از بیانیه حجم فراتر رفت و تنها به تحلیل مجموعه اشعار رؤیایی پرداخت. در این پژوهش با روش استقرایی و مبتنی بر توصیف و تحلیل، تصاویر مجموعه لبریختهها از نظر بیان ارتباط بین واقعیت و مظاهر واقعیت و فاصله یا اسپاسمان تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد انواعی از جمله تصویر با ساخت کلاسیک، تصویر از طریق فضاسازی، تصویر خوشهای، تصویر اسطورهگرا و تصویر نمادگرا در اشعار او به کار رفته است. ناگفتههای تصویر، معانی ثانویه کلمات مرتبط با تصویر و نیز گستردگی تصویر در سطح فرم از عوامل پیچیدگی تصویر حجم است. اگر حجم صرفاً به معنای عدم همجواری باشد، تصاویر حجم بسیار است اما اگر ملاک بیان علت غایی باشد، بسیار کم. تصویر حجم، نسبی است یعنی ارتباط غیرمستقیم یا فاصله بین اجزای تصویر ذومراتب است. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر؛ شعر حجم؛ یدالله رؤیایی؛ تصویر خوشهای؛ تصویر اسطورهگرا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critique and analysis of image in spacementalism | ||
نویسندگان [English] | ||
Leila Nowruzpur | ||
Golestan University faculty member | ||
چکیده [English] | ||
Yadollah Royaee In his theoretical works, takes a critical view in imagery of traditional poetry. According to him, imagery in classical poetry is static , while in contrast, Spacemantalism is dynamic. This article analyzes critically his points of view and the examples mentioned in his theoretical works. Furthermore, by examining Royaee 's claimed examples of spacemantalism in classical poetry, it becomes evident that these images are common types in classical rhetoric and any ambiguity in the imagery is resolved with its context and literary traditions, they stand apart his contemporary examples. The claim of this article is that to achieve a precise understanding of Spacemantalism, one must go beyond manifesto and solely engage in analyzing Royaee's poems. Using an inductive and descriptive-analytical approach, the images in the collection of "Labrikhehā" are analyzed in terms of expressing the relationship between reality and the appearances of reality, as well as the concept of distance or espace. The results demonstrate that various types of imagery, including classical structure imagery, imagery through spatialization, cluster imagery, mythological imagery, and symbolic imagery, are employed in his poems. The unspoken aspects of imagery, connotations of words related to imagery, and the expansiveness of imagery on the form contribute to the complexity of Spacemantal imagery. If Spacemantalism is merely understood as lack of neiberhood, then Spacemantal images are plentiful, but if the criterion is the ultimate cause, they are scarce. Spacemantal imagery is relative, implying an indirect relationship or distance between the hierarchical elements of the image. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Image, Spacemantalism, Yadollah Royaee, Cluster image, mythological image | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 20 |