تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,130 |
تعداد مقالات | 9,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,616,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,298,448 |
ارتباط رهبری دانش و توانایی جذب دانش در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 9، دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1395، صفحه 87-99 اصل مقاله (268.64 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبرز فتحی* 1؛ میرحسن سیدعامری2؛ جمال قادر زاده3 | ||
1دانشگاه ارومیه دانشکده تربیت بدنی | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه | ||
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش عبارت است از تبیین ارتباط رهبری دانش و توانایی جذب دانش در ادارات کل ورزش و جوانان غرب ایران بود. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و به شیوه میدانی انجام گرفت. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد رهبری دانش بر اساس مدل ویتالا و توانایی جذب دانش بر اساس مدل مینباوا و همکاران استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان مرد و زن ادرات کل ورزش و جوانان شمال غرب کشور که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند 274 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفای کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 40 نفری، پرسشنامه رهبری دانش 93/0 =α و توانایی جذب دانش 83/0=α به دست آمد. دادههای تحقیق پس از جمع آوری با استفاده ازt تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند نتایج گویای آن است که، وضعیت رهبری دانش با مقدار (5.66 t=، 001/ 0 p=) بالاتر از سطح متوسط و توانایی جذب با مقدار (0.33- t=، 001/ 0 p=) پایین تر از حد متوسط بود همچنین بین رهبری دانش و ظرفیت جذب دانش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد و مولفه حمایت از فرایند یادگیری فردی و گروهی میتوانند ابعاد قابلیت جذب دانش{انگیزش کارکنان (0.45=β) و توانایی کارکنان (0.68=β)}را پیشبینی کنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که وجود یک رهبری دانش محور در ادارات تربت بدنی میتواند در افزایش توانایی جذب دانش کارکنان نقش موثری داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری دانش؛ جذب؛ توانایی جذب دانش؛ انگیزش کارکنان؛ توانایی کارکنان. اداره کل ورزش وجوانان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship between Knowledge Leadership Absorptive Capacity General Offices of Sports and Youth in West of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariborz Fathi1؛ Mir Hassan Seyed Ameri2؛ Jamal Ghaderzadeh3 | ||
چکیده [English] | ||
This survey aims to investigate the relationship between knowledge leadership Absorptive Capacity General Offices of Sports and Youth in West of Iran. The present survey is descriptive and is also done according to correlation and field method. In order to collect data of this survey two standard questionnaires of knowledge leadership were used based on Viitalamodel (2004) model and Absorptive Capacity was done according to Minerva et al (2003) model. The study population consisted of all male and female employees of all agencies in sports and youth west, using non-random sampling as a purposive sample of 274 individuals was selected for the study. In order to analyze the amount of reliability, Chronbach alpha was used and knowledge leadership questionnaire was a=0.93 and Absorptive Capacity was a=0.83 After collecting the data, they were analyzed according to survey hypothesizes using One Sample t Test, Pearson correlation as well as multiple Regressions so that the results indicate that: 1- knowledge leadership status with the value (P=0.001, t= 5.66) above-average and absorptive capacity with the value (P=0.001, t= -0.33) Lower than the average level was 2- There is a significant and positive relation between knowledge leadership and its features with absorptive capacity. 3- Support the learning process individual and group can predict absorptive capacity dimensions {Employees motivation (β= 0.45) Employees ability (β= 0.68)} in a positive and significant way. So it can be concluded that the knowledge leadership of employees can play an effective role in facilitating their absorptive capacity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Knowledge Leadership, Absorptive Capacity, Employees Ability, Employees Motivation, General Offices of Sports and Youth | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,714 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,451 |