تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,202,109 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,038,828 |
بررسی موانع توسعه بازیهای بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، آذر 1394، صفحه 49-61 اصل مقاله (344.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضا اندام1؛ مرتضی عسگری* 2؛ میترا سلیمی3 | ||
1دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود، | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود | ||
چکیده | ||
هدف این مطالعه، بررسی موانع توسعه بازیهای بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تربیتبدنی تشکیل میدادند که در نهایت 151 نفر (دانشجویان دختر و پسر) به صورت تصادفی از 5 دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط 12 نفر از متخصصان بررسی و تأیید گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای آزمودن پایایی پرسشنامه استفاده شد (86/0=α). از آزمودنیها خواسته شد تا میزان موافقت خود را در مقیاس لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 5 (کاملاً موافقم) نشان دهند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی31 متغیر در شش گروه «مدیریتی، روانی، سازمانی، محیطی، فرهنگی و درونفردی» طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد "گسترش بازیهای رایانهای (94/0±39/4)" مهمترین مانع و "مشکلات جسمی و منع پزشکی (19/1±42/2)" کم اهمیتترین آنها بود. یافتهها نشان داد رتبهبندی عواملی که مانع توسعه بازیهای بومی و محلی میشود، به ترتیب برابر است با عوامل مدیریتی، سازمانی، فرهنگی، درونفردی، محیطی و روانی. همچنین تحلیل و مقایسه دیدگاه دانشجویانی که نسبت به بازیهای بومی و محلی آگاهی داشتند و دانشجویانی که آگاهی نداشتند، نشان داد در عوامل مدیریتی، روانی، سازمانی و محیطی بین دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>)، اما بین عوامل فرهنگی و درونفردی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P | ||
کلیدواژهها | ||
بازیهای بومی و محلی؛ عوامل مدیریتی؛ عوامل سازمانی؛ دانشجویان؛ تحلیل عاملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Barriers to promote traditional games from the perspective of the students | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Andam1؛ Morteza Asgari2؛ Mitra Salimi3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of present research was to investigate Barriers to promote traditional games from the perspective of the students. The research method was descriptive - correlational. The research Statistical population was students of physical education. Finally, 151 people (boy and girl students) from five universities were randomly selected as the statistical sample. Researcher made questionnaire was used to collect data which its content and face validity was checked and confirmed by 12 of experts. Cronbach's Alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaire (α=0.86). The respondents were asked to indicate their level of agreement on a Likert scale ranging from 1 (strongly disagreed) to 5 (strongly agreed). Factor analysis with varimax rotation was used to analyze the data. According to factor analysis, 31 variables were selected and classified into six categories “managerial, psychological, organizational, environmental, cultural and interpersonal”. The results showed that the most important barriers were "expansion of computer games (4.39± 0.94)". The least important barriers was "physical problems and medical prohibits (2.42 ± 1.19)". The findings demonstrated that ranking the factors that hinder the development of traditional games, was respectively equal to managerial, organizational, cultural, interpersonal, environmental, and psychological factors. Also analysis and comparison of the perspectives of students who were aware of traditional games and students who were not aware, indicated that the management, psychological, organizational and environmental factors showed no significant difference between students (p>0/05), But there are significant differences between cultural factors and the Interpersonal factors (p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Traditional games, Management factors, Organizational factors, students, Factor Analysis | ||
مراجع | ||
