سامانه مدیریت نشریات  علمی دانشگاه پیام نور
  • صفحه اصلی
  • فهرست نشریات
  • تماس با ما
  • آیین نامه راه اندازی، اداره، چاپ و انتشار نشریات
  • فلوچارت راه اندازی نشریات
  • منشور اخلاقی
  • نمایه نشریات
  • English
فهرست نشریات
  • همه نشریات
  • ادبیات فارسی و زبانهای خارجی
  • الهیات و علوم اسلامی
  • علوم اجتماعی
  • علوم پایه
  • علوم تربیتی و روانشناسی
  • علوم کشاورزی
  • فنی و مهندسی
  • مدیریت، اقتصاد و حسابداری
  • معارف اسلامی
  • معماری و هنر
  • نشریات تخصصی
  • نشریات علمی
  • نشریات میان رشته ای

 پیوندهای مفید

  • دانشگاه پیام نور
  • سامانه جامع رسانه های کشور
  • سامانه رتبه بندی نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • کمیته بین المللی اخلاق در نشر

  اخبار و اعلانات

- آیین نامه راه اندازی نشریات تخصصی
- فلوچارت مراحل ورود و ثبت نام در سامانه نشریات علمی وزارت عتف
- راه اندازی سیستم مدیریت نشریات علمی دانشگاه پیام نور

 آمار

تعداد نشریات41
تعداد شماره‌ها1,171
تعداد مقالات10,084
تعداد مشاهده مقاله18,910,608
تعداد دریافت فایل اصل مقاله13,121,485
امانی ساری بگلو, جواد, جهادی, نویده, هاشمی نصرت‌آباد, تورج, واحدی, شهرام. (1394). فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی. فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 1(2), 22-11.
جواد امانی ساری بگلو; نویده جهادی; تورج هاشمی نصرت‌آباد; شهرام واحدی. "فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی". فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 1, 2, 1394, 22-11.
امانی ساری بگلو, جواد, جهادی, نویده, هاشمی نصرت‌آباد, تورج, واحدی, شهرام. (1394). 'فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی', فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 1(2), pp. 22-11.
امانی ساری بگلو, جواد, جهادی, نویده, هاشمی نصرت‌آباد, تورج, واحدی, شهرام. فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی. فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 1394; 1(2): 22-11.

فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی

فصلنامه پژوهش های کاربردی در روان‌شناسی تربیتی
مقاله 2، دوره 1، شماره 2، دی 1393، صفحه 22-11    اصل مقاله (223.51 K)
نویسندگان
جواد امانی ساری بگلو* ؛ نویده جهادی؛ تورج هاشمی نصرت‌آباد؛ شهرام واحدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه فرهنگ مدرسه و عملکرد تحصیلی با توجه به نقش واسطه‌ای برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی در قالب الگوی علی بود. بدین منظور، 420 نفر از دانش‌آموزان پسر سال چهارم دوره متوسطه شهرستان ارومیه با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شده و به پرسشنامه‌های فرهنگ مدرسه و نیازهای روان‌شناختی اساسی پاسخ دادند. برای تحلیل داده از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل نشان داد که برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی نقش واسطه‌ای در ارتباط فرهنگ مدرسه با عملکرد تحصیلی دارد. همچنین برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی اثر مثبت و معنی‌داری بر عملکرد تحصیلی دارد. از بین ابعاد فرهنگ مدرسه (روابط دانش‌آموزان، روابط دانش‌آموزان-معلمان، انتظارات هنجاری و فرصت‌های آموزشی)، اثرات ابعاد روابط دانش‌آموزان و روابط دانش‌آموزان و معلمان بر برآورده شدن نیازهای روان‌شناختی اساسی، مثبت و معنی‌دار می‌باشند؛ اما ابعاد انتظارات هنجاری و فرصت‌های آموزشی اثر معنی‌داری بر این متغیر ندارند. به‌طورکلی مدل آزمون از برازش مناسبی برخوردار است و 37 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی را تبیین می‌کند.
کلیدواژه‌ها
کلیدواژه‌ها: فرهنگ مدرسه؛ عملکرد تحصیلی؛ نیازهای روان‌شناختی اساسی؛ نظریه خود تعیین
عنوان مقاله [English]
School Culture and Academic Performance: the Meditational Role of Basic Psychological Needs Satisfaction
نویسندگان [English]
Javad Amani Saribagloo؛ Navide Jahadi؛ Touraj Hashemi Nosrat Abad؛ Shahram Vahedi
چکیده [English]
The aim of current research was to investigate the relationship between school culture and academic performance taking into account the meditational role of psychological needs satisfaction in the form of casual model. To this end, 420 fourth grade high school male students were selected in Urmia city using the stratified sampling method and they responded to school culture and basic psychological needs questionnaires. Structural equation modeling was used for data analysis. The findings reveal that basic psychological needs satisfaction has mediational role in relationship between school culture and academic performance. Also, basic psychological needs satisfaction have positive and significant effect on academic performance. Among dimensions of school culture (students' relations, students-teachers relations, normative expectations and educational opportunities), the effects of students and students-teachers relations on basic psychological needs satisfaction are positive and significant. But the normative expectations and educational opportunities dimensions does not have significant effect on this variable. In general, tested model has sufficient fit and predicts 37% of variance in academic performance.
کلیدواژه‌ها [English]
Keywords: School culture, Academic Performance, basic psychological needs, Self-determination theory
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 3,057
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,900


سامانه مدیریت نشریات علمی. قدرت گرفته از سیناوب