تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,027,771 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,940,352 |
بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستان های شهرستان بانه | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 7، دوره 1، شماره 1، خرداد 1391، صفحه 66-76 اصل مقاله (801.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مجید صفاری نیا1؛ حسین زارع2؛ لقمان حسنی* 3 | ||
1دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
2دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد رشته روانشناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش تفکر انتقادی بر منبع کنترل و کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان بانه انجام گرفت. روش اجرا: این پژوهش از نوع آزمایشی است و نمونه پژوهش عبارت است از 40 دانشآموز پسر سال دوم دبیرستانهای شهرستان بانه که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مقیاس استاندارد شده راترو پرسشنامه برانگیختگی-کاهش ناهماهنگی DARQ هارمون ـ جونز (صفارینیا و زندی، 1389) استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که بین منبع کنترل دانش آموزان تحت آموزش تفکر انتقادی و دانش آموزانی که این آموزش را ندیدهاند، تفاوت معنی داری وجود دارد. یعنی تفکرانتقادی م یتواند باعث تغییر در بعضی از صفات و ویژگیها شود، که در این پژوهش ویژگی مورد نظر ما منبع کنترل است و تفکر انتقادی بر روی این متغیر تأثیر گذاشت. اما بین میزان کاهش ناهماهنگی (برانگیختگی) شناختی دانشآموزان تحت آموزش تفکر انتقادی و دانشآموزانی که این آموزش را ندیدهاند، تفاوت معنیداری وجود ندارد. در این پژوهش تفکر انتقادی نه تنها میزان ناهماهنگی (بر انگیختگی) شناختی را در گروه کنترل کاهش نداد بلکه تا حدی باعث افزایش ناهماهنگی شناختی گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اثر بخشی؛ تفکر انتقادی؛ منبع کنترل؛ ناهماهنگی شناختی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the overall effectiveness of teaching critical thinking on resource control and reducing the imbalance (arousal) of cognition of second year high school male students of Baneh | ||
نویسندگان [English] | ||
Majid Safari nia1؛ Hossein Zare2؛ logman Hasani3 | ||
چکیده [English] | ||
Aim: This study aimed at measuring the overall effectiveness of teaching critical thinking on resource control and reducing the cognitive imbalance (arousal) of second year high school male students of Baneh. Method: The study was experimental and the statistical population consisted of 40 students in second year of high school in Baneh. The subjects were chosen by multiple-stage cluster method. The data was gathered by a standardized questionnaire - reducing inconsistencies DARQ Harmon - Jones (Saffari Nia & Zandi, 1389). Results: The results Showed a significant difference between locus of control of the experimental group and locus of control of the control group. That is, critical thinking can change some traits and characteristics which in this study was resource control. However, there was no significant difference between reducing cognitive imbalance of those who were taught critical thinking and those who were not. In this study, critical thinking not only did not reduce the level of imbalance, but increased it to some extent as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effectiveness, Critical thinking, Resource control, cognitive Imbalance | ||
مراجع | ||