ـ حمایتطلب، رسول (1388). "بررسی علل عدم رشد و توسعة ورزش همگانی از دیدگاه دانشآموزان مقطع متوسطة سازمان آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران". پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. قابل دسترس درwww.teo.ir . تاریخ دسترسی: 20/8/1392. ـ دارابی، مهری (1380). بررسی عوامل فرهنگی گرایش زنان به ورزش در تهران. پایاننامة کارشناسیارشد. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی. ـ سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. اصول و سیاستهای فرهنگی برنامة پنجم توسعه. http://pcci.farhang.gov.ir/fa/desision86/osul. تاریخ دسترسی: 22/4/93. ـ شریعتزاده، سید علیاصغر (1371). فرهنگ مردم شاهرود. جلد دوم. چاپ اول.تهران: انتشارات علمی فرهنگی، ص 423- 426. ـ شکوهی، فرهنگ (1391). بازیها و سرگرمیهای مردم سمنان. سمنان: انتشارات حبلهرود. ص 7-9 . ـ صفویزاده، سیداحمد (1381). بررسی نگرش دانشجویان دختر و پسر دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مورد نحوة اجرای واحد تربیتبدنی عمومی 1 و 2 در سال تحصیلی 80-79. پایاننامة کارشناسیارشد. دانشکدة تربیت بدنی دانشگاه تهران. ـ عزیزی، بیستون؛ جلالی فراهانی، مجید؛ خبیری، محمد (1390). بررسی نگرش دانشجویان ساکن در خوابگاههای دانشگاه تهران به ورزش همگانی. مدیریت ورزشی. شمارة 8. بهار 1390. ص 91-75. ـ قهرمانی، جعفر؛ محرمزاده، مهرداد؛ سعیدی، شیدا (1392). "بررسی عوامل بازدارندة مؤثر بر میزان شرکت معلمان زن مقاطع سهگانة تحصیلی در فعالیتهای ورزشی شهر مرند". پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دورة 2. شمارة 2 (6پیاپی). ص 66-57. ـ کاشف، میرمحمد (1378). "پژوهشی پیرامون بازیهای بومی و محلی آذربایجان غربی". نشریة حرکت. سال اول. شماره 2. پاییز 1378. ص 66-53. ـ کلاین، پل (1380). راهنمای آسان تحلیل عاملی. (ترجمة سیدجلال صدرالسادات و اصغر مینایی). چاپ اول. تهران: انتشارات سمت. ص 98-99. ـ کوزهچیان، هاشم. عابدی، بهرام (1380). "بررسی وضعیت کمی و کیفی تربیتبدنی در استان مرکزی از دیدگاه مسئولان ورزشی". نشریة حرکت. شماره 7. ص 100-91. ـ مشکلگشا، الهام (1389). "توسعة مشارکت ورزشی زنان: شناسایی انگیزهها و موانع". دو فصلنامة علوم حرکتی و ورزش. سال هفتم. شماره 13. ص 159-145. ـ مظفری، سیدامیراحمد. قره، محمدعلی (1384). "وضعیت ورزش همگانی ایران و مقایسة آن با چند کشور منتخب جهان". نشریة علوم حرکتی و ورزش. شماره 6. زمستان 1384. ص 171-151. ـ معتمدین، مختار؛ مددی، بهمن؛ عسکریان، فریبا (1388). "توصیف عوامل گرایش یا عدم گرایش شهروندان تبریزی به ورزش همگانی، پژوهش در علوم ورزشی". شماره 23. تابستان 1388. ص 97-68. ـ ممتازبخش، مریم. فکور، یوسف (1386). "بررسی راهکارهای ارتقا و توسعة ورزش همگانی بانوان دانشگاه علوم انتظامی". فصلنامة دانش انتظامی. شماره 2. سال نهم. ص 62-53.
- Aghdasi, M; Tuba, N; Jahangirzadeh, M. (2013). “The Comparison of Elderly and Youngs Attitude towards Indigenous and Native Plays of Azerbaijan”. The Online Journal of Recreation and Sport. Vol 2. Issue. 1, pp: 27- 29.
- Alexandris,K. (2002). “Perceived Constraints And Motivation for Recreational Sport Participation: Evaluating Their Relationship, Canadian Congress on Leisure Research”. Faculty of Physical Education and Recreation. University of Alberta.
Alexandris, K, Carroll B. (2002). “Perceived constraint on recreational sport participation: Investigating their relationship with intrinsic motivation, extrinsic motivation and amotivation”. Journal of Leisure Research. 34,PP: 233-252.
- Crawford, D; Jackson, E; Godbey, G.(1991). “A hierarchical model of leisure constraints”. Leisure Sciences, 13,pp: 309-320.
- Dworetzky, L. (2010). “The influence of a pre-school program on the acquisition of social and communication skills”. MA University of South Africa.
- Hubbard, J; Mannell, R. (2001). “Testing competing models of the leisure constraint negotiation process in a corporate employee recreation setting”, Leisure Sciences. 23, PP: 145- 163.
- Messing, U .(1999). A Sport policy for twenty first century. ministry of industry & comunication’ Sweden.
- Miyake, M; Rodgers, E. (2008). “Interrelationship of Motivation for And Perceived Constraints to Physical Activity Participation and The Well-Being of Senior Center Participants”, Proceedings of the 2008 Northeastern Recreation Research Symposium. pp: 21- 28.
- Park, S, (2004). “Constraints to Recreational Sport Participation for Adolescents Exposed to Internet-Related Delinquency: Developing Marketing Strategies for Increasing Sport Participation”. International Journal of Applied Sports Sciences, Vol. 16, No. 1, pp: 41-54.
- Spivey, L; Hritz, N. (2013). “A Longitudinal Study of Recreational Sport Participation and Constraints”. Recreational Sports Journal. 2013, 37, PP: 14-28.
- Stavropoulou, A. (2008). Recreational Sport Participation of Women in Jyväskylä: Constraints and Motives Related with Women’s Physical Activity. Master’s Thesis Sport Planning and Administration, University of Jyväskylä Department of Sport Sciences.
- Thongutum, K; Chantachon, S. (2009). “The Co-Operation, Conservation and Development of Indigenous Sports and Games for Strengthening Community’s Health in Bangkok Metropolitan”. European Journal of Social Sciences. Volume 10. Number 3. 2009.pp: 396- 402.
- Wei R, Leung (1998). “Owning and using media technology as predictors of quality of lite”. Telematic and Informatic. 15, pp: 237- 251. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,205 |