تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,457 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,069,557 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,962,524 |
پیش بینی اثربخشی سازمانی بر اساس هوش هیجانی دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 9، دوره 1، شماره 4، دی 1393، صفحه 103-112 اصل مقاله (817.51 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سجاد غلامی ترکسلویه* 1؛ بهرام یوسفی2؛ سعید صادقی بروجردی2؛ فتاح مهدوی2 | ||
1دانشجو دکتری دانشگاه رازی کرمانشاه و عضو گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد فیروزآباد، مرکز میمند، میمند، ایران | ||
2دانشیار دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش پیش بینی اثربخشى سازمانى بر اساس هوش هیجانی دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام بود . کلیه جامعه آمارى دبیران ورزش مقطع متوسطه استان ایلام می باشد که تعداد آنها 152 نفر بود، که به دلیل کوچک بودن، تمام آنهابه عنوان نمونه آماری تعیین شد و به پرسشنامه هاى هوش هیجانى گلمن و اثربخشى سازمانى راتر پاسخ دادند. داده های آماری با استفاده از آزمون t تک نمونه اى، ضریب همبستگى پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شد. بر اساس یافته ها بین مولفه هاى مدیریت روابط(001/0≥P)، خود آگاهی(016/0≥P) و خودمدیریتى(001/0≥P) با اثربخشى سازمانى دبیران ورزش رابطه مستقیم معنادارى مشاهده شد. همچنین مولفه هاى خود مدیریتى و مدیریت روابط هوش هیجانى، توان پیش بینى اثربخشى سازمانى دبیران ورزش را داشتند. می توان چنین اظهار داشت که اثربخشی سازمانی دبیران ورزش با بهبود و تقویت هوش هیجانی آنان بویژه در دو فاکتور مدیریت روابط و خودمدیریتی، افزایش می یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشى سازمانى؛ هوش هیجانى؛ دبیران ورزش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Predicting organizational effectiveness based on emotional intelligence Of Ilam high school sport teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Sajjad Gholami torkslooye1؛ Bahram Yousefi2؛ Saeed Sadeghi boruojerdi2؛ Fattah Mahdavi2 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to predict organizational effectiveness based on emotional intelligence of high school physical education teachers in illam province .The population was all of high school physical education teachers in Ilam province comprises 152, the sample was all of population because they are small in size. Research instrument was Goleman’s Emotional Intelligence and Ratter’s organizational effectiveness questionnaire that their reliability were 0.79 and 0.71 respectively. Collected data analyzed using one-sample t test, Pearson correlation and multiple regression analysis with SPSS software. Based on the findings, the relationship management (P≥0.001), consciousness (P≥0.016) and auto management (P≥0.001) has a significant relationship with organizational effectiveness of physical education teachers. Also self-management and relationship management, emotional intelligence ,can predict ability of physical education teachers’ organizational effectiveness. It can be stated that organizational effectiveness of physical education teachers improves by strengthening their emotional intelligence and self-management, particularly in self-management and relationship management. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Emotional intelligences, Effectiveness, Sport teachers | ||
مراجع | ||
حیدری نژاد صدیقه، بهرامی محمد، ازمشا طاهره (1391). "بررسی تأثیر دورههای آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی دبیران تربیتبدنی"، پژوهشهای کاربردی و علوم زیستی در ورزش، (2): 88- 81. رحیمی غلامرضا، نوروزی محمدرضا، سریع القلم نرگس (1391). "بررسی رابطه هوش چندگانه مدیران با اثربخشی سازمانی شرکت گاز آذربایجان شرقی"، فصلنامه مدیریت، (25): 34- 21. دانیل گلمن (1386) هوش هیجانی. ترجمه حمیدرضا بلوچ. انتشارات جیحون. ویرایش اول، چاپ اول، ص ۲۰. شعبانی بهار غلامرضا، عرفانی نصرالله، عزیزی احمدرضا.(1392). "پیشبینی اثربخشی سازمانی بر اساس هوش هیجانی مدیران ورزشی لرستان"، پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، (4): 98- 93. شیخعلی زاده هریس محبوب، تجاری فرشاد (1392)، "تأثیر رهبری تحولگرا و فرهنگسازمانی بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای ورزشی"، مطالعات مدیریت ورزشی، (17): 58-43. عیدی امیرحسین (1386). بررسی ارتباط بین هوش هیجانی اعضای هیئتعلمی تربیتبدنی و اثربخشی دانشکدههای تربیتبدنی (دولتی) تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران. فلاحی ویدا، رستمی کاوه (1391). "نقش هوش هیجانی در اثربخشی تدریس معلمان در مدارس راهنمایی"، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، (1)، 188- 167. کریمی عبدالعزیز (1386). تبیین معیارهای سنجش اثربخشی ساختار سازمانی: بررسی موردی برق منطقهای خوزستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، وزارت نیرو. کمالیان امین رضا، فاضل امیر (1392)."بررسی رابطه هوش هیجانی و میزان کارآفرینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان)"، فصلنامه توسعه کارآفرینی، (11): 146- 127. محمدی فرزاد (1386). ارتباط بین هوش هیجانی مدیران و اثربخشی سازمانی ادارات تربیتبدنی آموزشوپرورش استان کرمانشاه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز. مختاری دینانی مریم، کوزچیان هاشم، امیری مجتبی، احسانی محمد. (1393). "رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی رهبری مدیران ورزشی"، مطالعات مدیریت ورزشی، (23): 66- 53. ملکی آوارسین صادق، سیدکلان میرمحمد. (1387). "بررسی رابطه بین هوش هیجانی و اثربخشی اعضای هیئتعلمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارسآباد مغان"، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، (2): 132-115. نظری رسول، احسانی محمد، اشرف گنجوی فریده، قاسمی حمید. (1391). "اثرات مهارتهای ارتباطی و ارتباطات بین فردی بر اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی ایران و ارائه الگو"، مطالعات مدیریت ورزشی، (16): 174- 157.
Andrea, S. Ensari, N. Christian, J. (2013). “Relationship between emotional intelligence and leaders' constructive conflict management”. Group Processes & Intergroup Relations.16 (1),pp 126–136
Avooliio, A. (2003). “Emotional intelligence”. New York: August 2014.
Chiang, C.F., & Hsieh, T.S. (2012). “The impacts of perceived organizational support and psychological empowerment on job performance: The mediating effects of organizational citizenship behavior”. International Journal of Hospitality Management, 31: 180-190.
Moadab, N. Mohamadi, E. Keshtkaran, v. (2013). “Relationship between organizational effectiveness and position of control in managers of staff in Shiraz University of Medical Sciences”, Journal of Sadra Med Sci. (2), pp 87-94.
Norshidah, N. (2012). “Assessing Emotional Intelligence, Leadership Behavior and Organizational effectiveness in a Higher Learning Institution”. Procedia - Social and Behavioral Sciences. (56). 643 – 651.
Seashore, S.E. (1983). A framework for an integrated model of organizational Effectiveness. In ks Cameron and DA Whitten (eds), organizational effectiveness: a comparison of multiple models. San Diego: Academic press.
Zhou, J. George, J. M. (2003). “A waking Employee Creativity: The Role of leader emotional Intelligence”. The Leadership quarterly. (14), pp 545-568. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,484 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,484 |