- آلپورت، گ. و جونز ه. (1383). روانشناسی اجتماعی از آغاز تاکنون، ترجمه محمدتقی منشی طوسی، تهران: انتشارات آستان قدس رضوی. سال انتشاربه زبان اصلی، 2002. - اسلامی اکبر، رسول (1382) مقایسهی توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترمهای اول و آخر پرستاری و پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران، تهران وشهید بهشتی، پایان نامه کارشنای ارشد، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران. - الساق، اع. (1389). تفکرانتقادی، کاهش استرس و افزایش اعتماد به نفس، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفند ماه 1389. - ایروانی، م. و باقریان، ف. (1389). شناخت اجتماعی (روانشناسی اجتماعی)، تهران: انتشارات ساوالان، صص181 ـ180. - بابا محمدی، حسن و خلیلی، حسین (1383). مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره چهارم، شماره دوازدهم، صص29-23. - بیگدلی، ح. (1384). بررّسی رابطه تفکر انتقادی با عزّت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان کارشناسی رشتههای علوم انسانی و فنّی، مهندسی دانشگاه تهران. - پروین، ل. (1386). روانشناسی شخصیت، ترجمه، پروین کدیور و جوادی. تهران: مؤسسه خدماتی فرهنگی رسا. سال انتشار به زبان اصلی، 2004. - تذکری، ز. (1389). توسعه تفکر انتقادی و مصادیق قرآنی، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفند ماه 1389. - تفنگدار، ملیحه (1386). نقش روشهای آموزش در پرورش تفکر انتقادی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم. - جوادی، ن. پاریاد، ع. و شیشهگران، م. (1389). بررسی ارتباط تفکر انتقادی و رضایت شغلی پرستاران شهررشت، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389. - جوودکی، م. قائدی، ف. و رحیمی، آ. (1389). اثربخشی توسعهی مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بر درستی تشخیصهای پرستاری، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389. - جهانی، جعفر (1383). نقد و بررسی مبانی فلسفی الگوی آموزشی تفکر انتقادی ماتیولیپمن، فصلنامه علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، شماره چهل و دو، صص55-35. - روشنفر، م. رحمانی، م. و عشرتی، ب. (1389). بررسی چالشها و راهکارهای پرورش تفکر انتقادی به منظور ارتقای نظام سلامت پرستاران و ماماهای مرکز آموزشی درمانی طالقانی در شهر اراک، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، اسفندماه 1389در اصفهان. - سلماسی، ف. (1384). رابطه بین جهتگیری مذهبی و منبع کنترل با اختلالات روانی در بین دانشجویان دانشگاه ارومیه، پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران: دانشگاه پیام نور مرکز تهران. - شولتز، د. (1385). نظریههای شخصیت، ترجمه یوسف کریمی و همکاران، تهران: نشر ارسباران.سال انتشار به زبان اصلی، 2004. - صفارینیا، م. (1389). روانشناسی اجتماعی در تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور. - صفارینیا، م. و زندی. آ. (1389)، استاندارد سازی پرسشنامه برانگیختگی و کاهش ناهماهنگی (DARQ) در دانشجویان دانشگاه پیام نور تهران: سال تحصیلی89-88 . - صفارینیا، م. امیرپور، ب. و عبدالتاجدینی، م. (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی و ابعاد آن (خلاقیت، بالندگی و تعهد)، با عزت نفس اجتماعی، مقاله ارائه شده دراولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفندماه 1389. - علیوندی وفا، م. (1384). بررسی رابطه تفکر انتقادی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه تبریز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه الزهرا. - عباسی، عفت (1380). بررسی مهارتهای مؤثر بر پرورش تفکر انتقادی در برنامه درس جامعهشناسی دوره متوسطه در سال تحصیلی80-79، رساله دکتری، تهران: دانشگاه تربیت معلم. - عضدی، پ. و جهانژور، ف. (1389). بررسی رابطه تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت اسفندماه 1389 در اصفهان. - فیست، ج. فیست، گ. (1386). نظریههای شخصیت (یحیی سیدمحمدی، مترجم)، تهران: نشر روان: سال انتشار به زبان اصلی: 2003. - کریمی، ی. (1386)، روانشناسی شخصیت، تهران: نشر ویرایش. - کریمی ،ی. (1388). نگرش و تغییر نگرش، تهران: انتشارات ویرایش. - مارزانو، ر. رنکین، ا. و سوحیوز، ک. (1387). ابعاد تفکر در برنامهریزی درسی و تدریس، ترجمه احقر، قدسی. تهران: انتشارات یسطرون.(سال انتشار به زبان اصلی، 1998). - مایرز، چ. (1386). آموزش تفکر انتقادی، ترجمه خدایار ابیلی. چاپ پنجم. تهران: سمت. (تاریخ انتشار به زبان اصلی، 1986). - محرابی پری، س. زحمتکش، ز. و کریمی، ص. (1389). بررسی اثربخشی برنامه آموزش تفکر انتقادی بر بهزیستی روانشناختی و پیشرفت تحصیلی، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهراصفهان: اسفندماه 1389. - مهدوی، ز. و رستملی، س. (1389). بررسی نقش تفکر انتقادی در پرستاران شاغل در بخش ان آی سی یو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389. - نصیری، ف. (1389). بررسی پیامدهای فردی و اجتماعی توسعه تفکر انتقادی در دانشآموزان، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389. - هاشمی، س. م. (1385). بررسی جایگاه تفکر اتنتقادی در محتوای کتابهای درسی پایه پنجم دوره ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز. - یزدانیفر، م. (1389). بررسی تأثیر تفکر انتقادی بر پذیرش مؤلفههای تغییر سازمانی در نظام سلامت، مقاله ارائه شده در اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت، شهر اصفهان: اسفندماه 1389. -Banning, B.