
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,779,617 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,034,630 |
مدل ارتباطی هوش سازمانی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، آذر 1394، صفحه 103-116 اصل مقاله (446.91 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریده هادوی1؛ مهدی طالب پور2؛ ابوالفضل فراهانی3؛ اعظم نخعی نیازی* 4 | ||
1استاد راهنما-هیات علمی دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر | ||
2دانشیارمدیریت ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد | ||
3استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
4دانشجوی دکترای مدیریت تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی هوش سازمانی و ابعاد آن با کارآفرینی سازمانی انجام گرفت بدین منظور تعداد273 نفر از مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان به عنوان نمونه انتخاب شدند. آزمودنی ها دو پرسشنامه هوش سازمانی آلبرخت و کارآفرینی سازمانی مارگریت هیل را تکمیل نمودند. یافته های حاصل ازتحلیل همبستگی نشان داد که بین هوش سازمانی و مولفه های آن و کارآفرینی سازمانی ارتباط معنی دار وجود دارد. هم چنین از میان هفت بعد هوش سازمانی شدت روابط میان فشارعملکردی با کارآفرینی سازمانی در بالاترین میزان(0/704 r=)می باشد. و بعد از آن نیز کاربرد دانش (0/691 r=) ، روحیه (0/686 r=)، اتحاد وتوافق (684 r=0/)، چشم اندازاستراتژیک (628 r=0/)، سرنوشت مشترک (623 r=0/)، میل به تغییر (592 r=0/)،به ترتیب بیشترین ارتباط را با کارآفرینی سازمانی دارند نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون گام به گام نیز بیانگر این است که سه متغیر چشم انداز استراتژیک(208=0/β)، اتحاد و توافق (0/289β=) و فشار عملکردی(34β=0/) ، پیش بین های مناسبی برای کارآفرینی سازمانی هستند. بررسی ارتباط بین ویژگی های دموگرافیک و هوش سازمانی و کارآفرینی سازمانی نیز نشان داد بین سابقه خدمت با کارآفرینی سازمانی و هوش سازمانی بر خلاف سن و سطح تحصیلات ارتباط معناداری وجود ندارد. واژه های کلیدی: هوش سازمانی، ابعاد هوش سازمانی، کارآفرینی سازمانی | ||
کلیدواژهها | ||
هوش سازمانی؛ ابعاد هوش سازمانی؛ کارآفرینی سازمانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Communication model of organizational intelligence and Its Dimensions with organizational entrepreneurship in the Islamic Republic of Iran,s Ministry of Youth and Sports | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahdi Talebpour2؛ Abolfazl Farahani3؛ Azam Nakhaie Niazi4؛ | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to Investigate the relationship between organizational intelligence and its dimensions with organizational entrepreneurship. For this purpose, 273 managers and experts from the Ministry of Youth and Sports were selected as examples.Subjects completed organizational intelligence (Albrecht, 2003) and organizational entrepreneurs questionnaires (Marguerite Hill, 2003). The test results showed: There is a significant relationship between organizational intelligence and organizational entrepreneurship.Also among the seven dimensions of organizational intelligence CE Fsharmlkrdy intensity relationships is at the highest level (704/0 r = ). then also knowledge application (691/0 r =), morale (686/0 r =), alliance Vtvafq ( 684/0 r =), eye Andazastratzhyk (628/0 r =), common fate (623/0 r =), appetite for change (592/0 r =), have the highest correlation with the CE. Results of the regression analysis step by step indicate three variables: the eye Andazastratzhyk (208/0 = B), Union Vtvafq (289/0 = B), and Fsharmlkrdy (34/0 = B), a good predictor of CE.The relationship between demographic characteristics and organizational intelligence and Organizational entrepreneurs showed no significant relationship between corporate entrepreneurship and organizational intelligence service experience unlike age and education level. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Organizational intelligence, organizational intelligence dimensions, Entrepreneurship | ||
مراجع | ||
احمدپور داریانی، محمود؛ مقیمی، سیدمحمد (1385). مبانی کارآفرینی. تهران: نشر: فرا اندیش. - آندرف، ولادیمر؛ فرانسوانیس، ژان ) 1386 .( اقتصاد ورزش. ( ترجمة: الهوردی. جزایری). تهران: انتشارات علم و ورزش. - بیکزاد، جعفر؛ علائی، محمد باقر؛ اسکندری، کریم (1389) "بررسی رابطة هوش سازمانی مدیران با عملکرد آنان درسازمانهای دولتی استان آذربایجان شرقی"، نشریة پژوهشهای مدیریت. سال سوم. شماره هشتم. ص163-143. - جعفرینیا،شمسالله؛ جعفریزاده، فروز؛ زارعی، سیده الهام (1390). "مروری بر مدلهای توانمندسازی کارکنان". نشریة مدیریت تدبیر. شماره 237. ص 75-67 - سازمان تربیت بدنی کشور (1384). سند تفضیلی نظام توسعة تربیت بدنی و ورزش کشور. تهران: انتشارات سبز. - گودرزی، مهدی (1392). "تبیین وضعیت موجود ادارة کل تربیتبدنی دانشگاه پیام نور با استفاده از تحلیل SWOT". پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دورة 2. شمارة 2. ص74- 61. - میرسپاسی، ناصر؛ افقهی، بابک (1391)."مقایسة تحلیلی هوش سازمانی در آموزش عالی". مطالعهای موردی.
