تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,185,324 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,029,326 |
طراحی مدل انتقال دانش مؤسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق آموزش از دور در راستای توسعه روستایی | ||
رشد و توسعه اقتصاد روستایی و کشاورزی | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 1، بهمن 1394، صفحه 70-57 اصل مقاله (883.19 K) | ||
نوع مقاله: ویژه نامه رشد و توسعه اقتصاد روستایی و کشاورزی | ||
نویسندگان | ||
شعبانعلی نوروزی* 1؛ حبیب الله نجفی هزار جریبی2؛ مهران فرج اللهی3؛ محمد رضا سرمدی4 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور | ||
2استادیار دانشگاه پیام | ||
3دانشیار دانشگاه پیام نور | ||
4استاد دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مطلوب انتقال دانش مراکز تحقیقات کشاورزی از طریق آموزش از دور میباشد. روش تحقیق ترکیبی است اطلاعات اولیه از روش دلفی توسط متخصصین انتقال دانش جمعآوری،پس از استخراج شاخصهای اصلی وتعیین روایی و پایایی آن، پرسش نامه در اختیار آزمون شوندگان قرار گرفت. روش گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی (پرسشنامه) و اسنادی است جامعه آماری 1930نفر شامل اعضای هیئت علمی، مروجان و مربیان آموزشی مؤسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی بودهاند. براساس جدول مورگان حجم نمونه به تفکیک گروهها به نسبت جمعیت شان تعداد 641 نفر برآورد و بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. تجزیه وتحلیل دادهها از طریق آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی آزمون بارتلت و تأییدی نوع اول) با نرمافزار SPSS،LISREL انجام گرفت. یافتهها،سهم واریانس هر یک از شاخصها را به ترتیب خلق دانش 90/11، فناوری آموزش از راه دور80/11، منابع مالی 49/8، تولید محتوا 05/7، فناوری اطلاعات و ارتباطات 98/5.، روانشناختی 74/5 درصد، فرهنگ سازمانی 39/5 و سیاستگذاری 98/4 که روی هم 37/61 درصد واریانس کل شاخصهای مرتبط با مدل انتقال دانش را تبیین میکنند، آزمون نیکویی برازش مقدار مجذور کای را 37/2681 با درجه آزادی 406 نشان داده است و سطح معناداری کمتر از مقدار خطای 05/0 میباشد و همچنین مقدار RMSEA در محاسبه فوق برابر با 094/0 بوده و این مقدار وقتی از 08/0 بیشتر باشد نشان دهنده آن است که مدل مورد نظرخوب و برازنده میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال دانش؛ آموزش از دور؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ مؤسسات و مراکز تحقیقات؛ نتایج پژوهش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,646 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,438 |