
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,024 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,743,860 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,013,074 |
بررسی تنیدگی و اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در آموزش برخط درس زبان عربی در دوران همهگیری ویروس کووید۱۹ | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1404 اصل مقاله (720.24 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2025.62698.1512 | ||
نویسندگان | ||
سیفاله ملاییپاشایی1؛ محمد مهدی روشن چسلی* 2 | ||
1استادیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان وادبیات عربی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
با شیوع بیماری کرونا از اسفندماه 1398 یکی از برنامههای پیشگیرانه، تعطیلی آموزش حضوری و توسعه آموزش برخط بودکه چون در مدارس سابقهای نداشت نه تنها دانشآموزان که حتی بسیاری از معلمان را با مشکلاتی مواجه ساخت. با عدم امکان حضور دانش آموزان در مدرسه تعامل اجتماعی دانشآموز-دانشآموز و دانشآموز-معلم بسیار کاهش یافت؛ تغییر مطالبات و مزایای تعامل اجتماعی بهویژه دگرگونی بنیادی ارتباط زبانی وضعیت تحصیلی دانشآموزان، مانند تنیدگی و اشتیاق تحصیلی آنها را متاثر کرد. در پژوهش حاضر تنیدگی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانش آموزان درس زبان خارجی عربی دوره متوسطه در دوران همه گیری کرونا بررسی شد.روش مطالعه حاضر توصیفی (همبستگی) بود. نمونه مورد بررسی شامل533 دانش آموز دوره متوسطه اول شهر گرگان در سال تحصیلی 400-1399 بودند که به پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی ریو و تنیدگی تحصیلی سان و همکاران پاسخ دادند. تحلیل داده ها با نرم افزار spss و روش های آماری انجام شد.یافتهها: اشتیاق تحصیلی با تنیدگی تحصیلی رابطه معناداری داشت. بین تنیدگی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار شد و پسران از تنیدگی تحصیلی بالاتری برخوردار بودند. از نظر درگیری کلی تحصیلی بین دانش آموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد اما دانش آموزان پسر درگیری تحصیلی رفتاری و عاطفی بالاتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق تحصیلی؛ تنیدگی تحصیلی؛ دانش آموزان؛ دوره متوسطه؛ درس عربی؛ کووید19 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Experimental study of students' stress and academic motivation in online foreign language learning during the corona epidemic | ||
نویسندگان [English] | ||
Sayfolah Mollaye-Pashaye1؛ mohammadmahdi roshanchesli2 | ||
1Assistant Professor of Linguistics, Payam Noor University, Tehran, Iran. | ||
2Assistant Professor Department of Arabic Language and Literature Payame Noor University، Tehran، Iran | ||
چکیده [English] | ||
With the outbreak of coronary heart disease in March 2017, one of the preventive programs was the closure of face-to-face education. With the impossibility of students attending school and as a result of a sharp decline in student-teacher interaction, the students' educational status was affected. Among the psychological components affected by this condition is stress and academic motivation. Objective: In the present study, the academic stress and academic motivation of high school foreign language (Arabic) students during the corona epidemic were investigated. Methodology: The method of the present study was descriptive (correlation). The sample consisted of 533 first grade high school students in Gorgan in the academic year 1399-400 who answered the questionnaires of Rio academic motivation and academic stress of Sun et al. Data analysis was performed with SPSS software and statistical methods. Results: Academic motivation had a significant relationship with academic stress. There was a significant difference between the academic stress of male and female students and boys had higher academic stress. There was no significant difference between students in terms of overall academic conflict, but male students had higher behavioral and emotional academic conflict. Conclusion: In online education, by reducing the possibility and opportunity of inclusive-teacher interaction, | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic enthusiasm, academic stress, students, high school, Arabic course, Kavid 19 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 15 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 23 |