-Aidis، R; Van Praag، M (2007) «Illegal entrepreneurship experience Does it make a difference for business performance and motivation? » Journal of Business Venturing , Volume: 22 , Issue: 2.
-Albrecht, Karl .(2003). "Organizational Intelligence Survey", Institute of. Journal of Leadership Studies. 3:181-197.
-Bakhshian,Aliyeh.(2012).Relationship Between Intelligence and Entrepreneurship on Mazandaran University Administrators. Master’S Thesis, Shahid RajaeeTeacher Training University.
-Bergmann, H. and R. Sternberg, 2007, The changing face of entrepreneurship in Germany, Small Business Economics 28, 205-221.
-Block, J.H. and P. Sandner, 2009, Necessity and opportunity entrepreneurs and their duration in selfemployment: evidence from German micro data, Journal of Industry, Competition and Trade,Forthcoming.
-Colom R, Karama S, Jung RE, Haier RJ.)2010). Human intelligence and brain networks" ,Dialogues Clin Neurosci. 2010;12(4):489-501.Facultad de Psicología, Universidad Autónoma de Madrid, Ciudad Universitaria de Cantoblanco, 28049 Madrid, Spain. roberto.colom@uam.es.
-Esteban Tristan.)2011.( Do you know what your CQ score is?, ttp://blog. selectinternational. com.May 24.
-Giacomin, O., Guyot, J-L., Janssen, F. and O. Lohest, 2007, Novice creators: personal identity and push pull dynamics, CRECIS Working Paper 07/2007, Center for Research in Change, Innovation
-Glynn. Mary Ann. (1996), Innovative Genius: A Framework for Relating Individual and Intelligence in Action to Innovation .Academy of Management Review. 2l, 4, pp 1081-111.
-Grichnika, D.; Smejab, A.; Welpec, I.) 2010(. The importance of being emotional: How do emotions affect entrepreneurial opportunity evaluation and exploitation?, Journal of Economic Behavior & Organization,doi: 10.1016/j.jebo.
-Hanane Ali Yakhlef Kada Ali (2012).Managers’ Emotional Intelligence and Entrepreneurial Orientation: The Context of Industrial Small an. Wednesday, 18 April 2012 22:50 - Last Updated Wednesday, 23 May 2012 08:34.
-Hill, M. E. (2003). The Development of an Instrument to Measure Intrapreneurship: Entrepreneurship within the Corporate Setting. Full thesis submitted in fulfillment of the requirements for the degree Master of Arts (MA) in Industrial Psychology. Department of Psychology Rhodes University. Grahams town.
-Islingtonncouncil (2002). Sport & Leisure. Strategic.
- Jens, M. Unger, Andreas, Rauch, Michael, Frese, Nina, Rosenbusch, (2011), Human capital and entrepreneurial success: A meta-analytical review, Journal of Business Venturing, 26, 341–358.
-Kriemadis Athansios(1997). Strategic Planning in Higher Education Athletic , Departments, International Journal of Educational Management – vol 11 –No 6.
-Leonidas A. Zampetakis a, Panagiotis Beldekos a, Vassilis S. Moustaki(2012) Day-to-day’’ entrepreneurship within organisations: The role of trait Emotional Intelligence and Perceived Organisational Support.
-Matsuda,T.(1992).organizational intelligence: Its significance as process & as a product. Proceedings of the international conference on economics/ Management and information technology. Tokyo. Japan.
-Nassabi, N.) 2010(. Relationship between creativity & organizational intelligence in S.M.University. 1th organizational intelligence& business intelligence in Iran.
-Nunnally, J,.C., & Bernstein, I.H. (1994). Psychometric theory(3rded.). NY: McGraw-Hill, pp.83-113.
-Islingtonncouncil (2002). Sport & Leisure. Strategic.
-Sanderson. Stuart M., (1998), New approaches to strategy: new ways of thinking for the millennium, Management Decision, 36, 1, pp 9-13.
-Sweeney, J. (2007). Fundamentalist Postmodernist [online] Available from: http:// julieunplugged. blogspot.com/2007/04/fundamentalist-postmodernist.html Accessed: 1.
-Van Heerden CH., & du Plessis PJ. (2003). The objectives set by South African sponsors for sport. Ecquid Novi. 24(1): 20-36. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,213 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,891 |