
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,365 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,189 |
پیشبینی اعتمادآفرینی سازمانی بر اساس هوش هیجانی با واسطهگری توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان شهر شیراز | ||
فصلنامه علمی روانشناسی کار | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، شهریور 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/jpsy.2025.73718.1083 | ||
نویسندگان | ||
سعید مظلومیان* 1؛ سیده ساجده علوی2 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش حاضر پیشبینی اعتمادآفرینی سازمانی بر اساس هوش هیجانی با واسطهگری توانمندسازی روانشناختی در میان معلمان شهر شیراز بود. روش تحقیق توصیفی همبستگی بود. جامعهآماری شامل معلمان تمام مقاطع تحصیلی شهر شیراز در سال 1402 که 250 نفر از معلمان مقطع ابتدایی به روش تصادفی خوشهای مرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری شامل پرسشنامههای توانمندسازی روانشناختی توماس و ولتهوس (1990)، اعتمادسازمانی پاین (2003) و هوش هیجانی گلمن (2001) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS26 و لیزرل نسخه 8.8 و روش تحلیل مسیر بود. یافتهها نشان داد که مؤلفههای هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط) بر مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی (احساس شایستگی، احساس خودمختاری، احساس مؤثر بودن، احساس معنیدار بودن) تأثیر مثبت و مستقیم دارند و همچنین مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی بر اعتمادآفرینی تأثیر مستقیم و مثبت دارند (05/0P<). در آخر مؤلفههای هوش هیجانی از طریق واسطهگری مؤلفههای توانمندسازی روانشناختی بر اعتمادآفرینی تأثیر مثبت و غیرمستقیم دارند(05/0P<). بهطور کلی نتایج نشان داد که توانمندسازی روانشناختی در رابطه بین اعتمادآفرینی و هوش هیجانی نقش میانجیگری دارد (05/0P<). بر اساس این نتیجه پیشنهاد میشود که برنامههای آموزشی خاصی در جهت افزایش هوش هیجانی معلمان در سازمانها به اجرا گذاشته شود همچنین مدیران باید به ایده های کارکنان به طور جدی توجه داشته باشند و اعتماد را در آنها تقویت نمایند تا با وجود رقابت، توانمندسازی را در معلمان تقویت نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتمادآفرینی سازمانی؛ هوش هیجانی؛ توانمندسازی روانشناختی؛ معلمان شهر شیراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting organizational trust building based on emotional intelligence with the mediation of psychological empowerment among teachers in Shiraz city. | ||
نویسندگان [English] | ||
Saeid Mazloumian1؛ Seyedeh Sajedeh Alavi2 | ||
1Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran | ||
2M.A In Education and Improvement of Human Resources of Payeme Noor University,Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present research was to predict organizational trust-building based on emotional intelligence, with psychological empowerment mediating among teachers in the city of Shiraz. The research method was descriptive correlation. The statistical population included teachers from all educational levels in Shiraz in 2023, of which 250 elementary school teachers were selected as a sample using a multi-stage cluster random sampling method. The data collection tools included questionnaires for psychological empowerment by Thomas and Velthuizen (1990), organizational trust by Pyn (2003), and emotional intelligence by Goleman (2001). Data analysis was performed using SPSS26 software and Lisrel version 8.8, employing path analysis methods. The findings indicated that the components of emotional intelligence (self-awareness, self-management, social awareness, relationship management) have a positive and direct impact on the components of psychological empowerment (feeling competent, feeling autonomous, feeling effective, feeling meaningful) and that the components of psychological empowerment also have a direct and positive impact on trust-building. Finally, the components of emotional intelligence have a positive and indirect influence on trust-building through the mediation of the components of psychological empowerment. Overall, the results showed that psychological empowerment plays a mediating role in the relationship between trust-building and emotional intelligence (P<0.05). Based on this result, it is suggested that specific educational programs be implemented to enhance teachers' emotional intelligence in organizations, and that managers should seriously consider employees' ideas and strengthen their trust to bolster empowerment among teachers despite competition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational trust building, emotional intelligence, psychological empowerment, teachers of Shiraz city | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |