تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,130 |
تعداد مقالات | 9,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,616,571 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,298,465 |
رابطه ویژگیهای شخصیت با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز در دانشآموزان دبیرستانی | ||
فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 89-80 اصل مقاله (314.07 K) | ||
نویسندگان | ||
راضیه منصوری نژاد؛ ناصر بهروزی؛ منیجه شهنی ییلاق | ||
چکیده | ||
روابط معلم- دانشآموز یکی از تعاملات بین فردی اساسی دانشآموز در محیط مدرسه است و برای رشد دانشآموزان مهم است. هدف پژوهش حاضر، تعیین رابطه ویژگیهای شخصیت با کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز در بین دانشآموزان بود. در این مطالعه، نمونه شامل 200 نفر از دانشآموزان پسر دوم دبیرستان شهر اهواز بود که به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل پرسشنامه شخصیتی نئو- فرم کوتاه ((NEO -FFI (کاستا و مک کری، 1992) و پرسشنامه ارتباط معلم- دانشآموز (IT -SR) (مورری و زواک، 2011 a,b) بود. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز با توافقجویی (1P ≤ 0/0)، گشودگی به تجربه (5P ≤ 0/0)، روانرنجوری (5P ≤ 0/0) و وجدانی بودن (5P ≤ 0/0) رابطه معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون با روش سلسله مراتبی نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین (وجدانی بودن، توافقجویی، گشودگی به تجربه، برونگرایی و روانرنجوری)، توافقجویی (25/0 = β، 02P ≤ 0/0)، گشودگی به تجربه (16/0- = β، 2P ≤ 0/0) و روانرنجوری (13/0- = β، 4P ≤ 0/0) پیشبینیکننده معناداری برای کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز بودند. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون به روش گامبهگام نشان داد که از میان متغیرهای پیشبین، توافقجویی (28/0 = β، 001P ≤ 0/0) و گشودگی به تجربه (18/0- = β، 09P ≤ 0/0) بیشترین قدرت پیشبینی متغیر ملاک را داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
ویژگیهای شخصیت؛ کیفیت ارتباط معلم- دانشآموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship Between Personality Characteristics with Teacher-Student Relationship Quality in Students of High School | ||
نویسندگان [English] | ||
Raziyeh Mansoory Nezhad؛ Naser Behroozy؛ Manijeh SHehni Yeylagh | ||
چکیده [English] | ||
Teacher-student relationship is one of the basic interpersonal relationships among students in school environment, and it‘s important for students’ development. The aim of present study was to investigate the relationship between personality characteristics with teacher-student relationship quality among student of high school. The study was conducted among 200 second grade male students of high school in Ahvaz city who were selected through multi-stage random sampling method. The instruments used in this study were NEO- Personality Inventory- Revised (NEO-FFI, Costa & McCrae, 1992) and Inventory of Teacher-Student Relationship (IT-SR, Murray & Zvoch, 2011 a,b). Data were analyzed using correctional analysis and multiple regression analysis. The findings of this study indicated that teacher-student relationship quality had positive relationship with agreeableness (P ≤ 0.01), openness to experience (P ≤ 0.05), neuroticism (P ≤ 0.05) and conscientiousness (P≤0.05) were significant. The results of Hierarchical multiple regression analysis indicated that among Predictor variables (conscientiousness, agreeableness, openness to experience, extraversion and neuroticism), agreeableness (β : 0.25, P ≤ 0.002), and openness to experience (β: - 0.16, P ≤ 0.02), neuroticism (β :- 0.13, P ≤ 0. 04) were significant predictors for teacher-student relationship quality. Also the results of Stepwise multiple regression analysis indicated that among predictors variables, agreeableness (β : 0.28, P ≤ 0.0001) and openness to experience (β : -0.18, P ≤ 0.009), has the most powerful prediction power to the criterion variable. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Personality Characteristics, Teacher-Student Relationship Quality | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,625 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,934 |