رفیعی, امید, غفوری یزدی, مهدی, علی دوست قهفرخی, ابراهیم, آریانا, مژگان. (1394). تحلیل رابطه بین ادراک از منابع قدرت اساتید با اثربخشی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 2(4), 65-73.
امید رفیعی; مهدی غفوری یزدی; ابراهیم علی دوست قهفرخی; مژگان آریانا. "تحلیل رابطه بین ادراک از منابع قدرت اساتید با اثربخشی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران". فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 2, 4, 1394, 65-73.
رفیعی, امید, غفوری یزدی, مهدی, علی دوست قهفرخی, ابراهیم, آریانا, مژگان. (1394). 'تحلیل رابطه بین ادراک از منابع قدرت اساتید با اثربخشی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران', فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 2(4), pp. 65-73.
رفیعی, امید, غفوری یزدی, مهدی, علی دوست قهفرخی, ابراهیم, آریانا, مژگان. تحلیل رابطه بین ادراک از منابع قدرت اساتید با اثربخشی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران. فصلنامه علمی زیست فناوری گیاهان زراعی, 1394; 2(4): 65-73.
هدف از پژوهش حاضر تحلیل رابطه بین ادراک از منابع قدرت اساتید دانشگاه با اثربخشی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی میباشد که در آن جمعآوری اطلاعات به شکل میدانی انجام گرفت. جامعه آماری موردنظر ۲۰۰۰ نفر برآورد شد که با استفاده از جدول مورگان تعداد ۳11 نفر بهعنوان حجم نمونه آماری تعیین شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامة پایگاههای قدرت وان و همکاران (۲۰۰۰) و پرسشنامة اصلاحشده اثربخشی مدیریت سازمان جفری و همکاران (۲۰۰۲) بود. برای تجزیهوتحلیل آماری دادهها از آزمونهای کالموگروف اسمیرنوف، پیرسون، دوربین واتسون و رگرسیون چندگانه استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد بین ادراک از منابع قدرت اساتید با اثربخشی دانشجویان رابطه مثبت معنیدار وجود دارد (001/0=>P). همچنین ضریب تعیین بدست آمده نشان داد که منابع قدرت 36 درصد از اثربخشی دانشجویان را تبیین میکند. از طرفی منابع قدرت تخصص (001/0=P، 195/5=t) و قدرت مرجعیت (001/0=P، 361/3=t) دارای ارتباط معنیدار و واجد شرایط پیشبینی کنندگی برای تحقق اثربخشی دانشجویان تربیتبدنی دانشگاههای دولتی شهر تهران میباشند.
Analysis the relation between perceptions of Professors power of resources with effectiveness of physical education students in Tehran public universities
نویسندگان [English]
Ebrahim Alidoust Gahfarokhi3؛
3University of Tehran
چکیده [English]
The purpose of this study was to Analysis the relation between perceptions of the Professors power of resources with effectiveness of physical education students in Tehran public universities. This study's statistical way was descriptive and correlational. Roughly 2,000 people were estimated target population that Morgan using the number 311 as the volume of sample was determined. Questionnaires of this study were: power resources Van et al. (2000) and improved inventory management effectiveness questionnaire by Jeffrey et al. (2002). For statistical analysis, Kolmogorov-Smirnov tests, Pearson, Durbin -Watson and Multiple Regression were used. Results shows there is a positive relationship Students' perception of Teachers power sources and students efficiency (p
کلیدواژهها [English]
Professors, Effectiveness, Physical Education, students, Power sourc
مراجع
ترکزاده، جعفر، معینی شهرکی، هاجر. «بررسی مقایسهای منابع قدرت استادان ازدیدآنان و دانشجویان (مورد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز)»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، 1389. 1: 197-211.
تهامی، گلاره، سجادی، نصرالله، خبیری، محمد، الهی، علیرضا. «رابطه بین سبک رهبری و منابع قدرت مربیان لیگ برتر والیبال کشور از دید بازیکنان»، مدیریتورزشی، 1390. 7: 42- 25.
حائری زاده، علی، اصغر پور ماسوله، احمدرضا، نوغانی، محسن و میرانوری، سید علیرضا. «بررسی تاثیرروابط اجتماعی استاد-دانشجوبرموفقیت تحصیلی دانشجویان»، مجله علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، 1389. 1: 51-27
دفت، ریچارد آل. تئوریوطراحیسازمان، مترجمان: علی پارسائیان و محمد اعرابی، چاپ دوم، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. 1382.
