تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,527 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,194,492 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,034,584 |
کاربرد نظریۀ خودمختاری در پیش بینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، آذر 1393، صفحه 77-88 اصل مقاله (334.25 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مالک احمدی* 1؛ جواد امانی ساری بگلو2؛ وحیده معصومی3 | ||
1مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدارومیه | ||
2روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، آذربایجان غربی | ||
3مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی براساس نظریۀ خودمختاری بود. شرکت کنندگان پژوهش حاضر، شامل 204 نفر از معلمان تربیت بدنی مقاطع محتلف در شهرستان ارومیه بودند که به پرسش نامه های عملکرد شغلی و انگیزش درونی (کوواس، 2009) و نیازهای روانی (ایلاردی و همکاران، 1993)، به طور داوطلبانه پاسخ دادند. برای آزمون مدل نظری از روش تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان داد که نظریۀ خودمختاری برازش مناسبی در بین معلمان تربیت بدنی دارد و سه نیاز روان شناختی (شایستگی، استقلال، و وابستگی) قادر است 18 درصد از تغییرات عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی را پیش بینی کند. همچنین، نتایج آزمون فرضیات نشان داد که انگیزش درونی اثر مثبتی بر عملکرد شغلی دارد. از طرفی، نیازهای روانی نیز اثر معنادار و مثبتی بر انگیزش درونی داشتند. به طور کلی می توان گفت که وجود استقلال، احساس شایستگی و داشتن ارتباط مثبت با دیگر معلمان در محیط کار باعث افزایش انگیزش درونی و عملکرد شغلی در معلملن تربیت بدنی می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
عملکرد شغلی؛ نظریه خود مختاری؛ نیازهای روانی؛ انگیزش درونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Application of self- determination theory to predict physical education teachers' job performance | ||
نویسندگان [English] | ||
Malek Ahmadi1؛ Javad Amani Saribegloo2؛ Vahideh Maasoumi3 | ||
1Sport Management, Islamic Azad University | ||
2Islamic Azad University | ||
3Islamic Azad University | ||
چکیده [English] | ||
Using self determination theory as a framework the aim of this study was to predict physical education teachers' job performance. Participants of the current study were 204 physical education teachers of Urmia city that voluntarily completed the questionnaires of job performance and intrinsic motivation (Kuvaas, 2009) and psychological needs (Ilardi et al, 1993). Path analysis method was used to test conceptual model. The results showed that Self-determination theory has a sufficient fit among teachers and three Psychological needs (competence, Autonomy and relatedness) can predict 18% of variance of their job performance. Also, the findings of hypothesis testing showed that intrinsic motivation has positive effect on job performance. Also psychological needs had positive and significant effects on intrinsic motivation. It could be said that existence of autonomy, sense of competence and having positive relationship with other teachers in work environment increase their intrinsic motivation and job performance | ||
کلیدواژهها [English] | ||
job performance, Self-determination theory, Psychological Needs, Intrinsic Motivation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,255 |