
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,829 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,071,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,634,962 |
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در اجرای درس تربیت بدنی دانشآموزان کم توان ذهنی از دیدگاه دبیران تربیت بدنی استان خوزستان | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 3 - شماره پیاپی 7، مهر 1394، صفحه 53-60 اصل مقاله (768.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهرزاد غالیان* 1؛ صدیقه حیدری نژاد2؛ امین خطیبی3 | ||
1دبیر تربیت بدنی آموزش و پرورش | ||
2دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
3استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر اجرای درس تربیت بدنی دانشآموزان کم توان ذهنی استان خوزستان بود. پژوهش حاضر توصیفی - تحلیلی و به روش میدانی انجام شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه دبیران ورزش مدارس استثنایی استان خوزستان بودند. با توجه به کوچک بودن جامعه آماری، کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شد (46 N=n= ). ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته شامل 5 حیطه و 35 سوال بود. روایی صوری پرسشنامه توسط 14 نفر از اساتید و دبیران باسابقه تربیت بدنی بررسی شد. برای انجام پایایی، پرسشنامه بین 25 نفر از دبیران مدارس استثنایی توزیع شد و آلفای کرونباخ برابر با 91/0 محاسبه شد. روشهای آمار توصیفی جهت توصیف متغیرهای تحقیق و از روشهای آمار استنباطی (آزمون فریدمن،یومن ویتنی) جهت آزمون فرضیهها استفاده شد و سطح معنیداری (05/0= ) تعیین شد. یافتههای تحقیق نشان داد از دیدگاه دبیران اولویت بندی کلی عوامل به ترتیب شامل ویژگیهای معلم تربیت بدنی، امکانات و تجهیزات درس تربیت بدنی، روش تدریس درس تربیت بدنی، روش ارزشیابی درس تربیت بدنی و محتوای درس تربیت بدنی می باشد. براساس نتایج تحقیق پیشنهاد میشود مسئولین آموزش و پرورش و مدیران مدارس استثنایی به ویژگیهای معلم تربیت بدنی و امکانات و تجهیزات درس تربیت بدنی توجه ویژه نمایند تا از طریق اجرای موثر این درس بتوان به رشد و توسعه ابعاد جسمانی، روانی دانشآموزان کم توان ذهنی کمک مضاعف نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ کم توان ذهنی؛ درس تربیت بدنی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying and ranking the affective factors in the execution of physical education instructing of mentally retarded students from the perspective of Khuzestan physical education teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahrzad Ghaliyan1؛ Sedigheh Heydarinezhad2؛ Amin Khatibi3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research is to identify and ranking the affective factors in the execution of physical education instructing of mentally retarded students from the perspective of Khuzestan physical education teachers with presenting solutions. The present study is of descriptive- Analytical kind and is a field research. The statistical population of this research includes all the physical education teachers of Khuzestan special schools, i.e. schools of mentally retarded students, which is 46 people that according to the small size of the statistical population, the total population was considered as the statistical sample (N=n=46). Data collection tools included researcher-made questionnaire about having 35 questions in five areas. The face validity of questionnaire was tested by 14 professors and experienced experts of physical education. For reliability, the questionnaire was distributed among 25 teachers in special schools and alpha 0/91 respectively. Descriptive statistical methods were used to describe the research variables and inferential statistical methods were used to test the hypotheses and a significant level ( =0.05) was determined. The findings of the research showed that from the perspective of the teachers, the general prioritizing of affecting factors include the characteristics of physical education teachers, physical education facilities and equipment, the method used in physical education instruction, the method of evaluating it and its content. Based on the results of the research, it is recommended to directors of education and principals. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
students, Mentally retarded, teaching of physical education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,793 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,118 |