تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,456 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,055,209 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,955,509 |
ارتباط بین نحوه گذراندن اوقات فراغت و سلامت روانی معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهر شاهینشهر | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 6، شهریور 1394، صفحه 73-80 اصل مقاله (227.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سیده طاهره موسوی راد* 1؛ لقمان کشاورز2 | ||
1استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین نحوه گذراندن اوقات فراغت و سلامت روانی معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شهر شاهینشهر بود. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان شهر شاهین شهر (280 نفر) می باشد که با استفاده از جدول مورگان 167 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از دو پرسشنامه استاندارد اوقات فراغت و سلامت روانی استفاده شد. روایی هردو پرسشنامه به تایید 15تن از متخصصین رسید و پایایی آنها با آلفای کرونباخ به ترتیب با 79/0، 82/0، محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روش های آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف اسمیرنف ، t مستقل، t تک نمونهای، ضریب همبستگی اسپیرمن، خی دو و تحلیل واریانس یک طرفه با کمک نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که سلامت روانی معلمان ورزشکار در سطح مطلوبی قرار داشت (001/0=P، 22/12=t). همچنین معلمان ورزشکار نسبت به معلمان غیر ورزشکار زمان بیشتری از اوقات فراغت خود را صرف فعالیت های ورزشی می کردند. از دیگر نتایج تحقیق، اختلاف معنادار بین سطح سلامت روان معلمان ورزشکار و غیر ورزشکار شاهینشهر بود (01/0>P، 86/6=t) که نشان میدهد معلمان ورزشکار بهطور معنیداری سلامت روان بیشتری نسبت به معلمان غیر ورزشکار دارند. همچنین بین میزان اوقات فراغت معلمان ورزشکار و غیر ورزشکارشهر شاهینشهر با تاکید بر فعالیت های ورزشی اختلاف معنیداری وجود داشت (001/0=P). در نهایت، بین سطح سلامت معلمان ورزشکار و نیز معلمان غیر ورزشکار شهر شاهینشهر با میزان فعالیت ورزشی در اوقات فراغت ارتباط معنی دار وجود داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
اوقات فراغت"؛ " سلامت روانی"؛ " معلمان ورزشکار"؛ " معلمان غیر ورزشکار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relation of between how leisure and mental health teachers athletes and non-athlet shahin shahr city | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyedeh Tahereh Moosavirad1؛ Loghman Keshavarz2 | ||
چکیده [English] | ||
The objective of the present study is to analyze the relationship between the psychologicalwellbeing (health) of the athletic and non-athletic teachers and their leisure time activities. The statistical population includes all teachers in Shahin-Shahr, Esfahan, Iran (totally 280 people); by applying the Morgan Table, 167 people are as the sample. To achieve the goals of the study, two questionnaires- Hassanzadeh’s Leisure Time Questionnaire (2006) and Goldberg and Hiller’s Questionnaire (1979) .The validity of both questionnaires was approved by 15 experts and the reliability of the two questionnaires, by Cronbach Alpha; were 0.79 and 0.82 respectively. By using SPSS software and by descriptive and deductive methods (such as Kolmogorov Smirnoff, independent t, single-sample t, Spearman correlation coefficient, Chi-Do and analysis of variance or ANOVA) the data analysis is done. The results show that the teachers’ psychological health is meaningfully at a good level (t=12.22, P=0.001). Furthermore, the athletic teachers spend more of their free time on exercising than the non-athletic ones. Another result of the study shows a meaningful difference between the level of psychological health in these two groups (t= 6.86, P | ||
کلیدواژهها [English] | ||
leisure time", " psychological wellbeing (health)", " athletic teachers", " non-athletic teachers | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,912 |