(2006).Measures that can be used to instill critical thinking skills in nurse prescribers . Nurse Education in Practice,6,pp98-105. -Degazon,C. and Luney, M.(2003).Clinical journal: atool to faster critical thinking for advanced level of competence. Clinical Nurse Specialist , 9 , pp 270-274. -Ennis, R , H.& others.(2003). Critical thinking: what is it? Proceeding of the Forty –Eighth Annual Meeting of the Philosophy of Education Society Denver , Colorado March 27-30. Retrieved February 1993, from. -Eysenck. H. J.(2009). Reading in Extraversion –In troversion:field of Application. Landon. Staples press. -Facione,P.A,(2000).Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. American Philosophical Association ERlC Document Reproduction Services No.ED315423. -Facoin,NC,and Facoon,P.A.(1997). Critical thinking Assessment in Nursing Programs. Millbra. Calif: California Academic Press. -James, K. and Asmus, C.( 2011). 'Personality, Cognitive Skills, and Creativity In Different Life Domains', Creativity Research Journal, Vol. 13, No. 2, pp.149 159. -Jonson, Ben, E. (2000). Strring up Thinking. Houghton Mifflin Company. -Hortmon,H.and Sternberg,R.J.(2001).A broad basis for improving thinking. lnstructional Science, 21, pp401-425 . -James, K. and Asmus, C.( 2011 )'Personality, Cognitive Skills, and Creativity In Different LifeDomains', Creativity Research Journal, Vol. 13, No. 2, pp.149 -159. -Kuhan,D.and Dean,D. (2004). Metacognition. Cognitive psychology and Educational Practice, 43, pp 268-273. -Mangena, A.and Chabeli, M.(2009).Strategies to overcome obstacles in the facilitation of critical thinking in nursing education. Nurse Education Today , 25 , pp 291-295 . -Manning,W.J. (2001).The rel ationship between critical thinking and attitude toward reading of the community college student enrolled in a critical reading course at Roane state community college.Univversity of Tennessee.Dissertation Abstract, International- A, 59(8), 28388. -Norris,S.D.(1995).Synthesis of research on critical thinking.Educational Leadership, 42(4),pp 40-45 . EJ 3190. -Paul,R.C.(1999).Critical thinking what every person needsto survive in a rapidly changing world. Santa Rosa, CA .Foundation for Critical Thinking . -Smith,D.G.(2008).College classroom interactions and critical thinking. London: Rout ledge; 145(4): 1320 – 40. -Steven, D. S .(2000). An in troduction to critical thinking. March , 2001, from -Stoner M., 2011, Critical thinking for nursing,4th ed, St, Louis: Mosby. -Striven,M,&Paul, R.(2004).Defining critical thinking:A draft statement for the National Council For Excellence in Critical Thinking [on – line]. Available HTTP: http:\\www.Critical thinking.org / University / univlibrary / library. Nclk. -Siegel, H. (2007). The general ability of Critical thinking . Educational philosophy and Theory, 23(1), 18-19. -Vermunt.J.D.(2004).Metacognitive,cognitive and affective aspects of learning styles and strategies .Higher Education , 31, pp 25-50 . -Walsh,D.and Pual, R.(2009).The goal of critical thinking: from educational ideal educational reality.Washington, D.C:American Federation of Teachers. -Youngblood, N.and Beitz, J.M.(2006).Developing critical thiking with active learning strategies.Nurse Educator,261,pp39-42. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,118 |