
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,049 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,791,427 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,044,771 |
رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) در نوجوانان شهر مشهد | ||
فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 2، دی 1393، صفحه 61-46 اصل مقاله (271.89 K) | ||
نویسندگان | ||
فروزان سادات هاشمی* ؛ حسین کارشکی؛ یونس طاطاری؛ مجتبی حسینی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، رواسازی و اعتباریابی مقیاس پرخاشگری APRI در نوجوانان دختر شهر مشهد است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با هدف آزمونسازی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 92-1391 است. نمونه پژوهش شامل 405 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه ناحیه 5 و 6 شهر مشهد است که بهصورت خوشهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس پرخاشگری AGQ و همچنین خرده مقیاس زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) است که توسط پاردا رواسازی شده، استفاده شد. برای تحلیل دادهها از ضرایب روایی محتوایی، تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پایایی کل سؤالهای مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 94/0 و برای مؤلفهی قلدری 92/0 و مؤلفهی قربانی شدن نیز 92/0 به دست آمد؛ که نتایج حاکی از همسانی درونی ابزار برای دانشآموزان ایرانی است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مؤلفه اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس از دو عامل پرخاشگری فعال (قلدری) و پرخاشگری انفعالی (قربانی) قابل استخراج است. این دو عامل 83/44 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که نسخهی فارسی پرسشنامه پرخاشگری زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال APRI، در جامعهی ایران اعتبار و روایی خوبی دارد و میتوان از آن برای سنجش میزان پرخاشگری دانشآموزان دختر مقطع متوسطه بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژهها: رواسازی و اعتباریابی؛ پرخاشگری فعال؛ پرخاشگری انفعال؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validity and reliability of the APRI Aggression Assessment Scale in Mashhad Adolescents | ||
نویسندگان [English] | ||
Forzan Sadat Hashemi؛ Hossein Kareshki؛ Younes Tatari؛ Mojtaba Hosseini | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to validate and make reliable the APRI aggression assessment scale in girl adolescents Mashhad . The study was descriptive method aiming at test making. The statistical population included the high-school girl students in Mashhad during the 1391-92 academic year. The sample was comprised of 405 high-school students in the areas 5 and 6 of Mashhad who were chosen through multistage cluster sampling method. In order to collect data, the AGQ aggression scale -which was normalized by Najjarian and Zahedifard- and the APRI aggression scale – which was validated by Parada- were utilized. Validity coefficient, factor analysis, and Pearson‘s correlation coefficient were used for the data analysis. The obtained data were analyzed using the SPSS.2O software. The results showed that using the Cronbakh’s alpha, the overall reliability of the scale, bully factor and victim factor were 0.94, 0.92 and 0.92, respectively, revealing the internal consistency of scale for Iranian students. The results of the exploratory factor of the principal component analysis (PCA) by using the Varimax rotation, showed that the translated scale included the bully and victim factors which explained 44.83% of the total variance. This obtained value is appropriate psychometrically. Considering the result of this study it can be said that the Persian version of APRI aggression scale has an adequate reliability and validity in the Iranian society and could be used to measure the female high school students’ aggression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: validity, Reliability, bully, victim, students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,717 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,517 |