
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,878,379 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,191 |
تحلیل رابطه فرم عملکردی و تعاملات اجتماعی در فضاهای شهری (موردمطالعه: شهر شیراز) | ||
برنامه ریزی توسعه کالبدی | ||
دوره 11، شماره 4، اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/psp.2025.73093.2751 | ||
نویسندگان | ||
محمدمهدی شریفی نیا* 1؛ محمد حسین پور2؛ علی سلطانی3 | ||
1ندارم | ||
2دانشکده هنرومعماری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3گروه تخصصی شهرسازی | ||
چکیده | ||
تعاملات اجتماعی شاخص مهمی از کیفیت زندگی، سلامت، رفاه و خوشبختی شهروندان است و رضایت اجتماعی آنها، رضایت از زندگی را به دنبال دارد. در حال حاضر اعتقاد بر این است که میزان تعاملات اجتماعی در شهرها در سالهای اخیر کاهش یافته است و این موضوع بر سلامت جسمی و روانی شهروندان تأثیر منفی گذاشته است، بنابراین برنامهریزان و طراحان شهری مجبور به ارائه راهکارهایی در جهت بهبود این وضعیت هستند. از سوی دیگر، این ساختار فیزیکی شهرها هستند که به عنوان بستری برای فعالیتهای اجتماعی عمل میکنند و ارتباط مستقیمی با زندگی اجتماعی شهروندان دارند. در راستای عوامل مطرح شده، پژوهش حاضر هدف بررسی رابطه ساختار فیزیکی و کالبدی شهر با میزان تعاملات اجتماعی ساکنان آن را دنبال میکند. در این پژوهش از شاخصهایی برای ارزیابی دو معیار اصلی ساختار کالبدی محلههای شهری و تعاملات اجتماعی استفاده شده است. نرم افزار GIS pro ساختار فیزیکی محلهها را بر اساس تراکم، ترکیب کاربری زمین، دسترسی به خدمات اصلی و دسترسی به ایستگاه های حمل و نقل عمومی مورد بررسی قرار میدهد. برای سنجش میزان تعامل اجتماعی ساکنین، پرسشنامههایی جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در نهایت رابطه این دو معیار و تأثیر آنها بر یکدیگر بررسی شد. نتایج این تحلیلها و بررسیهای صورت گرفته بر روی شاخصهای موردنظر، نشان دهندهی همبستگی مثبت تعاملات اجتما عی با شاخص های تراکم و دسترسی به حمل ونقل عمومی است و با دیگر شاخص های ساختار کالبدی همبستگی معناداری ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار کالبدی؛ محلات شهری؛ مناطق شهری؛ تعاملات اجتماعی؛ شیراز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysing the Relationship Between Functional Form and Social Interactions in Urban Spaces : Case Study of Shiraz | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadmahdi Sharifinia1؛ mohammad hosseinpour2؛ ali soltaani3 | ||
1nothing | ||
2Faculty of Art and Architecture, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3, Associate Professor of Urban Planning, Faculty of Art and Architecture, Shiraz University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Social interactions are an important indicator for measuring the quality of life, health, well-being and happiness of citizens and their social satisfaction also leads to life satisfaction. It is now believed that the rate of social interaction in cities has decreased in recent years, and this issue has negatively affected the physical and mental health of citizens,so it forces urban planners and designers to provide solutions. On the other hand, these are the physical structure of cities, which acts as a platform for social activities and is directly related to the social life of citizens. Recent researches has also shown the undeniable role of neighborhoods in the social interactions of their residents. In the present study, the two main criteria of the physical structure of urban neighborhoods and social interactions are evaluated by indicators. The physical structure of neighborhoods is examined by density, land use mix, access to main services and access to public transport stations by GIS pro software. In order to assess the level of social interactions among residents, questionnaires were collected from them and analyzed by SPSS software, and finally the relationship between these two criteria and their impact on each other are examined. The results of these analyzes and a study of the indicators show a positive correlation between social interactions with the indicators of density and access to public transportation and do not have a significant correlation with other indicators of physical structure. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shiraz, Social Interaction, Physical structure, Urban Areas, Urban Neighborhoods | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 |