
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,084 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,905,717 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,118,514 |
مآخذِ داستان ها و افسانه های جواهرالاسمارعماد بن محمدالثغری | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، آذر 1394، صفحه 22-34 اصل مقاله (460.35 K) | ||
نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
نویسنده | ||
آسیه ذبیح نیا* | ||
هیئت علمی | ||
چکیده | ||
قصه های زنجیره ای جواهر الاسمار که با شگرد قصه درقصه نوشته شده است، یکی از برجسته ترین ویژگی این مجموعه داستان است. این اثر، گرد آوری شده از قصه های به هم پیوسته وگاهی نیز به تمامی جداگانه است که در شب های پیاپی از زبان راوی بازگو می شود. شمار قصه ها برخلاف عنوان فرعی کتاب، به 40 قصه نمی رسد، بلکه « طوطی»، 100 داستان را به مدت 52 شب نقل می کند. غالب این داستان ها و افسانه ها به نوعی در طول همان داستان اصلی بیان می شوند و از نظر محتوایی نزدیک به آن است. برخی از مضامین و محتوای داستان های جواهرالاسمار عیناً در افسانه های ازوپ، افسانه های لافونتن، الهی نامۀ عطار نیشابوری و...دیگر نویسندگان و شاعران دیده شده یا قابل تطبیق با کلمات و عبارات این نویسندگان و شاعران است. این می تواند از باب «توارد» یا «تأثیر» یا اقتباس باشد. اغلب حکایات و افسانه های جواهر الاسمار از داستان های پنجاتنترا، هزاریک شب، سندبادنامه، بختیارنامه و...الگو برداری شده اند. جواهر الاسمار و داستان های متعدد و پر شاخ و برگ آن از نظر موضوعی همسانی نزدیکی با متون ادبی مذکور دارد که هدف ازتدوین مقاله ی حاضر آن است که اهمّ همسانی و تفاوت روایات ِداستان «جواهرالاسمار» بررسی و تبیین شود. مهم ترین و بارزترین مختصۀ افسانه های جواهر الاسمار «تکرار» یک بنمایه درنقل داستان های گوناگون است. | ||
کلیدواژهها | ||
جواهرالاسمار؛ داستان؛ همسانی؛ عماد بن محمد الثغری؛ افسانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
References stories and tales of Jvahralasmar Imad ibn Muhammad Alsaghri | ||
نویسندگان [English] | ||
asieh zabihnia | ||
چکیده [English] | ||
Alasmar jewelry chain story collection is written with the technique, one of the most outstanding features of this complex story. This effect, sometimes a collection of interconnected stories is to separate all consecutive nights, the narrator recounts. The subtitle of the story, unlike the book, the story does not reach 40, but "parrot", 100 tells the story for 52 nights. Most of these stories are tales a speech during the main story and in terms of content close to it.JAVAHER ALASMAR tales are exactly like Aesop's Fables, legends of Lafontaine, divine letter Attar, and other writers have been seen or be reconciled with the words of the writers and poets.Most of the stories of JAVAHER ALASMAR are Adoption of Pnjatntra, Thousand and One Nights, Sindbad Bakhtiarnameh stories."Jvahralasmar" and multiple stories and foliage near it in terms of thematic similarity with the literature that the purpose of this paper is the importance of consistency and the difference accounts "The Jvahralasmar" and the Review be explained.The most important and most unique legends of JAVAHER ALASMAR is "repeating" a different story alone in quoting sources. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Jvahralasmar, story, consistency, Imad ibn Muhammad Alsghry, fabulous | ||
مراجع | ||
ازوپ (1383). افسانههای ازوپ داستانسرای یونانی. ترجمه علیاصغر حلبی. تهران: انتشارات اساطیر. الثغری، عمادبن محمد (1385). طوطینامه (جواهر الاسمار). به اهتمام شمسالدین آل احمد. تهران: فردوس. ایندو شیکهیر (1341). پنجاتنترا. تهران: انتشارات تهران. بالائی، پیوند (1384). «قصههای عامیانه و طوطینامه». ادبیات داستانی. ش 88. صص 29-25. برتنس، هانس (1384). مبانی نظریه ادبی. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی. تهران: نشرماهی. بهار، مهرداد (1352). اساطیر ایران. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. بهار، محمدتقی (1369). سبکشناسی. جلد سوم. تهران: امیرکبیر. چاپ پنجم. تقوی، محمد (1376). بررسی حکایتهای حیوانات. تهران: روزنه. حبیباللهی، نپتون (1378). آسمان بی انتهای عشق: در پیرامون شیوه داستانسرایی عطار. مشهد: انتشارات محقق. شمیسا، سیروس (1383). انواع ادبی. تهران: فردوس. چاپ دهم. رزمجو، حسین (1382). انواع ادبی. مشهد: دانشگاه فردوسی. چاپ چهارم. ریپکا، یان (1364). ادبیات ایران در زمان سلجوقیان و مغول. ترجمه یعقوب آژند. تهران: گستره. زرینکوب، عبدالحسین (1353). نه شرقی نه غربی، انسانی. تهران: انتشارات امیرکبیر. ــــــــــ (1362). یادداشتها و اندیشهها. تهران: انتشارات جاویدان. چاپ چهارم. ــــــــــ (1370). نقش بر آب. تهران: معین. چاپ دوم. صفا، ذبیحالله (1366). تاریخ ادبیات در ایران. جلد 3. بخش 2. تهران: انتشارات فردوس. چاپ چهارم. طسوجی، عبدالطیف (1315). هزار و یک شب. با مقدمه علی اصغر حکمت. تهران: کلالۀ خاور. عطار، فریدالدین (1359). الهینامه. تصحیح هلموت ریتر. تهران: انتشارت توس. ــــــــــ (1389). الهینامه. تهران: انتشارات نیک فرجام. ظهیری سمرقندی (1381). سندبادنامه. تصحیح سیدمحمد باقر کمالالدینی. تهران: میراث مکتوب. گرجی، ابراهیم (1384). «درآمدی بر طوطینامه با جذابیتهای امروزین». کیهان فرهنگی. ش 229. صص 46-45. لافونتن (1359). قصههای لافونتن. ترجمه منظوم نیر سعیدی. تهران: انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب. محجوب، محمدجعفر (1382). ادبیات عامیانۀ ایران. به کوشش حسن ذوالفقاری. تهران: نشر چشمه. محجوب، محمدجعفر (بیتا). «دربارۀ افسانه گلریز و کتاب طوطینامه». مجله سخن. ش 7. سال یازدهم. محجوب، محمدجعفر (1364). عناصر داستان. تهران: انتشارات شفا. محمدی، محمد (1381). فرهنگ ایرانی پیش از اسلام و آثار آن در تمدن اسلامی و ادبیات عربی. (ویرایش دوم). تهران: توس. محمدی، محمدهادی؛ قایینی، زهره (1383). تاریخ ادبیات کودکان ایران. تهران: چیستا. مولوی، جلالالدین محمد (1384). مثنوی معنوی. به کوشش سعید حمیدیان. تهران: نشر قطره.
میلز، مارگارت (1391). «مکر زنان و راویان مرد». ترجمه لاله خسروی. نشریه فرهنگ مردم. ش 43 و 44. صص 139- 115. نبیلو، علیرضا؛ اکبری، منوچهر (1386). «تحلیل عناصر داستانی طوطینامه». فصلنامۀ پژوهش های ادبی. سال 5. ش 18. صص 163-141. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,307 |