تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,535 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,209,406 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,042,024 |
تحلیل عاملی موانع کاربرد فناوری اطلاعات در درس تربیتبدنی مدارس دورۀ ابتدایی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، آذر 1393، صفحه 115-126 اصل مقاله (419.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمدحسین رضوی1؛ محسن لقمانی* 2؛ محمدابراهیم رزاقی3؛ محسن منوچهری نژاد4 | ||
1مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران | ||
2مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
3دانشگاه آزاد واحد زرند کرمان | ||
4مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر شناسایی موانع کاربرد فناوری اطلاعات در درس تربیت بدنی مدارس دوره ابتدایی بود. از این رو، تمامی معلمان تربیتبدنی و مدیران مدارس شهرستان زرند کرمان به صورت برابر با جامعۀ آماری انتخاب شدند (N= 180) و به پرسش نامه محقق ساخته 34 سؤالی پنج ارزشی لیکرت پاسخ دادند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه بر اساس اصلاحات محققان مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (91%) به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی و برای اولویت بندی هر یک از آنها از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که بر اساس تبیین واریانس تجمعی 69 درصدی و با حذف پنج گویه، تعداد 6 مانع انسانی (87/6)، امکاناتی – تجهیزات (11/6)، فنی (45/4)، فرهنگی (41/4)، مالی (75/2) و توانایی حرفه ای (24/2) شناسایی شدند و نتایج آزمون فریدمن نیز نشان داد که هر کدام از آنها به ترتیب مهمترین نقش برای عدم کاربرد فناوری اطلاعات در ورزش مدارس مقطع ابتدایی را داشتند (λ2= 198.55; P≤ .01). به نظر می رسد که برنامه های آموزشی و تقویتی برای معلمان ورزش مدارس در سطح بسیار پایینی قرار دارد، چرا که نگرش های منفی معلمان تربیت بدنی، مهارت ها، دانش و روش های تدریس سنتی آنها مهمترین عامل برای عدم کاربرد فناوری اطلاعات در درس تربیت بدنی مدارس ابتدایی به شمار می رود. بنابراین انتظار می رود که علاوه بر بهبود امکانات و زیرساخت های مناسب، تشکیل گروه های طراحی شغل برای تغییرات نگرشی معلمان تربیت بدنی به فناوری اطلاعات نیز می تواند عاملی اثرگذار در این زمینه باشد | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری اطلاعات؛ دانش آموزان ابتدایی؛ نگرش های شغلی؛ معلمان ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Factor analyzing the barriers to use of information technology in physical education course of elementary schools | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Hosein Razavi1؛ Mohsen Loghmani2؛ Mohammad Ebrahim Razaghi3؛ Mohseen Manuchehri Nezhad4 | ||
1Sport Management, Mazandaran University | ||
2sport management, Bu-Ali Sina University of Hamedan | ||
3Islamic Azad University | ||
4Sport management, Shomal University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present study was to identify barriers to use of information technology in physical education course of elementary schools. Hence, all of the physical educators and schools’ managers of Zarand, Kerman selected equally by statistical society (N= 180), and they responded to researcher made questionnaire of 5-point Likert including 34 questions. Contextual validity of questionnaire confirmed by sport management scholars, and its reliability resulted to (.91) by Chronbach alpha coefficient. In order to analysis data it is used exploratory factor analyze and Friedman test. Exploratory factor analysis results showed that, based on cumulative variance explanation of 69 percentage and with eliminating the five items, the 6 factors of human (6.87), facilities-equipment (6.11), technical (4.45), cultural (4.41), financial (2.75), and professional ability (2.24) identified, and each of those played important role for lack of information technology utility in sports of elementary schools (λ2= 198.55; P≤ .01). It seems that educational and confirmatory courses are in low level for physical educators because negative attitudes, traditional skills, knowledge, and teaching methods are the most important factors for lack of information technology utility in sports of elementary schools. Thus, as it is expected, in addition improving the facilities and adequate infrastructures, formatting the job design groups can probably be effective factor for attitudes changes of physical educators to wards information technology. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information technology, Elementary Students, job attitudes, physical educators | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,230 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,986 |