تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,847,572 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,464,365 |
بررسی تأثیر قصه گویی در کاهش درد کودکان مبتلا به لوسمی | ||
روانشناسی سلامت | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 9، فروردین 1393، صفحه 82-96 اصل مقاله (516.55 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید یوسف پور* 1؛ علی رضا آقایوسفی2 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه پیام نور | ||
2استاد دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر قصهگویی در کاهش درد کودکان صورت گرفته است، بدین منظور تأثیر قصهگویی در کاهش درد کودکان مبتلا به لوسمی مورد بررسی قرار گرفت. روش: در راستای هدف فوق از بین (330 نفر) کودکانی که در بیمارستان کودکان تبریز در سال 1390 جهت درمان بیماری لوسمی بستری شده بودند تعداد 30 نفر که 14 نفر دختر و 16 نفر پسر در دامنه سنی 3-6 سال بودند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. علت بستری شدن اعضای هر دو گروه یکسان بوده، ولی گروه کنترل فقط درمان دارویی دریافت میکردند، اما گروه آزمایش همراه با دارو درمانی، قصه درمانی هم دریافت میکردند و هر روز میزان داروی مسکن تزریق شده به هر دو گروه به دقت یادداشت میشد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که بین گروه کنترل و آزمایش در میزان استفاده از دارو پس از قصهگویی تفاوت معنیداری وجود داشت، و به دیگر سخن، گفتن قصه موجب کاهش میزان مصرف داروی مسکن در کودکان بیمار شده بود. نتیجه گیری: یافتهها نشان میدهند که، به علت کاهش درد آنها نیاز به مسکن نیز کاهش پیدا کرده است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که قصهگویی یا قصه درمانی باعث کاهش درد در کودکان مبتلا به لوسمی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
قصه گویی؛ کاهش درد؛ لوسمی کودکان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Storytelling in Pain Reduction of Children with Leucemai | ||
نویسندگان [English] | ||
Nahid Yuosef Pur1؛ Ali Reza Agha Yousefi2 | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The aim of this study was to investigate the effect of storytelling on pain reduction in the children with Leukemia. Method:To achieve the aim, among the inpatient children (330) with Leukemia ofTabriz Children hospital, in 1390, 30 children (14 females and 16 males) were selected and randomly assigned to experimental and control group. Both groups were matched by age and the reason of hospitalizing were the same in both groups. Control group had just taken medicine but experiment group had taken part in storytelling in addition to relief medicine and dosage of medicine was written every day. Results: ANCOVA results showed that the dosage of medicine were significantly different between two groups after last session of storytelling, and in other word, storytelling has reduced relief medicine dosage in Children with Leukemia. Conclusion: Then this study finding suggests effectiveness of storytelling on pain reduction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
leukemia, storytelling, pain reduce | ||
مراجع | ||
