
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,066 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,119 |
شناسایی ویژگی های عناصر برنامه درسی سبز در نظام آموزشی: یک مطالعه موردی کیفی | ||
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 فروردین 1404 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ee.2024.70789.2718 | ||
نویسندگان | ||
عاطفه فرهمند1؛ میمنت عابدینی بلترک* 2؛ صمد ایزدی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات برنامهدرسی، گروه علومتربیتی، دانشکده علومانسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
2دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
چکیده | ||
محیط زیست، مکان مشترکِ متعلق به انسانها و گونههای گیاهی و جانوریای است که در آن زیست میکنند. این مکان بدون مرز با گذشت زمان و در نتیجه تعاملات غیرمنطقی، گرفتار چالشها و بحرانهایی شده است. از این رو حفاظت از این زیستگاه ارزشمند، با اهمیت تلقی میگردد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر شناسایی ویژگیهای عناصر برنامهدرسی سبز در نظام آموزشی میباشد. طرح پژوهش حاضر کیفی و روش مورد استفاده، مطالعه موردی کیفی بوده است. مشارکتکنندگان پژوهش شامل اساتید متخصص مطالعات برنامهدرسی، متخصصان محیط زیست و دبیران زیست بودند که روی هم رفته، با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته با 20 نفر به اشباع نظری رسید. اعتبار و روایی پژوهش براساس اعتبار، انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید، بررسی و تأیید گردید. روش تجزیه و تحلیل دادهها، تحلیل مضمون (فراگیر، سازماندهنده و پایه) بود. نتایج بهدست آمده در قالب 126مضمون پایه، 4 مضمون سازماندهنده مرحله اول، 24 مضمون سازماندهنده مرحله دوم و یک مضمون فراگیر، طبقهبندی شد. مضامین سازماندهنده مرحله اول؛ شامل عناصر هدف، محتوا، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی بوده است. مضامین سازماندهنده دوم در مضامین اهداف و محتوا شامل؛ آب، هوا، اقلیم، تنوع زیستی، اکوسیستمهای طبیعی، پسماند، خاک و انرژی و در مضمون راهبردهای یاددهی-یادگیری شامل؛ ویژگیهای معلم، ویژگیهای دانشآموز، مواد و منابع، فضای آموزشی و روش تدریس و در مضمون ارزشیابی، ارزشیابی از حوزههای دانش، مهارت و نگرش استخراج شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیط زیست؛ عناصر برنامه درسی؛ برنامه درسی سبز؛ محیط زیست | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Characteristics of Green Curriculum Elements in the Educational System: A Qualitative Case Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Atefeh Farahmand1؛ meimanat abedini baltork2؛ samad izadi2 | ||
11. M.Sc. student in Curriculum Studies, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
2Associate Prof. Department of Education, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The Environment is a commonplace belonging to humans and the plant and animal species that line in it. Over time, this borderless place has faced numerous challenges and crises as a result of irrational interactions. Therefore, protecting this valuable habitat is important. Based on this, current research aims to identify the characteristics of green curriculum elements in the educational system. The current research as a case study and follows a qualitative approach. The Research participants included curriculum experts, environmental experts, and science teachers, who together reached theoretical saturation by using semi-structured interviews with 20 people. The reliability and validity of the research were checked and confirmed based on validity, transferability, reliability, and verifiability. The collected data were analyzed through thematic analysis (comprehensive, organized, and basic). The obtained results were categorized into 126 basic topics, 4 organizing topics in the first stage, 24 organizing topics in the second stage, and one comprehensive theme. The organizing themes of the first stage included the factors of goal, content, teaching-learning strategies, and evaluation. The organizing of the second stage in the themes of goal and content included; water, air, climate, biodiversity, natural ecosystem, waste, soil and energy and the theme of teaching-learning strategies included; the characteristics of teacher, the characteristics of student, the materials and resources, the educational environment and teaching method. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental Education, Curriculum elements, Green Curriculum, Environment | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 36 |