تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,024,122 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,938,384 |
ارائه مدل عِلّی پیشبینی اضطراب رایانه براساس رویکرد شناختی- اجتماعی دوئک (مورد مطالعه دانشگاه پیامنور استان فارس) | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 5، شهریور 1393، صفحه 55-68 اصل مقاله (195.33 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احمد رستگار* 1؛ محمدحسن صیف2؛ سعید طالبی2 | ||
1استادیار برنامهریزی آموزشی، دانشگاه پیامنور | ||
2استادیار برنامهریزی آموزش از دور، دانشگاه پیامنور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پیشبینی اضطراب رایانه دانشجویان دانشگاه پیامنور استان فارس براساس رویکرد شناختی- اجتماعی دوئک در مورد باورهای هوشی و جهتگیری هدف، به روش تحلیل مسیر انجام شد. برای این منظور 523 نفر از دانشجویان دانشگاه پیامنور استان فارس (203 نفر دختر و 320 نفر پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبقهای نسبتی انتخاب و به پرسشنامهای متشکل از خردهمقیاسهای باورهای هوشی، اهداف پیشرفت و اضطراب رایانه پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد که باورهای هوشی ذاتی از طریق واسطهگری اهداف اجتناب - عملکرد و رویکرد - عملکرد بر اضطراب رایانه دارای اثر غیر مستقیم و مثبت و باورهای افزایشی در مورد هوش از طریق واسطهگری اهداف تبحری بر اضطراب رایانه دارای اثر غیرمستقیم منفی میباشد. همچنین مشخصههای برازندگی مدل برازششده پیشبینی اضطراب رایانه، حمایت تجربی مناسبی را جهت کاربرد رویکرد شناختی- اجتماعی دوئک در یک بافت آموزشی متفاوت با بافت سنتی فراهم نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب رایانه؛ باورهای هوشی؛ اهداف پیشرفت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Presenting a causal model for predicting computer anxiety based on Dweck’s cognitive-social approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Rastegar1؛ MohammadHasan seif2؛ Saeid Talebi2 | ||
چکیده [English] | ||
The present study was done with the aim of presenting a model for predicting computer anxiety of Fars province Payame Noor University students based on Dweck’s cognitive-social approach regarding intelligence beliefs and goal orientations through path analysis. To do this, 523 students (320 female and 203 male) were selected through multistage cluster and stratified ratio sampling and answered to a questionnaire composed of intelligence beliefs, achievement goals and computer anxiety subscales. Results showed that entity intelligence beliefs have indirect positive effect on computer anxiety through the mediation of performance-avoidance and performance-approach goals. Incremental intelligence beliefs have indirect and negative effect on computer anxiety through the mediation of mastery goals. Moreover, the goodness of fit indices of the fitted model for predicting computer anxiety provided empirical support for application of Dweck’s cognitive-social approach in an instructional context different from the instructional traditional one. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Computer anxiety, Intelligence Beliefs, Achievement Goals | ||
مراجع | ||
جهرمی، رضا؛ رستگار، احمد؛ غلامعلیلواسانی، مسعود؛ طالبی، سعید؛ امیری، محسن. (1389). رابطه باورهای هوشی و اضطراب رایانه: نقش واسطهای اهداف پیشرفت و درگیری شناختی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. سال 40، شماره 3. حجازی، الهه؛ رستگار، احمد؛ قربانجهرمی، رضا. (1387). الگوی پیشبینی پیشرفت تحصیلی ریاضی: نقش اهداف پیشرفت و ابعاد درگیری تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شماره، 28. رستگار، احمد. (1385). رابطه باورهای هوشی با پیشرفت تحصیلی: نقش واسطهای اهداف پیشرفت و درگیری تحصیلی در دانشآموزان سال سوم رشته ریاضی فیزیک. پایاننامه تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران. غلامعلیلواسانی، مسعود. (1382). بررسی روابط متغیرهای فردی با میزان اضطراب رایانه در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه تهران. رساله دکتری روانشناسی، دانشگاه تهران. قربانجهرمی، رضا. (1386). رابطه اهداف پیشرفت و باورهای معرفت شناختی با اضطراب رایانه. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران. Ames, C. & Archer, J. (1988). Achievement goal in classroom: Student’ learning strategies and motivation processes. Journal of Educational Psychology. 80(3), 160-167.
Bailey, J.L., Mitchel, R,B., & Parker, D. (2001). Implications of instituting laptop requirements for students business programs. Paper presented at the 2001 annual DSI Meeting, San Francisco.
Beckers, J.J., & Schmidt, H.G. (2003). Computer experience and computer anxiety. Computers in Human Behavior, 19, 785-797.
Blackwell, L. S., Trzesniewski, K., & Dweck, C. S. (2007). Implicit theories of intelligence predict achievement across an adolescent transition: A longitudinal study and an intervention. Child Development, 78, 246–263.
