تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,520 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,160,880 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,017,575 |
رابطه توانمند سازی و حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی شهر همدان | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1394، صفحه 81-91 اصل مقاله (263.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا مراد صحرایی1؛ نصراله عرفانی2؛ غلامرضا شعبانی بهار3؛ علی منصف* 4؛ علی عباس حسین نژاد5 | ||
1دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار دانشگاه پیام نور همدان | ||
3استاد دانشگاه بوعلی سینا همدان | ||
4استادیار دانشگاه فرهنگیان | ||
5کارشناسی ارشد تربیت بدنی | ||
چکیده | ||
مسألۀ ترک خدمت کارکنان و نیروهای متخصص یکی از معضلات سازمانی است که ضربهای بر روند حرکت سازمان وارد نموده و برای مدیر سازمان که در پی حفظ، نگهداری، بهبود و بهره وری نیروی انسانی خود میباشد، به صورت یک مشکل مطرح است و توجه خاصی را میطلبد. بکارگیری روشهای صحیح مدیریتی و همچنین ارتقاء سطح توانمندی کارکنان، انگیزۀ آنان را برای ارتباط پایدار و طولانی با سازمان افزایش میدهد. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رابطه توانمند سازی و حمایت سازمانی ادراک شده با رضایت شغلی در بین دبیران تربیت بدنی شهر همدان بود.روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دبیران تربیت بدنی شهر همدان، به تعداد 511 نفر بود و نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 217 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه حـمایت سازمانی ادراک شده، پرسشنامه توانمندسازی و پرسشنامه رضایت شغلی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی با بهره گبری از نرم افزارSPSS19 استفاده شد.نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین حمایت سازمانی ادراک شده و توانمند سازی کلی با رضایت شغلی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. همچنین، بین مولفه های توانمندسازی (معنیداری، شایستگی، استقلال(حق انتخاب) و تأثیر گذاری)، با رضایت شغلی رابطه معنیداری بدست آمد. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام، حمایت سازمانی ادراک شده و ابعاد توانمندسازی به ترتیب توان تبیین حدود 0/51 و 0/53 از تغییرات رضایت شغلی را دارند. ادارات آموزش و پرورش میتوانند با سرمایهگذاری و توجه به بحثهای توانمندسازی و حمایت سازمانی ادراک شده در دبیران تربیت بدنی، توانایی آنان در انجام وظایف محوله برای ارتقای رضایت شغلی خود در سازمان را ارتقاء بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
دبیران تربیت بدنی؛ حمایت سازمانی ادراک شده؛ توانمندسازی؛ رضایت شغلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Empowerment and Perceived Organizational Support Job Satisfaction of Physical Education Teachers in Hamedan | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza morad Sahraei1؛ Nasrollah Erfani2؛ Gholamreza Shabanibahar3؛ Ali Monsef4؛ Ali abbas Hosein nezhad5 | ||
چکیده [English] | ||
Problem of staff turnover and organizational issues that impact on the expertise of the movement and the director of the organization that seeks to preserve, protect, and improve workforce productivity, are at their, As a problem, and it also requires special attention. Using methods of managing and promoting the empowerment, motivation and long lasting relationship with them for the increase. The purpose of this study, was to the relationship between empowerment and perceived organizational support with job satisfaction among physical education teachers in Hamedan. Research methods, is descriptive - correlation and comparative is done. The population of the study consisted of all physical education teachers in Hamadan, a sample of 511 persons on the basis of Morgan, 217 persons have been identified. Instruments used in the study, Perceived organizational support Questionnaire, Empowerment Questionnaire and Job satisfaction Questionnaire. For data analysis, was used descriptive and inferential statistics. The results showed that there is positive correlation between Perceived organizational support and general empowerment with job security. In addition, empowering components (Meaningfulness, competence, independence and influence), with Job satisfaction level (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
physical education teachers, perceived Organizational Support, Empowerment, Job satisfaction | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,089 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9,414 |