ادوارد، پ. سارافینو (1384). روانشناسی سلامت، ترجمه گروهی از مترجمان زیر نظر الهه میرزایی. تهران: انتشارات رشد. اریکسون، میلتون (1382). قصه درمانی. ترجمه مهدی قرچه داغی. تهران: دایره. الحانی، فاطمه. اللهیاری، ایراندخت (1385). «بررسی مشکلات پرستاران در بکارگیری روشهای کاهش درد ناشی از تزریقات در کودکان». مجله بیماریهای کودکان ایران. دوره شانزدهم. شماره 2. ویژهنامه 1. صص 188- 183. تویسرکانی روایی، مهدیه؛ یونسی، جلال؛ یوسفی لویه، مجید (1387). «تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانههای اختلال سلوک کودکان». فصلنامه خانواده پژوهی. سال چهارم. شماره 13. ص 76- 63. چهارمحالی، فاطمه (1385). «بررسی اثربخشی قصهگویی در کاهش اختلالات رفتاری آشکار کودکان پیش دبستانی». پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران. سیدی، طاهره (1382). «کاربرد قصهگویی در درمان مشکلات رفتاری _عاطفی، پرخاشگری». فصلنامه تعلیم و تربیت استثنایی. ش 22 و 23. ص 43- 35. شارف، ریچارد، اس. (1390). نظریههای روان درمانی و مشاوره. ترجمه مهرداد فیروزبخت. مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. فرخنیا، مریم؛ شهیدی، شهریار؛ فتحآبادی، جلیل (تابستان 1390). «بررسی تأثیر مداخلات شناختی در کاهش شدت درد، پریشانی و بهبود کیفیت زندگی موقعیتی کودکان مبتلا به سرطان». مجله روانشناسی بالینی. سال سوم. شماره 2 (پیاپی 10). ص 42- 35. نازیدیزجی، سجاد؛ کشتکار قلاتی، احمدرضا؛ پرویزی، رضا (1389). «استفاده از رواییگویی در آموزش معماری». نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش. سال پنجم. جلد 5. شماره 2. ص 134- 123. نصیرزاده، راضیه؛ روشن، رسول (1389). «تأثیر قصهگویی در کاهش پرخاشگری پسران شش تا هشت ساله». مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. سال شانزدهم. شماره 2. ص 126- 118. نیکمنش، زهرا؛ کاظمی، یحیی (1387). «تأثیر الگوی آموزش خوشبینی به روش قصهگویی بر سبک اسناد». فصلنامه علمی و پژوهشی در سلامت روانشناختی. دوره دوم. شماره سوم. ص13- 5. والی، آناهیتا (1386). «قصهگویی روشی مؤثر در آموزش مفاهیم پیچیده پزشکی». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. شماره 7. ص 160- 155. همایی، رضا؛ کجباف، محمدباقر؛ سیادت، علی (1388). «تأثیر قصهگویی بر سازگاری کودکان». مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناختی دانشگاه الزهرا. دوره 5. شماره 2. ص 149-133. یثربی، چیستا (1381). «نقش تربیتی قصههای شب در روند شکلگیری شخصیت کودک». عشق سوم: مجموعه مقالات تخصصی پیرامون مسائل کودکان و نوجوانان. ج ۳. تهران: نشر نامیرا. ص 82- ۷۵. یوسفی لویه، معصومه؛ متین، آذر (1385). «بررسی قصه درمانی بر راهبردهای رویارویی کودکان با مشکلات یادگیری». پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 6 (2). 622-603. یوسفیلویه، معصومه؛ دلاور، علی؛ یوسفیلویه، مجید (1387). «تأثیر قصه درمانی در کاهش نشانههای اختلال اضطرابی دانشآموزان مضطرب پایه چهارم ابتدایی». پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. 8 (3). 295-281. یوسفیلویه، مجید؛ متین، آذر؛ یوسفیلویه، معصومه (1387). «قصه درمانی و اختلالهای روان شناختی کودکان». تعلیم و تربیت استثنایی. شماره 85-84. ص 28-12. Bournaki, M-C. (1997). "Correlates of pain- related responses to veni punctures in school-age children". Nurse Res. 46 (3). 147-54.
Cronan, K. M.; Wiley, J. F.; Lumbar, Puncture (2008). "In: King C, Henretig FM. Textbook of Pediatric Emergency Procedures 2nd ed". Lippincott Williams & Wilkins Philadelphia. 506-508.
Donna, L.; Wong, Marilyn, J.; Hocken Berry (2003). "Neursing care of Infant and Children". ed 7. Mosby.
Eiser, C. (1985). The Psychology of childhood illness. New York: Springer-Verlag.
Favara-Scacco, C.; Smirne, G.; Schilirò, G.; Di Cataldo, A. (2001). "Art therapy as support for children with leukemia during painful procedures". Medical and Pediatric Oncology. 36. 474-480.
Fernandez, E. (1986). A Classification system of cognitive coping strategies for pain. Pain. 26. 141-151.