Bozionelos, N. (2004). Socio-economic background and computer use: The role of computer anxiety and computer experience in their relationship. Int. J. Human-Computer Studies, 61, 725-746.
Braten, I., & Stromso, H. )2003(. Epistemological belief and implicit theories of intelligence as predictos of achievement goals. Contemporary Educational Psychology. 29 , 371-388.
Dickson, J.M., & MacLeod, A.K. (2004). Approach and avoidance goals and plans: Their relationship to anxiety and depression. Cognitive Therapy and Research, 28(3), 415-432.
Dupeyrat, C., & Marian, C. )2005(. Implicit theories of intelligence, goal orientation, cognitive engagement and achievement: A test of Dweck’s model with returning to school adults. Contemporary Educational psychology. 30, 43-59.
Dweck, C. S. (2011). Self-theories. In P. Van Lange, A. Kruglanski, & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of theories in social psychology.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988(. A social- cognitive approach to motivation personality. Psychological review, 95, 256-273.
Dweck, C. S., & Molden, D. C. (2005). Self-theories: Their impact on competence motivation and acquisition. In A. Elliot, & C. S. Dweck (Eds.), the handbook of competence and motivation. New York: Guilford..
Elliot, A. & Church, M.A. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance motivation. Journal of Personality and Social Psychology. 72(1), 218-232.
Elliot, A. & Harachkiewicz, J. (1996). Approach and avoidance achievement goal and intrinsic motivation: A mediational analysis. Journal of Personality and Social Psychology. 93(1), 43-54.
Jahromi, G. Reza., Lavasani, G. Masoud., Rastegar, A., Mooghali, A. (2010). Presenting a model of predicting computer anxiety in terms of epistemological beliefs and achievement goals. Computers in Human Behavior, Volume 26, Issue 4, Pages 602-608.
Henderson, R.D., Deane, F.P., & Ward, M.J. (1995). Occupational differences in computer related anxiety: implications for the implementation of a computerized patient management information system. Behavior and Information Technology, 14(1), 23-31.
Johnson, R.D. (2005). An empirical investigation of sources of application-specific computer-self-efficacy and mediators of the efficacy-performance relationship. Int. J. Human-Computer Studies, 62, 737-758.
Laurentiu P. Maricutoiu) .2014). A meta-analysis on the antecedents and consequences of computer anxiety. Procedia social and behavioral sciences 127, 311-315
Meece, J.L., Blumenfeld, P.C., & Hoyle, R.H. (1988). Students’ goal orientation and cognitive engagement in classroom activities. Journal of Educational Psychology. 80(4). 514-523.
Middleton, M.J., & Midgley, C. (1997). Avoiding the demonstration of lack ability: An underexplored aspect of goal theory. Journal of Educational Psychology. 89(4), 710-718..
Mohed shah, M., Roshidi, H., Embi, R. (2012). Computer anxiety: data analysis. 3rd International Conference on e-Learning ICEL, 23-24 November 2011, Bandung, Indonesia.
Pintrich, P.R. & DeGroot, E.V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82(1), 33-40.
Pintrich, P.R., Smith, D.A.F., Garcia, T., & McKeachie, W.J. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ), National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning, Ann Arbor, MI.
Powell, L, Anne. (2013). Computer anxiety: Comparison of research from the 1990s and 2000s, Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 67, Pages 275-2Ryan, A.M., & Pintrich, P.R. (1997). Should I ask for help? The role of motivation and attudes in adolescent ‘s help seekingin math class. Journal of educational psychology. 2, 326-341.
Salili, F., Chiu, C.,& Lai, S. (2002). Influence of culture and context on studentsُ motivational orientation and performance. In F. Salili et al. (Eds), Student Motivation. The culture and context of learning, (pp. 221-247) Kluwer Academic/ Plenum Publishers: New York.
skaalvik, E.M. (1997). Self-enhancing and self-defeating ego orientation: Relations with task and avoidance orientation, achievement, self-perceptions, and anxiety. Journal of Educational Psychology, 89(1), 71-81.
Spinath , B., & Pelster , J S. (2003). Goal orientation and achievement: the role of ability self-concept and failure perception. Learning and Instruction.13, 403– 422 (http//www.Sciencedirect. Com).
Stipec, D., & Gralinski, G. H. (1996). Children’s belief about intelligence and school performance. Journal of Educational psychology. 88, 397-407.
Tanaka, A., Takehara, T., & Yamauchi, H. (2006). Achievement goals in a presentation task: Performance expectancy, achievement goals, state anxiety, and task performance. Learning and Individual Differences, 16, 93-99.
Vermetten, Y.J., Lodewijks, H.G & Vermunt, J.D. (2001). The role of personality traits and goal orientation in strategy use. Contemporary Educational Psychology. 26, 149-170. (http://www. sciencedirect.com). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,771 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,323 |