تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,761 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,884,199 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,497,836 |
تحلیل محتوای کتاب راهنمای تدریس تربیتبدنی پایهی ششم ابتدایی با رویکرد اهداف تربیتی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، آذر 1393، صفحه 55-66 اصل مقاله (360.98 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا برومند1؛ حمیدرضا گوهررستمی2؛ محمدرضا اسماعیل زاده طلوعی3؛ میثم عسگرشمسی* 4 | ||
1مدیریت ورزشی دانشگاه شهید بهشتی تهران | ||
2مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان | ||
3فیزیولوژی ورزشی دانشگاه غیر انتفاعی شمال | ||
4مدیریت ورزشی از دانشگاه غیر انتفاعی شمال | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: با توجه به نقشی که تربیتبدنی در پرورش و آمادهسازی دانشآموزان برای زندگی آینده دارد، پژوهش به تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف راهنمای تدریس تربیتبدنی پایه ششم در سال تحصیلی (92-91) با رویکرد اهداف تربیتی میپردازد روش شناسی: روش تحلیل محتوای این پژوهش، ویلیام رومی و آنتروپی شانون با کمک محتوای کتاب معلّم(راهنمای تدریس) تربیتبدنی ششم است. نمونه برابر جامعه آماری، 136 صفحه کتاب مذکور میباشد. پس از تعیین مقولههای فعّال و بهنجارسازی دادهها، بار اطلاعاتی، ضریب و درصد اهمیت شاخصهای هر سه حیطه تربیتی محاسبه شد. یافتهها: در حیطۀ شناختی، آشنایی با انواع بازی و رشتههای ورزشی آموزشگاهی دارای بیشترین اهمیت، حفظ و نگهداری وسایل و امکانات ورزشی دارای کمترین اهمیتاند؛ در حیطه مهارتی، مهارت در آمادگی جسمانی و مهارت در مقدمات ورزشهای آموزشگاهی بیشترین و آمادگی در اجرای ترکیبی حرکات پایه در بازیهای کمترین اهمیت را به خود اختصاص دادهاند؛ در حیطۀ نگرشی، گرایش به توسعۀ حرکات پایه و مهارتها و رعایت اصول عاطفی واجتماعی، بالاترین و تمایل به رعایت بهداشت، دارای کمترین اهمیت هستند. از نظر روش تحلیل محتوای ویلیام رومی کتاب معلّم مذکور برای دانشآموزان ششم فعّال میباشد. نتیجه گیری: بار اطلاعاتی و ضریب اهمیت سه حیطة تربیتی از بیشترین به کمترین اهمیت در کتاب عبارتند از حیطۀ نگرشی، مهارتی و شناختی. بنابراین به یک نسب شاخصهای هر حیطة تربیتی در کتاب مورد توجه قرار نگرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب راهنمای تدریس؛ تربیتبدنی؛ اهداف تربیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Content Analysis of physical Education in the sixth Grade Elementary course textbook with Education Goals Approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Boroumand1؛ Hamidreza Gohar Rostami2؛ Mohammadreza Esmaeilzadeh Tolouei3؛ Meysam Asgar Shamsi4 | ||
1Sport Management, Shahid Beheshti University | ||
2Sport Management, University of Gilan | ||
3Sport Physiology, Shomal University | ||
4Sport Management, Shomal University | ||
چکیده [English] | ||
Background & Purpose: According to role of the physical education to grow and prepare students for future, this study analyzed the content of the new teaching guide book of physical education in sixth grade in Academic year (2012) with educational goals approach. Methodology: The content analysis research methods by William Roman, Shannon entropy is used with content-based physical education book. The population and sample means is 136 pages of the book. After normalizing the data set and activating categories, informational load, Coefficient and the percentage importance each domain, educational indicators were calculated. Results: In the Cognitive domain of the book Familiarity with a variety of games and sports is of the most important & maintain equipment and sports facilities as the least important factor, in the Psychomotor domain, physical fitness and preparation for school sports skills are most importance & Prepared on a combined application of basic movements in the game have the least importance; in the Affective domain, tendency to develop basic movement skills and social and emotional principles are the most important factors & The desire to maintain health, is of the least importance. The content analysis of the book for students in sixth grade is active based on William Roman. Discussion: Informational load and importance coefficient of domains from highest to lowest in the book are as follows: Affective domain, psychomotor domain & Cognitive domain. Thus, relative index for each educational area in the book has not been considered. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
content analysis, Teaching Handbook, Physical Education, Educational goals | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,808 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,126 |