فیضی، طاهره. مبانیسازمانومدیریت. چاپ شانزدهم. تهران: انتشارات پیام نور، 1390.
کرمان ساروی، فتیحه، نویدیان، علی، نوابی ریگی، شهین دخت. «دیدگاه اساتید و دانشجویان پرستاری و مامایی در مورد اولویت های ارزشیابی اساتید». نشریه پرستاری ایران. 1390. 24: 28-18.
هرسی، پال و بلانچارد، کانت. مدیریترفتار سازمانی. مترجم: علی علاقه بند. چاپ 38. تهران : انتشارات امیر کبیر، 1392.
Barksdal, Michael, M. Power and Leader Effectiveness in Organizations: A Literature Review. Master of Business Administration thesis, Naval Postgraduate School, Montgomery, California. 2008.
رابینز، استفان. رفتار سازمانی، مترجمان: علی پارسائیان و محمد اعرابی. چاپ دهم. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1389.
رمضانی نژاد، رحیم، همتی نژاد، مهر علی، بنار، نوشین، فلاح، ماریه. «رابطه بین شیوه اعمال قدرت مربیان و رضایتمندی ورزشکاران زن استان مازندران»، مجله المپیک، 1389. 49: 68 - 45.
فرنچ، وندال، سیسیل، اچ.بل. مدیریتتحولدرسازمان، مترجمان: سید مهدی الوانی و حسن داناییفرد. چاپ اول. تهران: انتشارات اشراقی، 1379.
گشمرد، رقیه، معتمدی، نیلوفر، واحدپرست، حکیمه. «دیدگاه های اساتید و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد ویژگیهای یک استاد خوب». مجلهایرانیآموزشدرعلومپزشکی، 1390. 57: 48-11.
مظفری، سید امیر احمد، طبائیان سید احمد. «رابطه بین پایگاههای قدرت با اثربخشی و عملکرد روسای دانشکدهها و مدیران گروههای تربیتبدنی دانشگاههای دولتی کشور از دید خود اعضای هیئتعلمی»، علومحرکتیوورزش. 1383. 4: 139-123.
مورهد، جی و گریفین، آ دبلیو. رفتارسازمانی، مترجمان: سید مهدی الوانی و معمارزاده. چاپ نهم. تهران: انتشارات مروارید، 1384.
ندایی، طاهره، مظفری، سیدامیراحمد. «ارتباط ادراک از پایگاههای قدرت روسای فدراسیونهای ورزشی با اثربخشی کارکنان»، فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1391. 6: 157-138.
نوربخش، مهوش، محمدی، سردار. «رابطه بین سبکهای رهبری با منابع قدرت در مدیران دانشکدههای تربیتبدنی کشور از دید اعضای هیئتعلمی»، حرکت، 1383. 19: 124- 109.
Chen, CJ. An Empirical Test of Leadership Effectiveness and the Match/Mismatch in leadership Style, Doctor of Business Administration Thesis, School of Business and Entrepreneurship, Nora southeastern university. 2004.
Erkutlu Hakan, V., & Jamel, Chafra. Relationship between Leadership Power Bases and job Stress of subordinates: Example from boutique hotels,.management Research News. 2006; 29(6): 285-297.
Flynn, F.J., Gruenfeld, D., Molm, L.D. & Polzer, J.T. Social Psychological Perspectives on Power in Organizations. Administrative Science Quarterly.2012; 56(4) :495‐500.
Gillespie, M. Student-teacher connection: A place of possibility. Journal of Advanced Nursing, 2005; 52(2): 211-220.
Karen, M.W. Student Perceptions of Power: A Critical Exploration of Power in th Classroom. a thesis Presented to the Faculty of the Department of Communication Studies M.A, San Jose State University, 2007.
Lian, l.k. Bases of Power and Subordinates' Satisfaction with Supervision, The Contingent Effect of Educational Orientation. International Education Studies, 2008; 1 (2): 3-13.
Pockwardowski‚ A.‚ Barott‚ J. E&Jowett‚ S. Diversifying approaches to research on athlete-coach relationships,Psychology of Sport and Exercise. 2006; 7: 125-142
Sewart, D. Learning at a Distance: A World Perspective. Edmonton. Alberta. Athabasca University.1982; 27-29
Wann, D.l., Linda A, M., Keri,R.,B., & Harold, D.w. Development of the Power in Sport. Sport Behavior. (2000); 23( 4): 230-245.
Yuki, G.A. Leadership in Organizations. .NJ: Prentice-Hall. 1994; 280-294.