Francios, E. D. (2008). Children conceptions and hopefulness and hopelessness. An un-published thesis for Master of Psychology, Department of Psychology, Franklin and Marshal College.
Frank Lang porter; Cynthia, M.; Wolf, Jennifer Gold; David Lot Soff & J. Philip Miller (1999). "PAIN AND pain Management in Newborn Infants: A Survey of Physicians and Nurses". Pain: pp: 626-632.
Heffner, M. (2003). "Experimental support for the use of storytelling to guide behavior. The effect of storytelling on multiple and mixed ratio (FR) differential reinforcement of low rate (DRL) schedule responding". Unpublished Doctoral dissertation, West Virginia University, West Virginia [On-Line]. Available: http:proquest.umi.com
Hoken Berry, M. J. (2003). Wong’s nursing care of infants and children. 7th ed. St. Louis, Mosby. 1103-10.
JAY, S. M.; Elliot, C .H.; Ozolins, M.; Olson, R. A. & Pruitt, S. D. (1985). "Behavioral management of childerens distress during painful medical procedures". Behavior Research and Therapy. 23. 513-520.
JAY, S. M.; Elliot, C. H.; Katz, & Spigel, S. E. (1987). "Cognitive-behavioral and pharmacologic interventions for childrens distress during painful medical procedures". Journal of Consulting and Clinical Psycology. 55. 860-865.
Malka, M. (2010). Lonely children and adolescent: Self-perception and social exclusion and hope. In 1st (eds). Springer: New York.
MC Garth, P.J.; Grain, K.D. (1989). "Developmental and psychological factor in children’s pain". Pediatric Clime North AM. 36. 823-836.
Miller, G. A. & Chapman, J. P. (2001). "Misunderstanding analysis of covariance". Journal of Abnormal Psychology. 110 (1). 40- 48.
Peer relationship skills of children with emotional disability. Unpublished Doctoral Dissertation, Carlson Albizu University, Maryland [On-Line]. Available: http:proudest.umi. com/pqdweb. Pqdweb.
Peterson, S.; Bull, C.; Propst, O. & Dettinger, S. (2005). "Narrative Therapy to Prevent Illness-Related Stress Disorder". Journal of Counseling and Development. 83 (1). 41-49.
Prasko, J. (2010). "Narrative cognitive behavior therapy psychosis". Journal of Activitas Nervosa Superior Redivivva. 52 (2).135-146.
Rahill, S. A. (2002). A comparison or the effectiveness or story-based and skill- based social competence programs on the development of social problem solving .
Renee, C.B.; Manowrren, Linda, S.; Hynan (March –April 2003). "Clinical Validation of FLACC: Preverbal Patient Pain Scale". Pediatric Nursing. Vol. 29. No. 2.
Ridenour, A. (1998). "Creativity and the arts in health care settings". JAMA. 279 (5). 399-400.
Shechtman, Z. (1999). "Biblio therapy: An indirect approach to treatment of childhood aggression". Child Psychiatry and Human Development. 30. 53-39.
State of the Field Committee (2009). State of the Field Report: Arts in Healthcare 2009. Washington, DC: Society for the Arts in Healthcare. Strong, J. (2002). "UnrahAL. Pain: a textbook for therapists". EdinBurg: Churchil Livingstone. P.100.
Turk, D. C.; Rudy, T. E. (1987). "Towards a comprehensive assessment of chronic pain patients". Behav Res Ther. 25 (4). 237-249.
Wiener, L. S.; Hersh, S. P.; Kazak, A. N. (2006). "sychiatric and Psychological Support for the child and Family". In; Pizzo P. A.; Poplack DG. Principles and Practice of Pediatric Oncology 5th ed. Lippincott Williams & Wilkins U.S.A. 1415-1424
Williams, C. J. (1990). Cancer biology and management: An introduction. New York: Wiley.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,480 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,948 |